ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 15 دي 1390     |     کد : 30832

روزهاي حساس هندبال ايران

مشكلات داخل تيمي به چنان مرحله حادي رسيده كه منجر به پاشيدگي يا دست‌كم دو پاره شدن تيم ملي شده است.

جام جم آنلاين: مشكلات داخل تيمي به چنان مرحله حادي رسيده كه منجر به پاشيدگي يا دست‌كم دو پاره شدن تيم ملي شده است.
شايد اين روزها سخت‌ترين و حساس‌ترين ايام عمر هندبال ايران باشد.

از سويي با جهاني‌شدن بسكتبال و سپس واليبال ما، نگاه هواداران متوجه برادر سوم از مجموعه «ورزش‌هاي توپ و توري» يعني هندبال است و از ديگر سو، نايب‌قهرماني و كسب مدال نقره بازي‌هاي آسيايي گوانگجو در كنار عنوان سومي در رقابت‌هاي انتخابي المپيك لندن همه را متوقع بالا رفتن از سكوي مسابقه‌هاي پيش روي جام ملت‌هاي آسيا و در نتيجه، راهيابي به جام‌جهاني كرده است.

در حالي كه تاكنون هيچ‌گاه هندبال ايران با تمام پتانسيل حيرت‌آور و بازيكنان پراستعدادش نتوانسته در جام ملت‌هاي آسيا مدال‌آور شود و به رقابت‌هاي جهاني بزرگسالان راه يابد، نسل كنوني تيم ملي متشكل از بازيكناني است كه قريب به اتفاق آنها سنين بسيار پاييني دارند و شركت در رقابت‌هاي جهاني نوجوانان و جوانان يعني رودررويي با تيم‌هايي از كشورهاي صاحب هندبال جهان را تجربه كرده‌اند.

البته مشكل بزرگ اينجاست كه در شرايط بسيار حساس كنوني كه مي‌تواند دوران گذار ما از هندبال آسيا به عرصه مهم جهاني باشد، مشكلات داخل تيمي به چنان مرحله حادي رسيده كه منجر به پاشيدگي يا دست‌كم دو پاره شدن تيم ملي شده است! شماري از بازيكنان سپاهاني به سركردگي اله‌كرم استكي (ستاره حدودا دو متري هندبال ايران) پرچم جدايي به دست گرفته‌اند و از سويي معترض رفتارهاي سرمربي نروژي ـ كروات تيم ملي هستند و از سوي ديگر ياد مشكلات معيشتي، تحصيلي و خانوادگي خود و ساير هندباليست‌ها افتاده‌اند و آن را بهانه‌اي براي همراهي نكردن با تيم ملي مي‌دانند!

از سويي ديگر ريمانيچ ، به عنوان سرمربي تيم ملي از مدت‌ها پيش خود را آماده مقابله با چنين بحراني كرده بود و رابطه‌اي تنگاتنگ با ستاره‌هاي تيم ملي جوانان ـ كه در رقابت‌هاي امسال جوانان جهان بخوبي درخشيده بودند ـ برقرار كرده است.

از جمله اين بازيكنان، سجاد استكي، برادر كوچك‌تر اله‌كرم است كه عنوان بهترين گلزن جوانان و نوجوانان جهان را نيز با خود دارد، اما ميلاد مسائلي ديگر گلزن جوان جهاني ايران - كه او نيز عضو سپاهان است - در كنار الله‌كرم قرار گرفته قصد بازي در تيم ملي را ندارد.

به هر حال بايد واكنش كميته انضباطي فدراسيون به اين دو دستگي را شاهد بود، ولي آنچه مسلم است ملي‌پوشان هندبال ايران اعم از حاضران در اردوي تيم ملي و منصرفان از حضور در اين اردو، همگي در گذشته تلاش‌هاي فراواني براي موفقيت آن انجام داده‌اند و صدمه‌هاي زيادي را براي افتخارآفريني‌هاي ايران در عرصه‌هاي گوناگون پذيرفته‌اند بنابراين نبايد با آنها برخوردهايي صرفا سلبي انجام داد.

در حقيقت در چنين شرايط حاد و ظريفي، نقش مديريت بسيار مهم و سرنوشت‌ساز است و اميدواريم با وجود شيطنت‌هايي كه به نظر مي‌رسد در جهت به هم ريختن جو اتحاد و انسجام هندبال به وجود آمده است، فدراسيون با اتخاذ تدابيري مناسب، مانع از آسيبي جدي به تيم ملي شود و با عبور از گروه بسيار دشوار مرحله مقدماتي جام ملت‌هاي آسيا (كه به گروه مرگ موسوم شده است)‌ و متعاقبا موفقيت‌ در نيمه نهايي يا رده‌بندي، جواز نخستين حضور در جام جهاني را به دست آورد.

ايجاد اتحاد، رمز شگفتي‌آفريني

ورزشي كه 43 سال از عمر خود در ايران را سپري مي‌كند، تاكنون فراز و نشيب‌هاي زيادي را طي كرده، ولي آنچه مايه خوشبيني است سير صعودي هرچند كند اين رشته بويژه در سال‌هاي اخير بوده است.

به دنبال كسب عنوان با ارزش چهارمي در بازي‌هاي آسيايي 2006 دوحه، تيم ايران در جام ملت‌هاي آسيا لبنان با افتي شديد، رتبه‌اي بهتر از هفتمي به دست نياورد، عنواني كه موجب استعفاي عليرضا رحيمي رئيس كهنه‌كار فدراسيون و آغاز مديريت كوزه‌گري شد.

تيم ملي هندبال در دوران كوزه‌گري با هدايت بسيار ماهرانه بوروت ماچك اسلوونيايي كاملا خوش درخشيد و با ارائه بازي‌هايي بسيار حساب شده و تحسين‌برانگيز، ديگر قدرت‌هاي آسيا را كنار زد و تنها در مقابل قدرت برتر كره جنوبي (كه از تيم‌هاي معتبر جهان محسوب مي‌شود)‌ ياراي پيروزي پيدا نكرد و سرانجام صاحب مدال نقره بازي‌هاي آسيايي شد تا بهترين عنوان تاريخ اين رشته براي ما رقم بخورد.

كره‌اي‌ها به فاصله چند ماه بعد، ميزبان رقابت‌هاي انتخابي المپيك شدند. در اين شرايط، در حالي كه تيم ما درگير مشكلات داخلي تداخل حضور در اردوهاي ملي و باشگاهي بود حضور قابل قبولي در اين بازي‌ها داشت و بار ديگر در مقابل سد مستحكم كره ميزبان از راهيابي به المپيك بازماند و به عنوان سومي بسنده كرد.

هرچند اگر اين تيم با مشكلات كمتري تدارك مي‌يافت و مثلا در دور مقدماتي مي‌توانست يك گل كمتر دريافت كند، در نيمه نهايي با كره‌اي‌ها روبه‌رو نمي‌شد و دست‌كم جواز حضور در پلي‌آف ورودي به المپيك را به دست مي‌آورد.

به هر حال اميد است هندباليست‌هاي ايران پس از چيرگي بر مشكلات موجود داخلي، اتحاد و انسجام خوب خود را بازيابي كنند كه در اين صورت مي‌توانند از قدرت‌هاي همترازي مثل ژاپن، عربستان، كويت و قطر پيشي گرفته و به همراه كره جنوبي خود را به عنوان يكي از دو قدرت مطرح آسيا در عرصه‌هاي جهاني نشان دهند.

به هر حال تيم ايران حتي با كسب عنوان سومي جام ملت‌ها نيز راهي جام جهاني خواهد شد؛ تيمي كه بازيكنانش حضور در رقابت‌هاي جهاني نوجوانان و جوانان را نيز تجربه كرده‌اند و انگيزه بالايي براي شگفتي‌آفريني در برابر تيم‌هاي بزرگ دنيا دارند.


نوشته شده در   پنجشنبه 15 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode