ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 6 آذر 1390     |     کد : 28918

روايت نامه‌هاي سر به مهر

از مدت‌ها پيش قرار بود مجموعه تله‌تئاتري درگروه فيلم و نمايش شبكه چهار سيما با عنوان «نامه‌ها» توليد شود و با توجه به داستان جالب آن، بي‌صبرانه منتظر كليد خوردن مجموعه بودیم.

گزارش جام جم از پشت صحنه تئاتر نامه‌ها
روايت نامه‌هاي سر به مهر
جام جم آنلاين: از مدت‌ها پيش قرار بود مجموعه تله‌تئاتري درگروه فيلم و نمايش شبكه چهار سيما با عنوان «نامه‌ها» توليد شود و با توجه به داستان جالب آن، بي‌صبرانه منتظر كليد خوردن مجموعه بودیم.
انتظار به پايان رسيد و هنگامي كه با دست اندركاران مجموعه تماس گرفتم، مطلع شدم حميد لبخنده قرار است آن را كارگرداني كند.

اينچنين شد كه با خاطره مجموعه‌هاي به ياد ماندني اين كارگردان همچون «مهر و ماه» و «در پناه تو» روانه محل تصويربرداري اين مجموعه در عمارت باغي حوالي تجريش شدم.

نامه‌ها در 30 قسمت 45 دقيقه‌اي در ژانر اجتماعي ساخته مي‌شود و توسط نويسندگان مختلفي همچون نادر برهاني‌مرند، محمد ياراحمدي، زهرا رفيعي‌گيلواني، فرهاد نقدعلي، آرش پارساخو و... نوشته شده و اصغر عبداللهي بازنويسي تعدادي از متن‌ها را به عهده داشته است.

يكي از شب‌هاي سرد پاييزي، كوچه پس‌كوچه‌هاي خيابان شريعتي را براي يافتن لوكيشن گروه توليد طي مي‌كنم و در نهايت انتهاي كوچه‌اي بن‌بست وارد يك خانه باغي مي‌شوم كه به نظر آشنا مي‌آيد.

داخل محوطه همه چيز آشناتر است. سال‌ها پيش، اينجا محل تصويربرداري مجموعه «خانه پدري» بوده است.

داخلي ـ شب ـ ليله الرغائب

يك اتاق كوچك سمت چپ عمارت قرار دارد كه به نظر محل استقرار عوامل است. محمد طلايي، مدير تداركات مجموعه، اطلاعاتي درباره توليد اين مجموعه در اختيارم قرار مي‌دهد و با راهنمايي او به داخل ساختمان قديمي باغ مي‌روم.

گروه كارگرداني پشت مونيتور نشسته و قرار است ضبط شروع شود. ديدن حميد لبخنده پس از سال‌ها دوري از تلويزيون باعث خوشحالي است. او با گروهش سرگرم تبادل نظر است.

اين هشتمين قسمت از مجموعه است كه به‌صورت اپيزوديك توليد و پخش خواهد شد و در هر قسمت، يك داستان مجزا را توسط بازيگران مختلف به تصوير خواهد كشيد.

پيش از اين، از زبان رضا حامدي‌خواه يكي از تهيه‌كنندگان اين مجموعه روايت شده بود كه داستان نامه‌ها درباره تعدادي نامه است كه بر اثر حادثه‌اي ناپديد و سال‌ها بعد به دست صاحبانش مي‌رسد و داستان هر نامه شامل يك اپيزود 45 دقيقه‌اي خواهد بود كه ليله‌الرغائب عنوان اين اپيزود با بازي مهوش افشارپناه، محمود بهروزيان، ساسان بهروزيان و اتهمي است.

داستان اين اپيزود، زندگي يك زوج سالمند را به تصوير مي‌كشد كه فرزند جوانشان در زمان جنگ تحميلي مفقود شده و آنها هنوز انتظارش را مي‌كشند و نامه‌اي از فرزندشان كه پس از 20 سال به دستشان مي‌رسد.....
خانه شامل دو اتاق تو در تو به سبك خانه‌هاي سال‌هاي قديمي است كه آكسسوار خاطره‌انگيزي دارد.

رنگ ديوارها، سماوري كه روي يك ميز كوچك قرار گرفته، فرش‌ها، تاقچه‌ها، پشتي‌هاي دستباف، پنجره‌ها و پرده‌ها همه و همه يادآور خانه‌هايي است كه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاي ما در آنها زيسته‌اند.

مادر هميشه منتظر

مهوش افشارپناه، با لهجه جنوبي‌اش در خاطرمان آثاري چون زينت، به خاطر هانيه، و خانه در انتظار را تداعي مي‌كند. در اين اپيزود، نقش زن ميانسالي را بازي مي‌كند كه با همسرش سال‌هاست در انتظار فرزندشان هستند.

او از اين‌كه دوباره با لبخنده كار مي‌كند، خوشحال است و داستان ليله‌الرغائب را متفاوت مي‌داند و مي‌گويد: قصه خوبي داشت و پذيرفتم در اين اپيزود كنار ساير بازيگران حضور داشته باشم.

نقشي كه من بازي مي‌كنم، تصويري از يك مادر منتظر، اما اميدوار است كه هر روز به اميد بازگشت فرزندش چشم مي‌گشايد.

و پدري كه اميدوار است

محمود بهروزيان، بازيگر نقش پدر گريمي قابل‌باور دارد. «آيينه خيال» از جمله آثار او در تلويزيون است كه در خاطر ماندني شد.

وي درخصوص نقشش در اين مجموعه مي‌گويد: من كنار مهوش افشارپناه زندگي زوج ميانسالي را بازي مي‌كنيم كه به معناي واقعي اميد و انتظار را توامان تجربه مي‌كنند. در اين ميان، هراس‌ها و نگراني‌هاي همسرم را به جان مي‌خرم تا شب موعود.

او از همكاري با لبخنده در سال‌هاي دور خاطرات خوبي دارد و معتقد است ايشان كارگرداني كاربلد و فهيم هستند.

چهره‌پردازي از جنس كارگردان

گروه همچنان سرگرم تصويربرداري است. كار با يك دوربين ضبط مي‌شود. لبخنده با دقت و آرامشي خاص با دستيارش مشغول كار هستند.

گريم بازيگران يك روتوش كوچك لازم دارد. آنچه از اخبار اين مجموعه به گوش رسيده در اپيزودهايي، برش‌هاي زماني هم وجود داشته و به نظر مي‌رسد طراحي چهره‌پردازي براي نامه‌ها يكي از اركان مجموعه باشد.

عوامل مجموعه تله‌تئاتر نامه‌ها

تهیه کننده: رضا حامدی‌خواه
کارگردان: حمید لبخنده
متن نهایی: اصغر عبداللهی
تصويربردار: امين جعفري
صدابردار: ناصر شكوهي
محصول گروه فيلم و نمايش شبكه 4 سيماالهام صالحي، طراح چهره‌پردازي اين مجموعه كه در كارنامه هنري خود، مجموعه‌هايي چون «بي‌گناهان» و «افزونه خواه كوچك» را دارد، مي‌گويد: بيشتر فضاهاي اين مجموعه در زمان حال اتفاق مي‌افتاد كه با توجه به كاراكتر‌ها، طراحي انجام مي‌شود ولي در برخي اپيزودها فلاش بك داشتيم كه كار را كمي دشوار كرد.

به عنوان مثال در يكي از اپيزودها، شهروز ابراهيمي نقش پدرش را در 20 سال پيش بازي كرد و ما مجبور شديم براي ايشان در دو مقطع زماني چهره‌پردازي كنيم. در مجموع تجربيات قبلي‌ام با اين كارگردان باعث شده سليقه ايشان را بدانم و كار با تفاهم بيشتر جلو برود.

صالحي در تيم اجراي گريم مجموعه در پناه تو با لبخنده همكاري داشته و با سليقه اين كارگردان بخوبي آشناست و اميدوار است اين مجموعه نيز همچون آثار قبلي ايشان با اقبال عمومي روبه‌رو شود.

توليد نامه ها و جا به جايي محل تصويربرداري

مهناز انزهايي، مدير توليد اين مجموعه به محل فيلمبرداري آمده است. براي ديدن و گفت‌وگو در خصوص توليد اين تله‌تئاتر به محوطه باغ مي‌روم.

هوا سردتر از چند ساعت پيش است و سوزي كه مي‌آيد، نويد يك شب برفي را مي‌دهد. به اتاق توليد مي‌رويم.

چند خانم جوان نابازيگر نيز آمده‌اند تا براي ايفاي نقش انتخاب شوند، انزهايي از توليد سنگين مي‌گويد و آن را كاري پربازيگر مي‌داند وي در ادامه به نامناسب بودن اين عمارت قديمي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: پيش توليد اين مجموعه خيلي فشرده انجام شد، ولي با گروه توليد خوبي كه داشتيم و همياري علي‌اكبر جناغي و رضا حامدي ‌خواه، دو تهيه‌كننده، كار كليد خورد. در حال حاضر هشتمين اپيزود از اين مجموعه را در حال ضبط داريم اما صداي رودخانه‌اي كه مسيرش از كنار اين باغ مي‌گذرد، كار صدابرداري را مشكل كرده است و تصميم بر اين شد در فاصله اتمام اين بخش تا شروع اپيزود بعدي به عمارت مناسب‌تري نقل مكان كنيم و پس از تحقيقات زياد موفق شديم باغ زاويه را براي ادامه كار در منطقه نياوران انتخاب كنيم و گروه ما بزودي يك جابه‌جايي سنگين را تجربه خواهد كرد.

وي به تغييرات در هر اپيزود اشاره مي‌كند و اعتقاد دارد براي هر اپيزود به اندازه يك فيلم مستقل ملزومات نياز داشت و پيش‌توليد هر اپيزود در فاصله 10 روز از پايان كار قبلي بايد فراهم شود.

رنگ‌هايي از جنس انتظار

فريبرز قربان‌زاده كه خود را بيشتر تئاتري مي‌داند، آثاري چون «لاك‌پشت‌ها هم پرواز مي‌كنند» را در كارنامه سينمايي خود دارد و در تلويزيون طراحي مجموعه‌هاي فراربزرگ، بوي گل‌هاي وحشي، مردان خدا و هفت پرده در مشروطه را انجام داده است اما كفه ترازوي آثارش به سمت تئاتر سنگيني مي‌كند.

وي در خصوص طراحي صحنه و لباس مجموعه نامه‌ها مي‌گويد: ما براي شروع هر اپيزود متن را مي‌خوانيم و با توجه به هر داستان، جلسات متعددي با كارگردان داريم و در نهايت به يك جمع‌بندي واحد مي‌رسيم اما در طول ضبط و بعد از دكوپاژ هم لبخنده نظراتش را به ما منتقل مي‌كند بايد اعتراف كنم براي ضبط هر اپيزود به اندازه يك فيلم سينمايي كار انجام مي‌شود، از طراحي لباس تا تهيه لوازم صحنه و دكور‌ها با توجه به اين‌كه همه داستان‌ها در يك لوكيشن ثابت مي‌گذرد، عملا كاري سنگين است، ولي ماحصل كار، خستگي را از تن همه مي‌زدايد.

بيشتر فضاهاي اين مجموعه رئال است، اما متفاوت بودن داستان هر اپيزود در دل يك موضوع واحد كه همان پيدا شدن نامه‌هاست، اين پروژه را از بسياري از آثار تلويزيوني متفاوت ساخته كرده و اميدوارم مورد توجه مخاطبان قرار گيرد.

او در پايان به طراحي صحنه و لباس براي اپيزود ليله الرغائب اشاره و اظهار مي‌كند: فضاي حاكم بر اين داستان، يك محيط سالمندي بود، اما اميد و انتظاري كه در اين خانه هنوز رنگ نباخته بود، باعث شد يك طراحي تلفيقي انجام دهيم. به نوعي كه در زندگي اين زوج سالمند، رنگ‌هايي از جنس اميد بگنجانيم و با نزديك شدن به پايان داستان، رنگ‌ لباس‌ها نيز تغيير كرد تا بيننده اميد را بيش از پيش در اين داستان لمس كند.

حرف‌هاي لبخنده برايم شنيدني است، اما وي تمام تمركزش را براي ضبط به كار گرفته و عقيده دارددر زمان پخش اين مجموعه به گفت‌وگو بنشيند.

منصوره بسمل


نوشته شده در   يکشنبه 6 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode