ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 22 آذر 1390     |     کد : 29675

هشدار شيوع آسم در ‌كودكان ايراني

یك متخصص بیماری‌های كودكان گفت: شیوع آسم در ایران رو به افزایش بوده و سرعت آن بين كودكان بیشتر از افراد بالغ است.‌

جام جم آنلاين: یك متخصص بیماری‌های كودكان گفت: شیوع آسم در ایران رو به افزایش بوده و سرعت آن بين كودكان بیشتر از افراد بالغ است.‌
رضا رضایی آسم را یكی از معضلات مهم بهداشتی در جوامع مختلف و از جمله كشورمان دانست و افزود: بر اساس مطالعات انجام شده میزان شیوع آسم در ایران بین 10 تا 35 درصد گزارش شده است.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا مصرف آنتی‌بیوتیك در دوران شیرخوارگی خطر آسم كودكی را كاهش می‌دهد یا خیر، گفت: در آمریكا سالانه نزدیك به یك میلیون نسخه با تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیك برای درمان آسم نوشته می‌شود كه از یك‌سو مقاومت و عوارض دارویی را افزایش داده و هزینه‌ها را بالا می‌برد و از سوی دیگر خطر ابتلا به بیماری‌های حساسیتی را دوچندان می‌كند.

به گفته وی، مطالعات نشان می‌دهد كه احتمال ابتلا به آسم در كودكانی كه در 6 ماهه نخست زندگی، آنتی‌بیوتیك مصرف كرده باشند، 52 درصد بیش از آنهایی است كه آنتی‌بیوتیك مصرف نكرده باشند؛ مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها و بالا رفتن خطر آسم و آلرژی به «فرضیه بهداشت» مربوط می‌شود كه افزایش شیوع آسم در جوامع پیشرفته را كه فرزندان آنها در وضعیت بهداشتی مطلوب رشد می‌كنند، توجیه می‌كند.

وی خاطرنشان كرد: كودكان آمریكایی در 6 ماهه نخست زندگی با آنتی‌بیوتیك‌ تماس پیدا می‌كنند كه عمدتا به دلیل عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است كه آنتی‌بیوتیك‌ تأثیری بر آنها ندارد.

عضو هیات علمی‌ دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: وضعیت در كشور ما اگر از آمریكا بدتر نباشد، بهتر هم نیست و تجویز آنتی‌بیوتیك‌های وسیع‌الطیف رو به افزایش است؛ مطالعات جدید باید پزشكان را به اجتناب از مصرف بی‌رویه و غیرضروری آنتی‌بیوتیك مخصوصا در كودكان كم خطر ترغیب كند و در صورت نیاز به دارو از به كارگیری داروهای وسیع‌الطیف خودداری شود.

اصطلاح «فرضیه بهداشت» بیان می‌كند كه محیط‌های كاملا بهداشتی و ضدعفونی شده‌ای كه بسیاری از كودكان كشورهای توسعه یافته در آنها رشد می‌كنند، ابتلا به آسم و آلرژی را افزایش می‌دهند.‌

بر اساس این فرضیه، زمانی سیستم ایمنی انسان برای مبارزه با موجودات ریز محیطی آماده بود، اما با روی كار آمدن بهداشت و از بین رفتن این موجودات، سیستم ایمنی دیگر كار زیادی برای انجام دادن ندارد‌، بنابراین با دشمنی می‌جنگد كه در واقع وجود ندارد و در برخی موارد به سلول‌های بدن حمله كرده یا موادی را دشمن بدن در نظر می‌گیرد كه در حقیقت هیچ ضرری برای بدن ندارند و به این ترتیب ممكن است جلوی ورود موجوداتی را كه برای رشد سیستم ایمنی بدن مفید هستند، بگیرد. (فارس)


نوشته شده در   سه شنبه 22 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode