ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 آذر 1404
يکشنبه 30 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 29 آذر 1390     |     کد : 30031

استعداد رياضي ربطي به جنسيت ندارد

با وجودي كه در جوامع امروزي زنان همپاي مردان در همه عرصه‌ها حاضر مي‌شوند اما باز هم برخي معتقدند مردان در علوم مختلف از جمله رياضي بااستعدادتر هستند.

جام جم آنلاين: با وجودي كه در جوامع امروزي زنان همپاي مردان در همه عرصه‌ها حاضر مي‌شوند اما باز هم برخي معتقدند مردان در علوم مختلف از جمله رياضي بااستعدادتر هستند.

طرفداران اين ديدگاه براي اثبات ادعاي خود به دلايل مختلف از جمله نبود نام هيچ زني در فهرست بلندبالاي رياضي‌دانان برجسته استناد مي‌كنند و به عنوان مثال مي‌گويند ميان برندگان جايزه فيلدز ـ كه هر چهار سال يك بار به رياضي‌دانان جوان (كمتر از 40 سال) كه كار ارزنده‌اي در رياضي انجام داده باشند اهدا مي‌شود ـ هيچ اثري از زنان وجود ندارد.

در اين ميان نتايج برخي تحقيقات هم، برتصور استعداد ذاتي بيشتر مردان دامن زده‌اند.

اين تحقيقات كه علاوه بر تفاوت در مهارت‌هاي خاص، بر تفاوت در توانايي‌هاي شناخت عمومي كه اغلب تحت عنوان ميزان g شناخته مي‌شوند تكيه دارند، بطور كلي مردان را جنس قويتر و با‌هوش‌تري دانسته‌اند.

البته پژوهشگران بتازگي با رد اين نتايج باورهاي عمومي مرتبط با ارتباط جنسيت و هوش را زيرسوال برده‌اند.

به گزارش دويچه وله، پژوهشگران دانشگاه ويسكونسي مديسون آمريكا با در اختيار داشتن تحقيق سال ۲۰۰۹ موسسه «پيزا» و تحقيق بين‌المللي «تيمز» سال ۲۰۰۷ كه سطح دانش و عملكرد دانش‌آموزان كشورهاي مختلف جهان را بررسي مي‌كند، نمرات رياضي دانش‌آموزان دختر و پسر را با هم مقايسه و در نهايت اعلام كردند برابري اجتماعي در شكوفايي استعداد رياضي موثر است.

نكته جالب اينجاست كه آخرين بررسي‌ها در كشورهايي مانند تونس و اندونزي ثابت مي‌كنند كه به مرور زمان و با اصلاح تفاوت‌هاي جنسيتي، دانش‌آموزان دختر نمرات بهتري در درس رياضي كسب مي‌كنند.

از طرف ديگر در حالي كه در كشورهايي مانند مراكش،‌ هلند و ارمنستان، تفاوتي ميان نمرات دانش‌آموزان دختر و پسر در رشته رياضي ديده نشده، در كشورهايي مانند آمريكا تفاوت نمره رياضي دخترها و پسرها هر سال‌كمتر مي‌شود.

همين آمار نشان مي‌دهد در دهه هفتاد ميلادي در برابر هر ۱۳ پسر آمريكايي مستعد در رشته رياضي يك دختر وجود داشت، اما اكنون در برابر هر سه پسر يك دختر ديده مي‌شود.

همچنين آمار دختراني كه در رشته‌هاي مرتبط با رياضيات تحصيل كرده‌اند، در ۵۰ سال گذشته از پنج به ۳۰ درصد افزايش پيدا كرده است.

مجموع اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد برخلاف تصور گذشته استعداد پسرها در رشته رياضي ذاتي نيست كه اگر اين چنين بود، دخترها امكان اين پيشرفت قابل ملاحظه را نداشتند.

در واقع آنچه تاكنون به عنوان مانعي براي رشد زنان و حضور پررنگ آنها در حوزه رياضي محسوب مي‌شد را مي‌توان در يك جمله خلاصه كرد: عدم برابري دختران و پسران در جامعه.

با پيشرفت زنان در جوامع و تصدي سطوح مختلف علمي ـ مديريتي توسط آنها، بزودي شاهد حضور برابر و يا حتي بيشتر زنان در ميان رياضي‌دانان برجسته هم خواهيم بود.

بهاره صفوي - گروه دانش




نوشته شده در   سه شنبه 29 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode