استاد دانشگاه تهران با بيان اينكه قيام برای برپايی عدل و داد، وجه مشترك عاشورا و انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) است، اظهار كرد: امام زمان(عج) خونخواه جدشان امام حسين(ع) هستند و عدل و داد جهانی توسط ايشان برقرار میشود.
منصور پهلوان، استاد دانشگاه تهران، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، درباره رابطه قيام امام حسين(ع) و قيام امام زمان(عج) اظهار كرد: تمام انبياء الهی از حضرت آدم(ع) تا پيامبر اسلام حضرت محمد(ص) برای برقراری عدل و داد در جهان آمدهاند تا مردم در دنيا بر اساس عدل و داد رفتار كنند.
استاد دانشگاه تهران بيان كرد: در قرآن كريم میخوانيم: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند»؛ يعنی مردم عدل و داد و قسط به پا دارند و با ظلم مقابله كنند، اين كاری است كه برای همه انبيا(ع) ذكر شده است.
اين محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به هدف انبياء الهی در دنيا، تصريح كرد: خداوند متعال در قرآن كريم می فرمايد هدف همه انبيا از حضرت آدم(ع) تا پيامبر خاتم(ص) برپايی عدل و قسط و داد بوده است؛ بنابراين وظيفهای كه بر عهده پيامبر اسلام(ص) نهاده شده، برپايی عدل و داد است.
وی افزود: خداوند متعال در قرآن كريم می فرمايد: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ اوست كسى كه فرستاده خود را با هدايت و آيين درست روانه كرد تا آن را بر هر چه دين است فائق گرداند هر چند مشركان را ناخوش آيد». قرار اين بود كه پيامبر اكرم(ص) كه رحمةللعالمين هستند اين حكومت جهانی را تشكيل دهند و اين عدالت عمومی را تحقق ببخشند.
پهلوان با اشاره به تحقق عدالت عمومی، بيان كرد: پيامبر اسلام(ص) در زمان عمر شريفشان به تحقق اين امر در شبه جزيره عرب موفق شدند و بيشتر از اين نشد كه آنرا به كشورهای همجوار و به همه دنيا سرايت بدهند و اين كار به حضرت علی(ع) كه بر نيمی از جهان مسكون آن زمان حكومت داشتند، واگذار شد.
استاد دانشگاه تهران اظهار كرد: حضرت علی(ع)، خيلی از اهداف پيامبران را تحقق بخشيد. بعد از ايشان اين مأموريت به فرزندانشان امام حسن(ع) و امام حسين(ع) و همين طور به امام باقر(ع) و امام صادق(ع) واگذار شد. در زمان امامت اين امامان، مردم خدمت امام(ع) مشرف میشدند و به ايشان عرض میكردند كه ما دوست داريم شما مهدی اين امت باشيد.
اين محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به خصوصيات قيام حضرت مهدی(عج) تصريح كرد: امام(ع) به مردم پاسخ میدادند كه ما مهدی و هادی اين امت هستيم، ولی آن مهدی(عج) كه دنيا را پر از عدل و داد میكند او كسی است كه بعداً ظهور میكند و جهان را از لوث ظلم و جور پاك میكند.
وی با اشاره به روايتی دراين باره گفت: در بيشتر روايات كه درباره خصوصيات حضرت مهدی(عج) است اين مطلب به كرات و مرات آمده است كه: «يملأ الله به الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً؛ خداوند متعال بعد از آنكه زمين پر از ظلم و ستم شد، آنرا بهواسطه حضرت مهدی(عج) پر از عدل و داد میكند»؛ يعنی حضرت مهدی(عج) سرلوحه تعاليمشان، پر كردن عدل و داد در دنياست.
استاد دانشگاه تهران اظهار كرد: گستردن عدل و داد در جهان كه از اهداف مهم ظهور است همان هدفی است كه در آيه شريفه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند» ذكر شد.
وی در ادامه افزود: اين قسط كه در اين آيه شريفه آمده همان قسط است كه در روايت «يملأ الله به الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً؛ خداوند متعال بعد از آنكه زمين پر از ظلم و ستم شد، آنرا بهواسطه حضرت مهدی(عج) پر از عدل و داد میكند» آمده است؛ يعنی حضرت مهدی(عج) تحقق بخش آرمان انبيا(ع) هستند و ايشان همان منتقم حقيقی هستند.
اين محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با منتقم خواندن امام زمان(عج) تصريح كرد: عبارت شريف «أين الطالب بدم المقتول بكربلا؛ خونخواه آن كس كه در كربلا كشته شد، كجاست» كه در دعای نورانی ندبه میخوانيم بيانگر رابطه قيام حضرت سيدالشهداء(ع) و قيام حضرت مهدی(عج) است.
استاد دانشگاه تهران بيان كرد: حضرت مهدی(عج) خونخواه جدشان امام حسين(ع) هستند و عدل و داد جهانی توسط حضرت مهدی(عج) برقرار میشود و اهداف حضرت سيدالشهداء(ع) توسط ايشان برقرار میشود و ما هم كه خودمان را از شيعيان و خدمتگزاران حضرت مهدی(عج) میدانيم بايد در جهت و راستای هدف ايشان كار كنيم و به سهم خودمان در تحقق برقراری عدل و داد در جهان تلاش كنيم.