ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 13 دي 1390     |     کد : 30699

تغيير چهره به سبك آئودي

در نيم قرن اخير كه صنعت خودروسازي جهان پيشرفت‌هاي شگرفي داشته، برخي خودروها آنچنان خبرساز بوده‌اند...

A9 تا سال 2015 وارد بازارهاي جهاني مي‌شود
تغيير چهره به سبك آئودي
جام جم آنلاين: در نيم قرن اخير كه صنعت خودروسازي جهان پيشرفت‌هاي شگرفي داشته، برخي خودروها آنچنان خبرساز بوده‌اند كه حتي با گذشت سال‌هاي طولاني و رونمايي از نسل‌هاي جديد و متفاوت از آنها، باز هم در ذهن علاقه‌مندان به خودرو جاي دارند، گويي كه پيشرفت و نوآوري در صنعت خودروسازي را با اين خودروها به ياد مي‌آورند.

فورد با ارائه سري ماستنگ‌ها و شورولت با سري رويايي كاماروها در اين زمره جاي مي‌گيرند. بي‌شك اين رويه در آينده نيز ادامه خواهد داشت و بايد منتظر نام‌هاي جديدي باشيم تا براي نسل‌هاي بعدي فناوري پيشرفته و برتربودن را تداعي كنند.

به لطف فناوري‌هاي برتري كه صنعت خودروسازي را زير و رو كرده‌اند تكرار چنين خودروهاي افسانه‌اي دور از ذهن نخواهد بود. برخي مي‌گويند شاهكار جديد آئودي كه تحت عنوان A9 رونمايي شده تكرار افسانه ماستنگ‌ها و كاماروهاست. خودرويي كه تنها با تشخيص صداي صاحب خود حركت مي‌كند و حتي با فشردن يك شاسي تغيير رنگ مي‌دهد!

مديران ارشد آئودي به خوبي متوجه اين موضوع شده‌اند كه براي عقب نماندن در كورس رقابت با رقباي سرسخت و محصولات خلاقانه‌شان همچون آستون مارتين با Rapide، پورشه با Panamera و لامبورگيني با Estoque راهي ندارند جز اين‌كه آنها نيز دست به كار شده و با تكيه بر دستاوردهاي نوين صنعت خودروسازي محصول متفاوتي ارائه كنند. به نظر مي‌رسد A9 همان چيزي است كه آنها سال‌ها به دنبال آن بوده‌اند. در اين خودرو، تفاوت با ساير خودروهاي لوكس و مبتني بر فناوري‌هاي برتر تا دلتان بخواهد ديده مي‌شود.

صفحاتي كه بدنه خودرو را تشكيل مي‌دهند بخشي از يك سيستم نقاشي الكترونيكي به حساب مي‌آيند كه راننده با بهره‌گيري از آن كارهاي زيادي مي‌تواند انجام دهد. كافي است كه وي تنها يك شاسي كوچك را فشار دهد، در يك چشم به هم زدن رنگ بدنه خودرو تغيير مي‌كند! اين همان تفاوتي است كه در خودروهاي رقيب ديده نمي‌شود! A9 به گونه‌اي ساخته شده است كه شيشه جلويي و سقف آن همچون يك لايه يكپارچه به نظر مي‌رسد. اين ساختار يكپارچه از ماده‌اي خاص و مبتني بر فناوري نانو ساخته شده كه هسته اصلي نوعي سيستم تغيير رنگ خودكار را تشكيل مي‌دهد. در عين حال اين فناوري برتر به گونه‌اي عمل مي‌كند كه در صورت وارد آمدن هرگونه آسيبي به اين بخش از بدنه خودرو به طور خودكار ترميم مي‌شود. در عين حال اين لايه نسبت به شدت تابش پرتوهاي خورشيد حساس بوده و حتي راننده مي‌تواند شدت حساسيت را نيز تنظيم كند.

A9 خودرويي لوكس با فضاي داخلي قابل توجه است كه توسط دانيل گارسيا، طراح معروف و خوش‌ذوق اسپانيايي طراحي شده است. او پيش از اين نيز هنر خود را در زمينه طراحي خودروهاي لوكس و متفاوت نشان داده است. دوكاتي R 6098 خودروي مفهومي است كه در سال 2009 از سوي گارسيا طراحي و رونمايي شد. در ماه‌هاي اخير A8 پرچمدار مدل‌هاي برتر آئودي در بازارهاي جهاني بوده است اما اكنون A9 همه نگاه‌ها را به خود جذب كرده است.

يكي از مهم‌ترين دلايل برتري محسوس A9 نسبت به خودروهاي رقيب، نوع نگاهي است كه در طراحي ساختاري آن به كار گرفته شده است. طراحي كلي اين خودرو تا حد زيادي الهام گرفته شده از معماري منحصربه‌فرد ساختمان‌هاي سانتياگو كالاتراوا در والنسياي اسپانياست. اين ساختمان‌ها در منطقه‌اي قرار دارند كه تحت عنوان شهر هنر و علوم شناخته مي‌شود. تاثيرپذيري از اين ساختمان‌ها به خوبي در خطوط كناري خودرو ديده مي‌شود. به عقيده بسياري از كارشناسان، نگاهي گذرا به ساختمان‌هاي كالاتراوا تداعي‌كننده اين نكته است كه آنها از 100 سال آينده آمده‌اند. از اين رو است كه مي‌توان A9 را هم خودرويي منحصربه‌فرد و متعلق به آينده دانست.

سيستم موتوري اين خودرو در كنار مشخصه‌هاي بارز بدنه خارجي آن، تكميل‌كننده يك مجموعه منحصربفرد است و مهندسان آئودي خواب‌هاي زيادي براي اين بخش ديده‌اند. نسخه اوليه موتور A9 يك غول 8 سيلندري است كه با توان 300 اسب بخار حركت مي‌كند اما به نظر مي‌رسد نسخه نهايي اين خودرو با توان باورنكردني500 اسب بخار آسفالت خيابان‌ها را خواهند كند. به احتمال فراوان و در آينده‌اي نه‌چندان دور نسخه هيبريدي اين خودرو نيز ارائه خواهد شد.

در اين نسخه توان حركتي A9 به وسيله تركيبي از يك موتور بنزيني و يك موتور الكتريكي تامين مي‌شود كه البته در اين حالت نيز توان نهايي موتور 500 اسب بخار خواهد بود. فعلا آئودي نسخه پيش‌ساخته اين خودروي مفهومي را ارائه كرده است و در صورتي كه قرار باشد آن را به مرحله توليد انبوه برساند از پلتفرم جديدي از فولكس واگن استفاده خواهد كرد. گفته مي‌شود كه در آينده نزديك از اين پلتفرم جديد براي ساخت مدل‌هاي متنوعي از محصولات شركت‌هاي آئودي، پورشه، بنتلي و لامبورگيني استفاده مي‌شود. تجربه موفقيت‌آميز استفاده از اين پلتفرم از سوي پورشه يعني پانامرا (Panamera)، مهندسان آئودي را در انتخاب اين پلتفرم راغب‌تر از گذشته كرده است. نكته مهم اين است كه اين پلتفرم به آئودي اين امكان را مي‌دهد تا مدل‌هاي متنوعي از A9 را ارائه نمايد.

اين روزها بازار خودروهاي لوكس و مجهز به فناوري‌هاي برتر، محصولات متنوعي از برندهاي سرشناس را در خود مي‌بيند و به نظر مي‌رسد كه اگر آئودي مي‌خواهد حداقل براي چند صباحي در اين رقابت پيشرو بماند، A9 انتخاب منطقي و بجايي بوده است. به همين دليل است كه كارشناسان امور خودرو از نگراني مديران ارشد پورشه، لامبورگيني و بنتلي درخصوص آينده جايگاه خود در اين بازار صحبت مي‌كنند. احتمالا تا كمتر از 4 سال ديگر يعني سال 2015، A9 راهي بازارهاي جهاني خواهد شد. قيمت اوليه‌اي كه براي اين خودرو در نظر گرفته شده است چيزي بالغ بر 200 ميليون تومان است كه البته اگر بخواهيد يكي از آنها را در جاده‌هاي ايران برانيد بايد هزينه‌هاي هنگفت گمركي را نيز به آن اضافه كنيد. بنابراين در ايران بايد روي قيمتي حدود 450 تا 500 ميليون تومان حساب كرد.

آئودي براي اين‌كه تا 4 سال ديگر فاصله امني از رقبايش را حفظ كند مجموعه‌اي بي‌نظير از فناوري‌هاي برتر را در ساختار A9 به كار گرفته است. به عنوان مثال در هر چهار چرخ اين خودرو از موتورهاي كوچك الكتريكي استفاده شده است كه نقش قابل توجهي در افزايش شتاب كلي خودرو دارند. A9، صفر تا صد را تنها در 9‌/‌3 ثانيه طي مي‌كند. اين يك ركورد زماني چشمگير است و البته زماني كه به ياد مي‌آوريم اين خودرو حدود 2 تن وزن دارد، ركورد ثبت‌شده قابل توجه‌تر به نظر مي‌رسد. شاهكار جديد آئودي تا 300 كيلومتر بر ساعت سرعت مي‌گيرد كه البته در مقايسه با بسياري از محصولات پر سر و صداي صنعت خودروهاي لوكس و سرعتي، ركورد چندان خيره‌كننده‌اي نيست.

مهندسان آئودي براي تامين حداكثر ضريب امنيت اين خودرو نيز ابتكار جالب توجهي به خرج داده‌اند به طوري كه در‌ها تنها با شناسايي صاحب خودرو باز مي‌شوند و گذشته از آن سيستم استارت نيز صرفا با تشخيص صداي صاحب خودرو عمل مي‌كند. به اين ترتيب احتمال سرقت A9 تقريبا صفر است! راننده و ساير سرنشيناني كه در اين خودرو قرار مي‌گيرند تنها يك رانندگي لذت‌بخش را تجربه نمي‌كنند بلكه با فشردن يك دكمه كوچك مي‌توانند از امكاناتي همچون سيستم ماساژور گرم و سرد تعبيه شده درون صندلي‌ها استفاده كنند. بر اين امكانات بايد قابليت تنظيم صندلي‌ها در 6 جهت مختلف را نيز افزود. اينها مجموعه فناوري‌هايي است كه آئودي براي پيشي‌گرفتن بر ساير رقبا در بازار پرشتاب خودروهاي لوكس سرعتي به آنها متوسل شده است.

A 9 از نگاه نزديك












شاهكار جديد آئودي كه تحت عنوان A9 رونمايي شده تكرار افسانه ماستنگ‌ها و كاماروهاست.















راننده و ساير سرنشينان با فشردن يك دكمه مي‌توانند از سيستم ماساژور گرم و سرد صندلي‌ها استفاده كنند.

















A9 به گونه‌اي ساخته شده است كه شيشه جلويي و سقف آن همچون يك لايه يكپارچه به نظر مي‌رسد.

netcarshow / مترجم: مهدي پيرگزي


نوشته شده در   سه شنبه 13 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode