ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 دي 1404
شنبه 6 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 دي 1390     |     کد : 31030

از نظر فقهی مرگ مغزی موت به شمار نمی‌آید

نشست علمی «بررسی فقهی- حقوقی ماهیت و آثار مرگ مغزی» با حضور صاحب‌نظران حوزوی در پژوهشكده باقرالعلوم (ع) قم برگزار شد.

نشست علمی «بررسی فقهی- حقوقی ماهیت و آثار مرگ مغزی» با حضور صاحب‌نظران حوزوی در پژوهشكده باقرالعلوم (ع) قم برگزار شد.

به‌گزارش شبكه اجتهاد به نقل از مركزخبرحوزه؛ حجت‌الاسلام عباس مجید تلخابی، در سومین نشست گروه فقه و ارتباطات پژوهشكده باقرالعلوم (ع) با موضوع «بررسی فقهی ،حقوقی ماهیت و آثار مرگ مغزی» كه در سالن اجتماعات این پژوهشكده برگزار شد، اظهارداشت: كمك به جامعه علمی كشور از جهت اتقان استدلالات در زمینه مرگ مغزی و واكاوی نظرات قائلین به جواز و عدم جواز پیوند اعضا در فردی كه مبتلا به مرگ مغزی شده است، از اهداف این نشست می‌باشد.
مدیر گروه فقه و ارتباطات پژوهشكده باقرالعلوم(ع) با اشاره به پیشینه قانونی اهداء عضو مرگ مغزی، گفت: بنا به گواهی دبیرخانه شورای نگهبان اولین بار در سال 1373 لایحه پیوند اعضا به مجلس تقدیم شد كه رای نیاورد، مجدداً در سال 1379 در مجلس ششم این قانون برای تصویب به جریان افتاد كه نهایتاً تصویب، ولی ازآنجایی كه طبق اصل94 قانون اساسی، شورای نگهبان ده روز فرصت دارد تا نظر نهایی خود را نسبت به مصوبات مجلس اعلام نماید، در این مدت از سوی شورای نگهبان هیچ گونه نظری داده نمی‌شود، همین امر باعث ابلاغ اجرای قانون به رئیس جمهور وقت می‌شود.
حجت‌الاسلام تلخابی ادامه داد: مخالفین این طرح فتوایی را از مقام معظم رهبری نقل می‌كنند و در جاهایی هم این قانون را مستند به تایید شورای نگهبان می‌كنند؛ در صورتی كه این مسئله صحیح نیست.
وی اضافه كرد: از نظر فقهی نمی‌توان با شخصی كه مرگ مشتبه دارد، معامله میت نمود؛ فقهای بزرگ دلیل آن را نامشخص بودن علائم فوت می‌دانند و وجوب احتیاط در بحث می‌دانند.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام مهدی رهنما، پژوهشگر مركزفقهی ائمه اطهار (ع) طی سخنانی اظهارداشت: امروز مرگ مغزی در جامعه ما در حالی تلقی قبول شده است كه قاطبه فقهای حاضر آن را قبول ندارند.
وی ادامه داد: حی و زنده بودن در بسیاری از احكام شرعی، موضوع حكم قرار گرفته است و در تشخیص مفاهیم به عرف مراجعه می‌كنیم.
حجت‌الاسلام عباس جعفری هم در این نشست با بیان این كه باید به صورت تخصصی به مباحث توجه داشته باشیم، گفت: علم پزشكی در مواردی همچون مرگ مغزی ،علم سبب به مسبب بوده كه همان علم حدثی را در اذهان تداعی می‌كند.
وی افزود: علم حدثی دقت علم حسی را در تشخیص موضوعات ندارد و علم حسی چون موخر از موت است، مورد اعتماد اهل فن قرار گرفته است.
این استاد حوزه خاطر نشان كرد: كلمات فقها در بسیاری از موارد اضطراب داشته و صدور برخی فتاوا قطعی نیستند؛چرا كه اگر فرد دچار مرگ مغزی شد، تا زمانی كه علائم مرگ حتمی را نداشته باشد، نمی‌توانیم مرگ او را حدس بزنیم.
حجت‌الاسلام جعفری تصریح كرد: افرادی كه دچار مرگ مغزی می‌شوند، میت به شمار نمی‌آیند، ولی آیا این كه برداشتن اعضاء افراد مرگ مغزی دچار قصاص خواهد بود یا نه، باید مورد بحث دقیق علمی قرار بگیرد.

منبع: شبكه اجتهاد


نوشته شده در   دوشنبه 19 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode