ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 آذر 1390     |     کد : 28844

تلويزيون در سوگ محرم مي‌نشيند

دبير شوراي معارف سيما گفت: امسال رسانه ملي در ماه محرم و صفر به يك حسينيه بزرگ بدل مي‌شود. حسن گروسي در گفت‌وگو با «جام‌جم» جزئيات برنامه‌هاي تلويزيوني در نظر گرفته شده براي دهه اول محرم را تشريح كرد.

جام جم آنلاين: دبير شوراي معارف سيما گفت: امسال رسانه ملي در ماه محرم و صفر به يك حسينيه بزرگ بدل مي‌شود. حسن گروسي در گفت‌وگو با «جام‌جم» جزئيات برنامه‌هاي تلويزيوني در نظر گرفته شده براي دهه اول محرم را تشريح كرد.
وي گفت: 3 سريال و بيش از 20 ويژه برنامه در قالب‌هاي مستند، گفت‌وگو محور، تركيبي و... از جمله كارهايي هستند كه تلويزيون براي پخش در دهه اول محرم در نظر گرفته است. همچنين گزيده‌اي از سريال عظيم مختارنامه در قالب 10 ‌فيلم براي مردم پخش مي‌شود.

به گفته گروسي، حجج‌اسلام قرائتي، شهاب مراديان، ماندگاري، ميرباقري، راستگو، پناهيان، شيخ حسين انصاريان و آيات عظام مصباح يزدي و جوادي آملي از جمله كساني هستند كه در دهه اول محرم در تلويزيون سخنراني خواهند‌داشت.

همچنين جمعي از بهترين مداحان همچون حاج منصور ارضي، سعيد حداديان، محمدرضا طاهري و حسن خلج نيز امسال در تلويزيون مداحي خواهند كرد.

مدير شبكه قرآن سيما افزود: امسال برنامه‌ها در 4 محور اصلي غيرت ديني، عبرت‌هاي عاشورا، احيا امر به معروف و نهي از منكر و نهضت امام حسين از ديد حضرت امام خميني(ره) طراحي شده‌اند.

پخش 3 سريال ويژه ايام محرم

گروسي يادآور شد:‌ با توجه به اين كه امسال 50 سال قمري از سالگرد 15 خرداد مي‌گذرد و اين اتفاق 50 سال پيش در 12 محرم رخ داده امسال ويژه برنامه‌هايي درباره قيام امام حسين از ديدگاه حضرت امام خميني خواهيم داشت.

وي با اشاره به اين كه در هر سال قرار است يك مقتل به مردم معرفي شود، گفت:‌ امسال مقتل لهوف را انتخاب كرده‌ايم. اين مقتل مورد نظر رهبر معظم انقلاب است و يك سال در نماز جمعه خوانده شده است و عبارات خوب و دقيقي دارد. به گفته وي، هر روز بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا نيز صلوات خاصه سيدالشهدا از تلويزيون پخش مي‌شود.

دبير شوراي معارف سيما با بيان اين كه امسال بين شبكه‌ها تقسيم وظايفي صورت گرفته، توضيح داد: ‌شبكه يك مسووليت نمايش هنرمندانه عزاداري اصيل ايراني را بر عهده دارد. شبكه 2 با محوريت شناساندن جايگاه امام حسين به كودكان و چرايي عزاداري براي ايشان كار مي‌كند.

شبكه 3 وظيفه پاسخ به شبهات جوانان درباره قيام حسيني را بر عهده دارد.

شبكه 4 با موضوع تحليل زمينه اجتماعي قيام، برنامه‌هايش را پخش مي‌كند. شبكه تهران عزاداري‌هاي سطح شهر تهران را بازتاب مي‌دهد. شبكه قرآن با رويكرد پيوند قرآن و قيام عاشورا به استقبال دهه اول محرم مي‌رود. شبكه آموزش نيز آموزش مداحي و هيات داري از زبان خادمان را مد نظر دارد.

گروسي با اشاره به برنامه‌هاي در نظر گرفته شده براي هر شبكه يادآور شد: فرات، تا رهايي و سرگشته سريال‌هايي هستند كه براي شبكه‌هاي دو، يك و قرآن در نظر گرفته شده‌اند. ‌ برنامه‌هاي يك صحرا عطش، مكن اي صبح طلوع، عقيق و سريال تا رهايي از جمله كارهايي هستند كه از شبكه يك پخش مي‌شوند. ارمغان،‌ ياد محبوب و ذكر عاشوراييان هم از جمله برنامه‌هاي شبكه 2 هستند.

شبكه قرآن علاوه بر سريال سرگشته كه با هدف تبيين بصيرت تهيه شده برنامه‌هاي گلاب ياس، آيينه در كربلاست، ‌راه روشن و روايت محرم را هم روانه آنتن مي‌كند. زنده عشق و محرم در ايران از جمله ويژه برنامه‌هاي شبكه 3 سيماست و شب‌هاي مرثيه، تا كربلا و مهر محرم نيز براي شبكه تهران در نظر گرفته شده است.

دبير شوراي معارف سيما افزود: ‌شبكه 2 مسابقه نقاشي با موضوع علي‌اصغر برگزار مي‌كند و مراسم شيرخوارگان حسيني از اين شبكه پخش مي‌شود و شبكه 3 سيما هم هر شب ساعت 19 فيلم‌هايي متناسب با ايام محرم را پخش مي‌كند. برنامه سمت خدا برنامه‌هاي خاصي خواهد داشت و مستند محرم در ايران با موضوع آداب و رسوم ايرانيان در محرم هر روز پخش مي‌شود.

معرفي كتاب‌هاي عاشورايي در شبكه 4

به گفته گروسي، شبكه 4 سيما امسال علاوه بر نمايش پرده‌خواني عاشورايي، زنان عاشورايي را در برنامه اردي‌بهشت معرفي مي‌كند و درباره كتاب‌هاي عاشورايي توضيح مي‌دهد. آيينه در كربلا، عنوان وي‍‍ژه برنامه‌اي است كه شبكه 4 سيما براي پخش در شب اول محرم در نظر گرفته است.

برنامه كشته اشك​ها نيز به بازخواني مقتل امام حسين(ع) مي پردازد كه در قالب مستند و بر اساس كتاب معروف
ابن طاووس ساخته مي‌شود. پخش شعرخواني اشعار عاشورايي روي تصاوير توليدي و سخنراني بزرگاني مانند شهيد مطهري درباره حادثه كربلا از ديگربخش‌هاي اين مستند است. كشته اشك‌ها در 13 قسمت 20 دقيقه‌اي تهيه و توليد شده است.

شبكه آموزش نيز مشاعره آييني برگزار مي‌كند و از شعردوستان مي‌خواهد با موضوع عاشورا با هم مشاعره كنند.

دبير شوراي معارف سيما يادآور شد:‌ امسال اكثر مراسم مداحي كه در محضر حضرت امام و رهبر معظم انقلاب برگزار شده از شبكه‌ها پخش مي‌شود. در شهر تهران دوربين‌هاي تلويزيون در اكثر جلسات وعاظ مشهور مثل مسجد ارگ و گلزار شهداي چيذر حضور خواهند داشت و آنها را براي مردم پخش خواهند كرد.


نوشته شده در   شنبه 5 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode