ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 آذر 1390     |     کد : 29719

راز داشتن دندان‌هاي درخشان

اگر با اين كه به طور منظم مسواك مي‌زنيد و نخ دندان مي‌كشيد اما باز هم دندان‌هايتان جرم مي‌گيرند و پوسيده مي‌شوند، مي‌توانيد با چند تغيير موثر در برنامه تغذيه‌اي و بهداشتي، مهم‌ترين مشكلات دنداني خود را برطرف كنيد و خنده را به چهره بازگردانيد.

جام جم آنلاين: اگر با اين كه به طور منظم مسواك مي‌زنيد و نخ دندان مي‌كشيد اما باز هم دندان‌هايتان جرم مي‌گيرند و پوسيده مي‌شوند، مي‌توانيد با چند تغيير موثر در برنامه تغذيه‌اي و بهداشتي، مهم‌ترين مشكلات دنداني خود را برطرف كنيد و خنده را به چهره بازگردانيد.
سايت اينترنتي ليواسترانگ در يك مقاله جديد به اين چند تغيير مهم و كاربردي اشاره كرده كه به قرار زير است:

‌ فيبرهاي خوراكي را حتما در رژيم غذايي خود بگنجانيد: يكي از مهم‌ترين عوامل بروز بيماري‌هاي دنداني، رژيم غذايي مدرن حاوي مواد غذايي تصفيه شده است. سلامت دندان‌ها علاوه بر مسواك زدن نيازمند رژيم غذايي مناسب است. كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده دشمن دندان‌ها هستند.

اين خوردني‌ها چسبنده هستند و اگر به‌درستي شسته نشوند جاي مطلوبي براي فعاليت باكتري‌ها و توليد اسيد هستند كه عامل تخريب ميناي دندان است. در عوض خوردني‌هاي فيبري مثل ميوه‌ها و سبزيجات خام و غلات سبوس‌دار به دندان‌ها نمي‌چسبند و بهترين جايگزين براي كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده هستند.

‌ كلسيم بيشتر مصرف كنيد: هر فرد بالغ بايد حداقل 500 ميلي گرم كلسيم در روز مصرف كند تا دندان‌هاي قوي داشته باشد.

از رژيم‌هاي سخت پرهيز كنيد: هرچند رژيم گرفتن به لاغر شدن و كاهش وزن كمك مي‌كند اما اگر رژيم‌هاي سخت بگيريد و طولاني مدت گرسنه بمانيد، بزاق كمتري در دهان توليد مي‌شود. بزاق دهان، خاصيت ضد باكتريايي دارد، بنابراين هرچه كمتر توليد شود، رشد باكتري‌هاي مضر در دهان افزايش مي‌يابد.

مراقب مركبات و آب آنها باشيد: هرچند اين ميوه‌ها سرشار از ويتامين C هستند اما اسيد آنها مي‌تواند به ميناي دندان آسيب برساند. بنابراين توصيه مي‌شود آب ميوه‌هاي مركبات را با ني بنوشيد يا اين‌كه حداقل
30 دقيقه پس از خوردن ميوه‌هاي مركبات دهان خود را نشوييد تا در اين فرصت بزاق دهان توليد شود و اسيد ميوه را بشويد. شستن دهان بلافاصله پس از مصرف اين ميوه‌ها، موجب تخريب ميناي دندان مي‌شود.(ايسنا)




نوشته شده در   چهارشنبه 23 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode