جام جم آنلاين: فرق بستن با نبستن كمربند ايمني 50 هزار تومان است، پس چه بهتر كه كمربند نبندي و به قول خودت اين طناب دار را دور گردنت نپيچي و در عين حال نشان دهي كه كمربند بستهاي.
در تهران كه اين كار يك شگرد شده، راننده متخلف كه ميداند اگر كمربند ايمنياش را نبندد حتما جريمه ميشود، كمربند را تا نيمه به سمت پايين ميكشد تا نشان دهد كه مثلا كمربند را بسته در حالي كه واقعا كمربند بسته نشده و فشاري به گردن و قفسه سينهاش نميآيد.
به اين ترتيب دست راستش كلا درگير گرفتن كمربند ميشود و درست با همان دست هم دنده را عوض ميكند؛ حالا بماند كه براي انجام اين كار چه كش و قوسهايي به بدنش ميدهد و چه فشاري به دستهايش ميآيد.
كمربند بستن نصفه و نيمه البته دقيقا در جاهايي انجام ميشود كه يك مامور راهور آنجا ايستاده و متخلفان را ميپايد پس جايي كه پليس نيست كمربندي هم بسته نميشود حتي از نوع نيم بندش ولي پليس همه اينها را ميداند، آنها ميدانند كه رانندگان متخلف كه اداي كمربند بستن را درميآورند، قصد فرار از جريمه را دارند.
در بعضي از نقاط شهر پليس جلوي اين رانندگان را ميگيرد، اما در بعضي نقاط كه هيچ پليسي در كار نيست اين دوربينها هستند كه مردم را ميپايند؛ اين همان چيزي است كه حتما متخلفان فراموشش كردهاند.
اين دوربينها آنقدر دقيقاند كه كمربند بستنهاي قلابي را خيلي راحت كشف ميكنند و جريمهاي را كه رانندهها از آن ميگريزند به پايشان مينويسند.
پس تلاش براي نبستن كمربند ايمني دست و پا زدن بيهوده و انرژي گذاشتن بيثمر است اما فعلا كه وضع اينگونه است و اصلاح تفكر غلط رانندگان كه ميراث سالها بيقانوني كردن است زمان زيادي ميبرد ولي اي كاش رانندهها درك ميكردند كه كمربند بستن براي حفظ ايمني آنهاست و اگر كمربندشان را نبندند به هيچكس جز خودشان لطمهاي نميخورد.
در اين بين خوب است خودروسازان هم براي نهادينه كردن فرهنگ استفاده از كمربند ايمني وارد عمل شوند و مثل خودروهاي خارجي سيستم هشدار مربوط به كمربند را در خودروها نصب كنند تا اگر راننده متخلفي حتي با جريمههاي 50 هزار توماني هم قانع به بستن كمربند نشد، بوقهاي ممتد اين سيستم هشدار، او را وادار به بستن كمربند ايمني كند.
مريم خباز - گروه جامعه