ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 16 دي 1390     |     کد : 30887

سينما در هفته‌اي که گذشت

انحلال خانه سینما و برگزاری نشست مطبوعاتی مدیرعامل خانه سینما و اعضای هیات مدیره، انتشار عکسهایی از انیمیشن تهران ...

جام جم آنلاين: انحلال خانه سینما و برگزاری نشست مطبوعاتی مدیرعامل خانه سینما و اعضای هیات مدیره، انتشار عکسهایی از انیمیشن تهران 1500، خبر تولید فیلم "کلاه قرمزی و بچه ننه" و فروش خوب فيلم "جدايي نادر از سيمين" در آمريكاي شمالي از جمله اخبار سینمای ایران در هفته دوم دی ماه سال 90 بودند.
- خبر انحلال خانه سینما برای اولین بار به طور رسمی توسط وزیر ارشاد از تلویزیون پخش شد. پس از انتشار این خبر، دستور انحلال خانه سینما، طی نامه‌ای از سوی دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه 13 دی‌ماه به محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما اعلام شد. در متنی که با عنوان دستور انحلال به تشکل صنفی خانه سینما ارسال شده، آمده است:

نظر به مجموع بررسی‌های معموله و مداقه در اسناد و مدارک مربوطه بدینوسیله اعلام می‌دارد با توجه به عدم طی تشریفات قانونی مربوط به تاسیس موسسات فرهنگی و هنری و نیز اقدامات غیر قانونی بعدی، این تشکل و استمرار فعالیت‌های آن فاقد وجاهت قانونی است و مراتب جهت انحلال خانه سینما اعلام می‌شود.

بدیهی است هر اقدامی خلاف مفاد این دستور و یا عدم توقف فعالیت ظرف 48 ساعت از تاریخ صدور، از مصادیق بارز ماده واحده قانون تعطیل موسسات و واحد‌های آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون مجوز قانونی دائر شده و می‌شوند (مصوب 7 دی ماه 72 مجلس شورای اسلامی) بوده و موجب پیگرد قانونی است.

حسینی ادامه داد: در این راستا و بر این اساس شورای فرهنگ عمومی اعلام کرده که خانه سینما وجاهت قانونی ندارد، البته دفتر توسعه فعالیت‌ها و موسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بزودی نظر کامل خود را که بر اساس بررسی‌های حقوقی اعلام می‌کند یعنی انحلال خانه سینما همین هفته اعلام می‌شود.

خانه سینما نیز روز چهارشنبه 14 دی ماه در نشستی مبوعاتی به همراه اعضای هیات مدیره به شبهاتی در این ارتباط پاسخ داند . محمد مهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی در این جلسه درباره تغیرات اساس نامه خانه سینما و مشکلات پیش امده توضیخاتی ارائه کردند. همچنین آنها در سخنان خود تاکید داشتند که تابع قانون و منتظر برگزاری دادگاه 21 دی ماه هستند.

همچنین در زمان برگزاری این نشست در خانه سینما، وزیر ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: با توجه به تخلفاتی که خانه سینما انجام داده، هیئت نظارت بر مراکز فرهنگی، انحلال این تشکل را اعلام کرده که کاملا مطابق قانون است.

اینکه شورای فرهنگ عمومی اساسنامه ‌ای را تصویب کند به معنای مجوز فعالیت نیست و مجوز فعالیت‌ تشکل‌های مختلف تحت هر عنوان که تشکل فرهنگی، هنری و سینمایی باشد از سوی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی صادر می‌شود. کار ارائه مجوز به تشکل‌های فرهنگی، هنری و سینمایی از سوی هیات نظارت صورت می‌گیرد که علاوه بر آن بحث نظارت و انحلال مجوز آنها بر عهده وزارت فرهنگ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از همان ابتدای تأسیس خانه سینما این تشکل روال قانونی را طی نکرد و در طول این دوران هم تخلفات عدیده‌ای همچون تغییر اساسنامه را داشته است. در حالی که این کار باید با تصویب شورای فرهنگ عمومی باشد. از همین رو و با توجه به تخلفاتی که از سوی این تشکل صورت گرفته هیئت نظارت بر مراکز فرهنگی انحلال این تشکل را اعلام کرده است که کاملا مطابق قانون است. البته دوستان قبلا فکر می‌کردند که نیاز به رأی دادگاه است اما زمانی که بررسی بیشتری صورت گرفت معلوم شد این بحث از اختیارات خود وزارت فرهنگ است اما اگر تمکین در برابر قانون صورت نگیرد روال خود را طی خواهد کرد.

وی تأکید کرد: اگر در مورد بحث خانه سینما به قانون تمکین نشود بر اساس وظایف قانونی‌مان عمل کرده‌ایم و موضوع را پی خواهیم گرفت.

- فیلمبرداری فیلم سینمایی "جیب بر خیابان جنوبی" ساخته سیاوش اسعدی متوقف شد در حالی که چند روزی به پایان مهلت آثار ارائه شده به جشنواره فجر باقی نمانده است. گویا نورا هاشمی بازیگر این فیلم به دلیل استفاده از لنز دچار عفونت چشم شده و باید مدتی استراحت کند. همچنین مصطفی زمانی دیگر بازیگر این فیلم نیز از ناحیه پا آسیب دیده است.

- اکران عمومی سه فیلم "پایان دوم" یعقوب غفاری، "چشم" جمیل رستمی و "مامان بهروز منو زد" در سینماها آغاز شد. البته دو فیلم "چشم" و "مامان بهروز منو زد" در گروه آزاد به روی پرده می روند و فیلم " چشم" در گروه مخاطب خاص اکران شده است.

- فیلمبرداری فیلم سینمایی "کلاه قرمزی و بچه ننه" به کارگردانی ایرج طهماسب در تهران ادامه دارد. تا کنون نیمی از فیلم گرفته شده است و بعید به نظر می رسد که به جشنواره فجر امسال برسد.

این در حالی است که آنها فرم حضور را پر کرده اند. سومین قسمت از این فیلم پرمخاطب درباره داستان شیطنت های پسر عمه است و کلاه قرمزی و اقا مجری را به دردسر می اندازد و ماجراهای جدید را پیش می آورد.

ساخت موسیقی از مدتها قبل توسط محمدرضا علیقلی آغاز شده است.حبیب رضایی نیز به عنوان مدیر هنری در این پروژه حضور دارد.

-تدوین فیلم سینمایی "روز رستاخیز" توسط طریق انور تدوین‌گر معروف و نامزد دریافت اسکار (برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه) در لندن در حال انجام است و درویش ظرف 25 روز آینده برای فاین‌کات نهایی عازم انگلیس خواهد شد.

موسیقی فیلم توسط استیفن واربک ساخته خواهد شد و تمام مراحل فنی این فیلم در استودیو مولینر لندن در حال انجام است.

این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش ساخته شده است که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند.

فیلمبرداری پروژه سینمایی ‌"روز رستاخیز"‌ که از 16 بهمن‌ماه سال 88 هم‌زمان با اربعین حسینی در شهرستان بم آغاز شده بود‌، پس از پشت سر گذاشتن بیش از 250 جلسه فیلمبرداری در شهرهایی چون بم و شهداد کرمان‌، شاهرود، اصفهان، رباط کریم، کاشان، قلعه رودخان و تهران، 14 شهریور‌ماه سال 90 به اتمام رسید.

این فیلم به ‌سه زبان و با ‌سه نام متفاوت به نمایش درخواهد آمد. زبان اصلی فیلم سینمایی "روز رستاخیز" فارسی خواهد بود و به زبان‌های عربی و انگلیسی دوبله و اکران خواهد شد.

علاوه بر "‌روز رستاخیز‌" که نام فارسی فیلم است، یوم الحُرّیه (روز آزادی‌) نام عربی فیلم و He who said no (آنکه گفت نه‌) نام انگلیسی فیلم خواهد بود و زیرنویس فیلم به زبان‌های مختلف پیش‌بینی‌ شده است.

موسیقی فیلم توسط استیفن واربک Stephen Warbeck آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم شکسپیر عاشق صورت گرفته و انجام خواهد شد.

فیلم برای اکران سال 91 آماده نمایش خواهد شد‌. این فیلم از تکنیک‌های برتر جلوه‌های ویژه تصویری CGI بهره می‌برد و با پرده عریض اسکوپ و بهره‌‌مندی از صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است. مدت‌زمان این اثر که احمدرضا درویش در ‌موسسه فرهنگ تماشا آن را تهیه کرده دو ساعت و 30 دقیقه برای نمایش است.

- تلاش بیش از 250 نفر از هنرمندان کشور در تخصص‌های مختلف، ساخت انیمیشن سینمایی "تهران 1500" به کارگردانی بهرام عظیمی پس از چهار سال بالاخره به پایان رسید.


هدیه تهرانی، بهرام رادان، محمد‌رضا شریفی‌‌نیا، گوهر خیراندیش، حبیب رضایی، مهتاب نصیرپور، حسام نواب‌صفوی، ماشاءالله شاهمرادی‌زاده و مهران مدیری بازیگران این فیلم هستند.

طی دو هفته گذشته همه بازیگران اصلی بعد از سه سال که از تاریخ اولین دوبله رادیویی آن‌ها می‌گذشت، به استودیوی انجمن گویندگان جوان آمدند و دوبله نهایی این فیلم را انجام دادند.

فیلمنامه "تهران 1500 "که توسط امیر‌مسعود علمداری و بهرام عظیمی با مشاوره محمد رحمانیان، پیمان معادی، حبیب رضایی و رضا رفیع نوشته شده، درباره پیرمردی است که 160 سال سن دارد و در چند روز پایانی زندگی خود به دنبال کشف مدرکی است که ثابت شود او هنرمند بوده و ... کل داستان فیلم در 15 روز اتفاق می‌افتد و نقش این پیرمرد را که اکبر نام دارد، مهران مدیری بازی می‌کند.

- فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی با نام "یک جدایی" در سه روز اول اکران در آمریکای شمالی در تنها سه سینما 66.6 هزار دلار به دست آورد.در هفته تعطیلات سال نو میلادی تنها سه فیلم به طور محدود در ایالت متحده و کانادا روی پرده رفتند. این فیلم را شرکت سونی پیکچرز کلسیکس در آمریکای شمالی اکران کرده است. این فیلم نماینده ایران در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار است.

فیلم فرهادی تاکنون در سطح بین‌المللی 9.1 میلیون دلار به دست آورده و اکنون با احتساب بازار آمریکای شمالی فروش جهانی خود را به 9.166.600 دلار رسانده است."جدایی نادر از سیمین" با حدود پنج میلیون دلار بیشترین فروش را در فرانسه داشته و در آلمان هم حدود یک میلیون دلار فروخته است.

این در حالی است که انجمن تصاویر متحرک آمریکا که وظیفه درجه بندی سنی فیلم ها برای اکران در آمریکا را بر عهده دارد، به فیلم جدایی نادر از سیمین، درجه سنی pg-13 داده که به معنای هشدار جدی به والدین برای دیدن فیلم توسط کودکانشان است که با توجه به اینکه این فیلم نسبت به سایر آثار هالیوودی، عاری از صحنه های خشن و برهنگی است، تا حدودی تعجب برانگیز است.(مهر)


نوشته شده در   جمعه 16 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode