جام جم آنلاين: ايده اصلي و محوري تيتراژ «تا ثريا» درباره زني است كه از محيط آرام خانه خارج و بتدريج وارد فضاي شلوغ شهري ميشود و ميفهمد زندگي در آن فضاي دنج و آرام، بسيار مناسبتر و دوستداشتنيتر از محيط شهري است.
تا اينجاي كار ميتوان گفت ايده محوري تيتراژ چيز جديدي براي ارائه ندارد و تضاد ميان اين فضاها تكراري است.
به همين دليل تيتراژ بايد خلاقانه باشد و در بخش اجرايي چنين شده است. به اين معنا كه از تكنيكي استفاده شده كه نوع فلو و فكوس را تغيير ميدهد و عمق تصوير از حالتي افقي به شكل عمودي تغيير مييابد.
در ضمن با وجود تكانها و حركتهاي بيجا و بيمفهومي كه در دوربين مقدم وجود دارد، در تيتراژ دوربين نسبتا ثابت است يا حركتهاي روشن و متناسبي دارد و سعي نميكند فرياد بزند كه متفاوت است.
به همين جهت ميتوان گفت تيتراژ تا ثريا با وجود ايدهاي تكراري، سعي كرده است اجرايي متفاوت به نمايش بگذارد كه ميتوان گفت در آن موفق بوده است و برخي از تصاويري كه در تيتراژ ديده ميشوند، داراي زيباييهاي بصري قابل توجهي هستند.
شيوه ورود اسامي در تيتراژ بازيگرمحور است. به اين معنا كه ابتدا نام بازيگر زن اصلي سريال نوشته و سپس نام سريال ديده و پس از آن به ترتيب اسامي بازيگران ديگر ديده ميشود و در آخر، نام يك بازيگر باتجربه و كليدي ميآيد و از آن با عنوانهايي چون با حضور، با نقشآفريني و... ياد شده و پس از آن نام عوامل ديگر سريال و در پايان هم نام كارگردان مشاهده ميشود.
فونت اسامي، همان فونت هميشگي آثار فارساني است كه در مطالب هفتههاي قبل به آن اشاره شده بود.
در اين سريال با فضاي كلي و تصويرهاي پسزمينه، هماهنگ است و چيزي نيست كه آزاردهنده باشد يا نامتجانس و تكراري به نظر بيايد.
نكته مثبتي كه بايد به آن اشاره كرد، نام اصلي سريال است كه با فونتي مجزا و در حقيقت يك لوگو میآید كه به نوعي ميتواند براي سريال هويتي خاص قائل باشد و آن را از ديگر كارها تميز دهد.
موسيقي آريا عظيمينژاد هم موسيقياي خوب و هماهنگ با فضاي سريال است، هرچند نميتوان آن را ريتمي ماندگار يا قطعهاي شاخص شمرد و آنچنان كه درباره بسياري از سريالهاي ديگر هم گفته شد، ميتوانست براي خيلي از سريالهاي ديگر هم كاربرد داشته باشد و قطعه منحصر به فردي نيست.
حميدرضا رفعتنژاد