ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 دي 1404
شنبه 6 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 30 آذر 1390     |     کد : 30064

نزول باران به تفسیر امام سجاد علیه السلام

هیچ فكر كرده‏اید كه اگر جاذبه زمین نبود در یك چشم بر هم زدن همه ما و همه خانه‏هاى ما و وسائل زندگیمان بر اثر حركت دورانى زمین به فضا پرتاب و در آنجا سرگردان مى‏شد؟

هیچ فكر كرده‏اید كه اگر جاذبه زمین نبود در یك چشم بر هم زدن همه ما و همه خانه‏هاى ما و وسائل زندگیمان بر اثر حركت دورانى زمین به فضا پرتاب و در آنجا سرگردان مى‏شد؟! تعبیر به "فراش"(بستر استراحت) در این آیه چه تعبیر زیبایى است، فراش، نه تنها مفهوم آرامش و آسودگى خاطر و استراحت را در بردارد بلكه گرم و نرم بودن و در حد اعتدال قرار داشتن نیز در مفهوم آن افتاده است.

--------------------------------------------------------------------------------

یاد نعمت‏هاى الهى راه دعوت به عبادت
الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَكُمْ فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (بقره22)

آن (خداوندى) كه زمین را براى شما فرشى (گسترده) و آسمان را بنایى (افراشته) قرار داد و از آسمان، آبى فرو فرستاد و به آن از میوه‏ها، روزى براى شما بیرون آورد، پس براى خداوند شریك و همتایى قرار ندهید با آنكه خودتان مى‏دانید (كه هیچ یك از شركا و بت‏ها، نه شما را آفریده‏اند و نه روزى مى‏دهند و اینها فقط كار خداست)

در این آیه خداوند به نعمت‏هاى متعدّدى اشاره مى‏كند كه هر كدام از آنها سرچشمه‏ى چند نعمت دیگر است. مثلًا فراش بودن زمین، اشاره به نعمت‏هاى فراوان دیگرى است. همچون سخت بودن كوه‏ها و نرم بودن خاك دشت‏ها، فاصله زمین تا خورشید، درجه حرارت و دما و هواى آن، وجود رودخانه‏ها، درّه‏ها، كوه‏ها، گیاهان و حركت‏هاى مختلف آن كه مجموعاً فراش بودن زمین را مهیّا كرده‏اند. چنان كه در قرآن براى زمین چند تعبیر بیان شده است، زمین هم «مهد» («الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْداً» طه، 53) گهواره است، هم «ذلول» («هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا» ملك، 15) رام و آرام و هم «كفات» («أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ كِفاتاً» مرسلات، 15) در برگیرنده.

كلمه «سماء» در آیه یك بار در برابر «ارض» آمده است كه به همه‏ى قسمت بالا اشاره دارد و یك بار مراد همان قسمت نزول باران از ابرها مى‏باشد.

فراش، نه تنها مفهوم آرامش و آسودگى خاطر و استراحت را در بردارد بلكه گرم و نرم بودن و در حد اعتدال قرار داشتن نیز در مفهوم آن افتاده است

در واقع در این آیه به قسمت دیگرى از نعمتهاى بزرگ خدا كه مى‏تواند انگیزه شكرگزارى باشد اشاره كرده، نخست از آفرینش زمین سخن مى‏گوید این مركب راهوارى كه شما را بر پشت خود سوار كرده و با سرعت سرسام آورى در این فضا به حركات مختلف خود ادامه مى‏دهد، بى آنكه كمترین لرزشى بر وجود شما وارد كند، یكى از نعمتهاى بزرگ او است.

نیروى جاذبه‏اش كه به شما اجازه حركت و استراحت و ساختن خانه و لانه و تهیه باغ ها و زراعت ها و انواع وسائل زندگى مى‏دهد، نعمت دیگرى است، هیچ فكر كرده‏اید كه اگر جاذبه زمین نبود در یك چشم بر هم زدن همه ما و همه خانه‏هاى ما و وسائل زندگیمان بر اثر حركت دورانى زمین به فضا پرتاب و در آنجا سرگردان مى‏شد؟! تعبیر به" فراش" (بستر استراحت) در این آیه چه تعبیر زیبایى است، فراش، نه تنها مفهوم آرامش و آسودگى خاطر و استراحت را در بردارد بلكه گرم و نرم بودن و در حد اعتدال قرار داشتن نیز در مفهوم آن افتاده است.

چهارمین پیشواى شیعیان جهان امام سجاد (علیه السلام) در بیان شیوایش این حقیقت را در تفسیر همین آیه تشریح فرموده است:


"خداوند زمین را مناسب طبع شما قرار داد و موافق جسم شما، آن را گرم و سوزان نساخت تا از حرارتش بسوزید، و زیاد سرد نیافرید تا منجمد شوید، آن را آن قدر معطر و زننده قرار نداد تا بوى تند آن به مغز شما آسیب رساند و آن را بدبو نیافرید تا مایه هلاكت شما گردد، آن را همچون آب قرار نداد كه در آن غرق شوید و نیز چنان سفت و محكم نیافرید تا بتوانید در آن خانه و مسكن بسازید و مردگان را (كه وجودشان در سطح زمین مایه هزار گونه ناراحتى است) در آن دفن كنید، آرى خداوند این گونه زمین را بستر استراحت شما قرار داد" (نور الثقلین جلد اول- صفحه 41)

سپس به نعمت آسمان مى‏پردازد و مى‏گوید: " آسمان را همچون سقفى بر بالاى سر شما قرار داد."(وَ السَّماءَ بِناءً)

كلمه" بناء" با توجه به كلمه" علیكم" بیانگر آنست كه آسمان بر بالاى سر شما بنا شده است، طبعا همچون سقف، این معنى به صورت صریحترى در جاى دیگر قرآن آمده است وَ جَعَلْنَا السَّماءَ سَقْفاً مَحْفُوظاً:" ما آسمان را سقف محفوظى قرار دادیم."(انبیاء- 32)

شاید این تعبیر براى بعضى از كسانى كه به وضع ساختمان آسمان و زمین از نظر هیئت امروز آشنا هستند عجیب بیاید كه این سقف چگونه است و كجاست؟

آیا این تعبیر، فرضیه هیئت بطلمیوس را مبنی بر قرار گرفتن افلاك به روى هم همچون طبقات پوست پیاز در خاطره‏ها تداعى نمى‏كند؟ ولى با توجه به توضیح زیر مطلب كاملا روشن مى‏شود:

كلمه "سماء" در قرآن به معانى مختلفى آمده است، یكى از آنها كه در این آیه به آن اشاره شده است همان جو زمین است، یعنى قشر هواى متراكمى كه دور تا دور كره زمین را پوشانده، و طبق نظریه دانشمندان ضخامت آن، چند صد كیلومتر است.

اگر به نقش اساسى و حیاتى، این قشر ضخیم هوا، كه زمین را از هر سو احاطه كرده است بیندیشیم خواهیم دانست كه تا چه حد این سقف، محكم و براى حفاظت انسانها مؤثر است.

امام سجاد (علیه السلام) در تفسیر این آیه راجع به نزول باران از آسمان بیان جالبى فرموده اند: " خداوند باران را از آسمان نازل مى‏كند تا به تمام قله‏هاى كوه‏ها، تپه‏ها و گودالها و خلاصه تمام نقاط مرتفع و هموار برسد (و همگى بدون استثناء سیراب گردند) و آن را دانه دانه و نرم و پى در پى- گاهى به صورت دانه‏هاى درشت و گاهى قطره‏هاى كوچكتر- قرار داد، تا كاملا در زمین فرو رود، و سیراب گردد، و آن را به صورت سیلابى نفرستاد تا زمینها و درختان و مزارع و میوه‏هاى شما را بشوید و ویران كند

این قشر مخصوص هوا كه همچون سقفى بلورین، اطراف ما را احاطه كرده در عین اینكه مانع از تابش نور آفتاب (این اشعه حیاتبخش و زندگى آفرین) نیست بقدرى محكم و مقاوم است كه از یك سد پولادین كه چندین متر ضخامت داشته باشد نیز محكمتر است! اگر این سقف نبود، زمین دائما در معرض رگبار سنگهاى پراكنده آسمانى بود و عملا آرامش از مردم جهان سلب مى‏شد ولى این قشر فشرده چند صد كیلومترى تقریبا تمام سنگهاى آسمانى را قبل از سقوط به سطح زمین مى‏سوزاند و نابود مى‏كند و تنها تعداد بسیار كمى مى‏توانند از آن عبور كرده و به عنوان یك زنگ خطر براى زمینیان به گوشه‏اى پرتاب شوند، و این تعداد كم هرگز نتوانسته است آرامش را بر هم زند.

از جمله شواهدى كه نشان مى‏دهد یكى از معانى آسمان همین" جو زمین" است حدیثى است كه از پیشواى بزرگ ما امام صادق (علیه السلام) درباره رنگ آسمان نقل شده است آنجا كه به مفضل مى‏فرماید:

" اى مفضل در رنگ آسمان بیاندیش كه خدا آن را این چنین آبى آفریده كه موافقترین رنگها براى چشم انسان است و حتى نظر كردن به آن دیده را تقویت مى‏كند" (توحید مفضل)

امروز این را همه مى‏دانیم كه رنگ آبى آسمان چیزى جز رنگ هواى متراكم شده اطراف زمین نیست، بنا بر این منظور از آسمان در این حدیث همان جو زمین است.

در آیه 79 سوره نحل مى‏خوانیم أَ لَمْ یَرَوْا إِلَى الطَّیْرِ مُسَخَّراتٍ فِی جَوِّ السَّماءِ:" آیا آنها به پرندگانى كه در دل آسمان تسخیر شده‏اند نگاه نكردند"؟

بعد از آن به نعمت باران پرداخته مى‏گوید:" و از آسمان آبى نازل كرد" (وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً).

اما چه آبى؟ حیاتبخش، و زندگى آفرین، و مایه همه آبادیها و شالوده همه نعمتهاى مادى.

جمله و أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً بار دیگر این حقیقت را تاكید مى‏كند كه منظور از" سماء" در اینجا همان جو زمین است، زیرا مى‏دانیم باران از ابرها و ابرها از تراكم بخارهایى كه در جو زمین پراكنده‏اند به وجود مى‏آیند.


" امام سجاد (علیه السلام) در تفسیر این آیه راجع به نزول باران از آسمان بیان جالبى فرموده اند: " خداوند باران را از آسمان نازل مى‏كند تا به تمام قله‏هاى كوه‏ها، تپه‏ها و گودالها و خلاصه تمام نقاط مرتفع و هموار برسد (و همگى بدون استثناء سیراب گردند) و آن را دانه دانه و نرم و پى در پى- گاهى به صورت دانه‏هاى درشت و گاهى قطره‏هاى كوچكتر- قرار داد، تا كاملا در زمین فرو رود، و سیراب گردد، و آن را به صورت سیلابى نفرستاد تا زمینها و درختان و مزارع و میوه‏هاى شما را بشوید و ویران كند" (تفسیر نور الثقلین ج اول ص 41)

قرآن سپس به انواع میوه‏هایى كه از بركت باران و روزی هایى كه نصیب انسانها مى‏شود اشاره كرده چنین مى‏گوید:" خداوند بوسیله باران، میوه‏هایى را به عنوان روزى شما از زمین خارج ساخت" (فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَكُمْ).

این برنامه الهى كه از یك سو، رحمت وسیع و گسترده خدا را بر همه بندگان مشخص مى‏كند و از سوى دیگر بیانگر قدرت او است كه چگونه از آب بى‏رنگ صد هزاران رنگ از میوه‏ها و دانه‏هاى غذایى با خواص متفاوت براى انسانها، و همچنین جانداران دیگر، آفریده، یكى از زنده‏ترین دلائل وجود او است لذا بلافاصله اضافه مى‏كند:" اكنون كه چنین است براى خدا شریكهایى قرار ندهید در حالى كه مى‏دانید" (فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ).

آرى همه شما مى‏دانید كه این بتها و شركاى ساختگى، نه شما را آفریده‏اند و نه روزى مى‏دهند، و نه كمترین مواهب شما از ناحیه آنها است، پس چگونه آنها را شبیه خدا مى‏دانید.

دلیل واجب بودن عبادت شما، لطف اوست كه زمین و آسمان و باران و گیاهان را براى روزى شما قرار داده است. «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ» «الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ» پیام‏های آیه:
1ـ یاد نعمت‏هاى الهى از بهترین راههاى دعوت به عبادت است. «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ»

2ـ از بهترین راههاى خداشناسى، استفاده كردن از نعمت‏هاى در دسترس است.

«جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً»

3ـ در نظام آفرینش، هماهنگى كامل به چشم مى‏خورد. هماهنگى میان زمین، آسمان، باران، گیاهان، میوه‏ها و انسان. (برهان نظم)«جَعَلَ، أَنْزَلَ، فَأَخْرَجَ»

4ـ آفریده‏ها هر كدام براى هدفى خلق شده‏اند.«رِزْقاً لَكُمْ» باران براى رشد و ثمر دادن میوه‏ها، «فَأَخْرَجَ بِهِ» و میوه‏ها براى روزى انسان. «رِزْقاً لَكُمْ»

5ـ زمین و باران وسیله هستند، رویش گیاهان و میوه‏ها بدست خداست. «فَأَخْرَجَ»

6ـ نظم و هماهنگى دستگاه آفرینش، نشانه‏ى توحید است، پس شما هم یكتا پرست باشید. «فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً»

7ـ ریشه‏ى خداپرستى در فطرت و و جدان همه مردم است.«وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»

8ـ آفرینش زمین و آسمان و باران و میوه‏ها و روزى انسان، پرتوى از ربوبیّت خداوند است. «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ» «الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ»

9ـ همه‏ى انسان‏ها، حقّ بهره‏بردارى و تصرف در زمین را دارند. (در آیه «لَكُمُ» تكرار شده است)

10 ـ دلیل واجب بودن عبادت شما، لطف اوست كه زمین و آسمان و باران و گیاهان را براى روزى شما قرار داده است. «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ» «الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ»

11ـ خداوند بر اسباب طبیعى حاكم است. «جَعَلَ، أَنْزَلَ، فَأَخْرَجَ»

12ـ پندار شریك براى خداوند، از جهل است. «فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»

--------------------------------------------------------------------------------
منابع :

1- تفسیر نور ج1

2- تفسیر نمونه ج1

3- تفسیر نور الثقلین ج اول

4- توحید مفضل

تبیان


نوشته شده در   چهارشنبه 30 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode