ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 10 دي 1390     |     کد : 30510

جشنواره‌اي براي تمام فصول

جشنواره جام‌جم، يكي از رويدادهاي مهم فرهنگي است كه براي هنرمندان عرصه‌هاي توليد تله‌فيلم، پويانمايي و مستند يك اتفاق بزرگ محسوب مي‌شود.

جام جم آنلاين: جشنواره جام‌جم، يكي از رويدادهاي مهم فرهنگي است كه براي هنرمندان عرصه‌هاي توليد تله‌فيلم، پويانمايي و مستند يك اتفاق بزرگ محسوب مي‌شود.

من به‌واسطه فعاليت و حضور در عرصه مستند دوست دارم اين رويداد را از چند منظر بررسي كنم؛ ابتدا بايد گفت سه‌گانه مخاطب بيشمار، مدير و مستندساز با برگزاري اين جشنواره در يك چرخه كاملا حرفه‌اي كامل شد و مدت‌ها انتظار نتيجه داد و آرزوي ديرين مستندسازان تلويزيون به‌وقوع پيوست تا در كنار تمامي هم‌صنفان، اين بار در خانه متولي كنار هم نشسته و به احترام بزرگ اين خانواده در يك رقابت سالم شركت كنند؛ چرا كه به زعم آمار سال‌ها جوايز برتر تمام جشنواره‌هاي داخلي و بسياري از جشنواره‌هاي خارجي از آن مستندسازان و فيلم‌هاي توليد شده در تلويزيون بود.

با اين وجود اما در خانواده سيما اثري از تقدير از آنها نبود. در بعد دوم اين تحليل هم بايد گفت خوشبختانه امروز ميان مديران ارشد سيما و مستندسازان خبره در حوزه مستند فرهنگي تفوقي شكل گرفته كه همان احترام به ذائقه مخاطب، مخاطب‌سالاري و ارزش نهادن به كيفيت است؛ بنابراين مخاطب قطعا از اين امر استقبال كرده و به آن احترام خواهد گذاشت.

مساله بعدي كليت برگزاري جشنواره است. به واقع با شناختي كه از روند برگزاري، صداقت و پاكي جريان برگزاركننده اين جشنواره دارم، معتقدم از معدود جشنواره‌هايي بود كه هيات بازبيني و داوران آن كاملا از صنوف مختلف و اهل فن سينماي مستند ايران بودند؛ هياتي متشكل از اساتيد دانشگاه، تصميم‌گيرندگان سينماي مستند ايران و سازندگان خبره آن.

پس اين نويد از همان ابتدا داده شد كه به هيچ شخصي و هيچ مقامي اجازه دخالت نظر شخصي و اعمال سليقه داده نمي‌شود.

اصولي كه معتقدم تا انتها پابرجا مانـــد. اما آنچه به نظر من جا دارد در جشنواره‌هاي آتي در سيما به آن توجه بيشتر شود، شيوه تبليغات و در جريان گذاشتن متصديان امر مستندسازي در سيماست.

متاسفانه بودند برخي از مستندسازان حرفه‌اي و صاحب نامي كه به دليل عدم شناخت كامل از روند برگزاري اين جشنواره، از اين مهم دور ماندند. با اين وجود به نظر مي‌رسد اين نقيصه در دوره‌هاي بعدي جشنواره رفع خواهد شد.

سعيد نبي - تهيه‌كننده و مستند ساز


نوشته شده در   شنبه 10 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode