ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 آذر 1390     |     کد : 29762

كمانداران در صف طلايي‌هاي اينچئون

كميته ملي المپيك و وزارت ورزش قدر اين فرصت را بدانند ...

كميته ملي المپيك و وزارت ورزش قدر اين فرصت را بدانند
كمانداران در صف طلايي‌هاي اينچئون
جام جم آنلاين: قرار گرفتن رشته كامپوند در زمره رشته‌هاي اصلي تيراندازي با كمان در بازي‌هاي آسيايي 2014 كره جنوبي، خبري است كه نه‌تنها ورزشكاران اين رشته كه همه مسوولان ورزش ايران را شادمان كرده است. در صورتي كه مسوولان برگزاري بازي‌هاي اينچئون تاييديه نهايي آن را از مسوولان شوراي المپيك آسيا بگيرند غيرمستقيم هديه‌اي طلايي به كاروان ايران اهدا خواهند كرد.
كامپوند ايران نه تنها در آسيا بي رقيب است كه در سطح جهان هم حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد و در زمره برترين‌هاي دنيا به شمار مي‌آيد. به اين ترتيب قرار گرفتن اين رشته در زمره رشته‌هاي رسمي بازي‌هاي آسيايي خبري خوش براي ورزش ايران است تا از حالا روي تعداد مدال‌هاي طلايي كه كمانداران به دست خواهند آورد حساب باز كنند.

از مدت‌ها قبل رايزني‌هاي زيادي براي گنجاندن رشته كامپوند در بازي‌هاي آسيايي صورت گرفته بود و در اين بين فدراسيون تير و كمان ايران بيش از ساير كشورها مصر بود تا اين رشته هم در كنار ساير ورزش‌هاي رسمي بازي‌هاي آسيايي قرار گيرد كه بي‌نتيجه مانده بود و همچنان ريكرو به‌عنوان رشته اصلي تير و كمان در المپيك و بازي‌هاي آسيايي شناخته مي‌شود، اما به نظر مي‌رسد اين بار تلاش‌هاي صورت گرفته در حال نتيجه دادن است.

سايت فدراسيون جهاني تيرو كمان خبري را منتشر كرد كه بسيار شگفت‌انگيز بود. رشته كامپوند با هماهنگي بين مسوولان برگزاركننده بازي‌هاي آسيايي 2014 اينچئون كره جنوبي و فدراسيون جهاني اين رشته، در دوره بعدي بازي‌هاي آسيايي در بين رشته‌هاي اصلي قرار خواهد گرفت. اين خبردرحالي منتشر شده كه هنوز شوراي المپيك آسيا به‌طور رسمي آن را تاييد نكرده، اما به نظر مي‌رسد هماهنگي‌هاي اوليه دراين بين صورت گرفته است.

كريم صفايي، رئيس فدراسيون تيروكمان ايران در اين باره با تاييد رايزني‌هايي كه در اين زمينه انجام داده از توافق‌هاي صورت گرفته خبر مي‌دهد و مي‌گويد:اگر اتفاق خاصي رخ ندهد در المپيك 2016 رشته كامپوند به صورت آزمايشي برگزار خواهد شد كه اين گامي اساسي براي قرار گرفتن اين رشته در بين ورزش‌هاي رسمي و المپيكي است. همين كه مسوولان كميته بين‌المللي المپيك پذيرفته‌اند كامپوند را به طور آزمايشي برگزاركنند گام بلندي براي رسميت بخشيدن به اين رشته است و خوشبختانه اتفاق ديگري در راه است كه براي ايران بسيار خوشايند خواهد بود. كميته برگزاري بازي‌هاي آسيايي 2014 كره جنوبي با فدراسيون جهاني در اين زمينه كه كامپوند هم در اين دوره برگزار شود هماهنگي‌هاي لازم را به عمل آورده است و اين كار با درخواست و پيگيري‌هاي ما صورت گرفته است. با اين‌كه هنوز نامه كتبي آن به دست ما نرسيده، با اين حال بعيد به نظر مي‌رسد بعد از اعلام برگزاركنندگان بازي‌هاي آسيايي، مشكلي دراين‌باره به وجود آيد زيرا آنها تا زماني كه توافق‌هاي نهايي را انجام ندهند اعلام رسمي نمي‌كنند.

طلاهاي ارزشمند

اين‌كه چرا كره‌اي‌ها يكباره از نفوذ خود استفاده كردند و كامپوند را هم در زمره رشته‌هاي اصلي دوره بعدي بازي‌هاي آسيايي قرار دادند به توان اين كشور در رشته ياد شده و تعداد مدال‌هاي طلايي برمي‌گردد كه كمانداران كامپوند براي تصاحب آن مي‌جنگند. كره‌اي‌ها در بين كشورهايي قرار دارند كه در كامپوند جزو قدرت‌هاي آسيا به حساب مي‌آيند و اميدوارند در فاصله زماني خوبي كه تا بازي‌هاي 2014 اينچئون باقي‌مانده، بتوانند كيفيت خود را بالا ببرند. بدون ترديد برنامه‌هاي كره‌اي‌ها اين است كه ايران را در اين مدت باقي مانده كنار بزنند كه به اين راحتي امكان‌پذير نيست. ايراني‌ها در كامپوند ابرقدرت آسيا به حساب مي‌آيند و چندي پيش هم در تهران بار ديگر عنوان نخست قاره را به خود اختصاص دادند. با اين حال كره جنوبي نزديك‌ترين رقيب كشورمان محسوب مي‌شود و اين‌بار هم در فينال همين تيم پيش روي ايران قرار گرفته بود كه مثل هميشه مغلوب شد.مجيد احمدي، مربي تيم ملي كامپوند نيز با تاييد اين كه كره جدي‌ترين رقيب كشورمان محسوب مي‌شود، مي‌گويد: كره تيم قوي در كامپوند آسيا دارد. اين تيم در واقع جدي‌ترين حريف ايران است. هند، اندونزي و مالزي هم هستند. پيشرفت اين تيم‌ها نيز محسوس بوده ولي هيچ‌كدام به ايران نمي‌رسند و در حد و اندازه‌هاي تيم كشورمان نيستند. در تمام اين سال‌ها ايران حرف اول را در سطح آسيا زده و در دنيا نيز تيم قابل احترامي هستيم.

اين‌كه چرا كره‌اي‌ها يكباره از نفوذ خود استفاده كردند و كامپوند را هم در زمره رشته‌هاي اصلي دوره بعدي بازي‌هاي آسيايي قرار دادند به توان اين كشور در رشته ياد شده و تعداد مدال‌هاي طلايي برمي‌گردد
اين مربي با اشاره به افتخاراتي كه تيم ملي كامپوند در مسابقات جهاني 2011 كسب كرد، ادامه مي‌دهد: كامپوند رشته‌اي است كه در سطح جهان هم در آن حرف براي گفتن زياد داريم و در مسابقات جهاني 2011 نيز يك طلا و يك نقره انفرادي را كسب كرديم. در رنكينگ جهاني نيز در بخش بانوان دوم و در آقايان سوم هستيم. ضمن اين كه در مسابقات قهرماني آسيا هم كه قهرمان شديم اين طلاي كامپوند بود كه تيم كشورمان را در مجموع قهرمان آسيا كرد.

يك پرسش

اكنون پرسشي كه مطرح است به تاثير اضافه شدن اين رشته به كاروان ايران در دوره بعدي بازي‌هاي آسيايي برمي‌گردد؛ اين‌كه چند مدال از اين رشته به ايران خواهد رسيد و در اين بين چه تعداد طلا خواهند بود؟ احمدي در اين باره پاسخ مي‌دهد: ما هم در ريكرو و هم كامپوند همواره دنبال مدال هستيم. در مجموع 16 مدال در اين رشته توزيع مي‌شود كه 6 مدال آن طلا هستند و اين فرصت خوبي است تا با كسب چندين مدال كمك بزرگي به ارتقاي رده‌بندي كاروان ايران در بازي‌هاي آسيايي كنيم. از حالا نمي‌توان به طور دقيق پيش‌بيني نمود كه مي‌توان روي چند مدال حساب باز كرد اما اين را مي‌گويم كه ما تيم اول آسيا هستيم و مي‌توانيم بيشتر از ساير تيم‌ها مدال كسب كنيم، ولي همه چيز به برنامه‌ريزي و ميزان سرمايه‌گذاري وزارت ورزش روي اين رشته بستگي دارد و اين كه چگونه از فدراسيون تير و كمان حمايت خواهد شد.به هر حال بايد قدر اين فرصت بزرگ را بدانيم و اين را هم در نظر بگيريم كه كره‌اي‌ها به طور حتم سرمايه‌گذاري وسيعي انجام مي‌دهند تا بتوانند سهم عمده‌اي از مدال‌هاي طلا را به خود اختصاص بدهند. كره در جهان حرف اول را در ريكرو مي‌زده و حالا رقيباني مثل آمريكا دارد. اين كشور كه ميزبان بازي‌هاي آسيايي است نمي‌خواهد به آساني طلاها را در كامپوند از دست بدهد و نبايد به صرف اين كه قدرت برتر آسيا هستيم در باد اين عنوان بخوابيم. اين مربي با بيان اين نكته كه هم‌اكنون ملي‌پوشان كشورمان دوران بدنسازي را سپري مي‌كنند و اردوهاي آماده‌سازي براي مسابقات جام جهاني كرواسي كه ارديبهشت سال آينده برگزار مي‌شود آغاز شده است، خاطرنشان كرد: ديگر مثل گذشته مشكلات خريد كمان و تجهيزات اين رشته وجود ندارد و ملي‌پوشان نيز در اردوها از حقوق ماهيانه برخوردارند تا دست كم بخشي از مشكلات آنها رفع شود.

علي رضايي ‌/‌جام‌جم


نوشته شده در   پنجشنبه 24 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode