ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 آبان 1390     |     کد : 28357

پرواز پروانه‌ها برفراز زاينده رود

با اهتزاز پرچم حرم مطهر امام علي(ع) در شب عيد غديرخم‌، بيست‌و پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان در اصفهان رسما آغاز به‌ كار كرد.

در مراسم گشايش جشنواره فيلم كودك اصفهان چند چهره پيشكسوت سينمايي مورد تجليل قرار گرفتند
پرواز پروانه‌ها برفراز زاينده رود
با اهتزاز پرچم حرم مطهر امام علي(ع) در شب عيد غديرخم‌، بيست‌و پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان در اصفهان رسما آغاز به‌ كار كرد.

در اين مراسم كه در سالن ورزشي «گل نرگس» و دكور عظيمي كه به شكل سينما طراحي شده بود برگزار شد، ضمن برپايي بزرگداشت‌هاي اين دوره جشنواره‌، برگزيدگان بخش عكس و فيلمنامه هم معرفي شدند.
در ابتدا،عليرضا خمسه به عنوان مجري برنامه، مراسم را با اجراي ترانه‌اي آغاز كرد و سپس با پخش تصاوير اهداي پرچم حرم مطهر امام علي (ع) به جشنواره فيلم كودك كه توسط فريبا كوثري به ايران منتقل شده بود، اين پرچم توسط اين بازيگر وارد صحنه شد و در ميان پرچم‌هاي ايران و جشنواره قرار گرفت.

جشنواره‌ امسال، عشق‌واره است

در آغاز مراسم، احمد ميرعلايي، دبير جشنواره كودك در سخناني گفت: قرار بود گزارشي از روند برپايي جشنواره ارائه كنم؛ اما با ديدن چنين صحنه‌هايي با خودم فكر ‌كردم ما در جشني هستيم كه خدا آن را گرفته، جشني كه همه ملائكه يا علي مي‌گويند بنابراين بيست و پنجمين دوره‌ جشنواره كودك را بايد عشق‌واره ناميد. وي از زحمات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌، معاون سينمايي‌، شهردار،‌ استاندار‌ و امام جمعه اصفهان براي برپايي اين دوره جشنواره كودكان قدرداني كرد.

تقدير از دوبلورها

در ادامه مراسم افتتاحيه، با پخش تصاويري از 8 دوبلور كه در كارهاي كودكان حضور فعالي داشته‌اند، تقدير به عمل آمد و در اين راستا جوايزي به ناصر ممدوح،پرويز ربيعي،‌شوكت حجت‌، مهوش افشاري‌ و رزيتا ياراحمدي اهدا شد. جلال مقامي و خسرو خسروشاهي از جمله اين تقديرشدگان بودند كه در مراسم حضور نداشتند. پس از پخش تصاوير حضور كودكان در سفارتخانه‌ها و ابلاغ پيام جشنواره به سفراي كشورهاي خارجي، برگزيدگان بخش عكس فيلم‌ معرفي شدند و ضمن اهداي ديپلم افتخار به رضا عباسي براي «شير تو شير»، علي باقري براي «خانه‌ امن است»‌، محمد گلچين و حميدرضا كشاني براي «باد و مه»، پروانه زرين به جواد جلالي براي فيلم «خواب‌هاي دنباله‌دار» جايزه‌هاي خود را دريافت كردند. اولين بزرگداشت مراسم افتتاحيه به غلامرضا رمضاني اختصاص داشت كه پس از پخش تصاوير مربوط به او، اين كارگردان اظهار اميدواري كرد كه فيلم‌هاي خوبي در آينده براي كودكان بسازد.

سهم بچه‌ها از سازمان سينمايي

بزرگداشت وحيد نيكخواه آزاد، نويسنده و كارگردان سينماي كودك بخشي ديگر از مراسم افتتاحيه جشنواره اصفهان بود. او پس از بوسيدن پرچم حرم امام علي(ع) در سخناني درباره برپايي اين بزرگداشت گفت:‌ دوستان جشنواره وقتي اكراه مرا در اين خصوص ديدند، گفتند بيا قبل از اين‌كه بميري، برايت بزرگداشت بگيريم. يكي ديگر گفت بزرگداشت مي‌گيرند تا تو را بازنشسته كنند؛ اما من معتقد هستم بزرگداشت‌ها به آدم توان مضاعف مي‌دهد تا بيشتر كار كنيم.

نيكخواه‌آزاد، اين بزرگداشت‌ها را متعلق به بچه‌ها دانست و ادامه داد: اميدوارم توفيق داشته باشيم بيشتر و بيشتر براي بچه‌ها كار كنيم و حالا كه بحث سازمان سينمايي مطرح است؛ اميدوارم سهم بچه‌ها فراموش نشود و جايگاه ويژه‌اي براي آنها در نظر گرفته شود. در ادامه، جوايز بخش فيلمنامه‌ جشنواره كودك اعلام شد و ديپلم افتخار به سيدمرتضي سيدي‌نژاد براي فيلمنامه «برفي»، مرجان رياحي براي متن «تابستان خود را چگونه گذرانديد» ‌و دريا يادگاري براي نوشتن «عروسك سخنگو» تعلق گرفت. پروانه زرين را هم سهيلا جبري براي فيلمنامه «كوره‌هاي خاموش» دريافت كرد.

درخواست براي ساخت فيلم شهيد خرازي‌

‌ سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سخناني با بيان اين كه پس از گذشت يك ربع قرن از برپايي جشنواره كودك، شاهد بلوغ اين رويداد سينمايي هستيم، اظهار كرد: محصولات فرهنگي و هنري براي بچه‌ها بسيار تاثيرگذار هستند، مخصوصا محصولات مربوط به سينما كه تاثير بيشتري خواهد داشت و آنچه كه كودكان در اين دوران ياد مي‌گيرند برايشان ماندگار مي‌شود.

حسيني با ابلاغ سلام رئيس‌جمهور به حاضران خاطر نشان كرد:‌ ايشان توجه ويژه‌اي به مسائل هنري دارند و ان‌شاء الله وقتي سازمان سينمايي شكل بگيرد، توجه ويژه‌اي به كودكان مي‌شود. وي در پايان سخنانش از جواد شمقدري خواست تا فيلمي درباره شهيد خرازي از سرداران اصفهان ساخته و تقديم به مردم اين شهر شود.

قرائت پيام رئيس جمهور به جشنواره كودك توسط دكتر عليرضا ذاكراصفهاني، استاندار اصفهان از ديگر بخش‌هاي مراسم افتتاحيه بود. در بخشي از پيام محمود احمدي‌نژاد به جشنواره فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان آمده بود: برگزاري بيست و پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان در ديار فرهنگ‌ خيز اصفهان موجب خرسندي و مايه نشاط و بالندگي كودكان و نوجوانان ايراني است. كودكان و نوجواناني كه كليددار صلح و عدالت بوده و الگوي پيشرفت و آزادگي براي تمامي كودكان و نوجوانان در سرتاسر عالم هستند.

تقدير از اولين شهيد نوجوان دفاع مقدس

تقدير ازشهيد بهنام محمدي به عنوان اولين شهيد نوجوان دفاع مقدس، بزرگداشت ديگر اين مراسم بود كه طي آن هديه‌اي به خواهر و سيد صالح موسوي، همرزم وي اهدا شد.

ميرعلائي در همين ارتباط اعلام كرد:‌ از اين دوره جشنواره جايزه‌اي به نام شهيد بهنام محمدي به يكي از فيلم‌هاي بخش سينمايي ايران اهدا خواهد شد.

بزرگداشت محمد كاسبي و جهانبخش سلطاني

در ادامه برنامه، بزرگداشت جهانبخش سلطاني برگزار شد و اين بازيگر با اظهار خوشحالي از انتقال مجدد جشنواره به اصفهان گفت:‌ اين بازآفريني جشنواره باعث مي‌شود، باز شاهد حضور افرادي مانند جمال شورجه،فرج الله سلحشور و كيومرث پوراحمد باشيم. در آخرين بزرگداشت برنامه افتتاحيه كه به محمد كاسبي اختصاص داشت، اين بازيگر در سخناني گفت: كودكان و نوجوانان حق و حقوقي دارند و يكي از حقوق مهم آنها تربيت است كه به ما واگذار كردند. آنهم در دوره‌اي كه بيشترين وقتشان در پاي تصاوير مي‌گذرد، بنابراين خدا به ما توفيق دهد در تربيت كودكان اين سرزمين موفق باشيم.

نمايش ۸۷ فيلم در روز دوم جشنواره

در روز دوم جشنواره كودك و نوجوان اصفهان، 87 فيلم در 9سالن سينماي شهر اصفهان به روي پرده مي‌رود.در سالن اصلي سينما قدس، فيلم‌هاي قلب سيمرغ، مادر پاييزي، كلاه قرمزي و پسرخاله، بهشت اينجاست و باد و مه و در سالن دوم اين سينما، فيلم‌هاي يك فراري از بگبو، باد و مه، تو آزادي، نامه سري، دختر زمستان و آنتوان به نمايش در مي‌آِيد. در سينما سپاهان، 7 فيلم كوتاه روي پرده مي‌رود و در تالار هنر فيلم‌هاي يك فراري از بگبو، باد و مه، پرواز بادبادك‌ها، باد و مه، ننه نقلي و هارون به نمايش درمي‌آيد. همچنين ضمن آن كه فيلم‌هاي يكي بود يكي نبود، شاه كليد، آثار مسابقه ويديوي كوتاه (8 فيلم)، جايزه‌اي براي او، به خاطر تهمينه و آذر در سالن كتابخانه مركزي و فيلم‌هاي باغ مخفي، پينوكيو، مجموعه فيلم‌هاي كوتاه (8 فيلم)، مجموعه فيلم‌هاي كوتاه بين‌الملل (7 فيلم)، پيشول و ميشول و سطل پرنده، كوكي در تالار خورشيد به نمايش در مي‌آيند، فيلم‌هاي كوتاه (10 فيلم)، كوكي، بطري جادويي، ننه نقلي، سلام بر فرشتگان و صداي پاي من در سينما ساحل روي پرده مي‌روند. امروز فيلم‌هاي كفش‌هاي پاره، حج پاكان، آذر، توريست، بچه تهران و مسابقه ويديويي كوتاه (7 فيلم) نيز در سينما سوره به نمايش درمي‌آيند.


نوشته شده در   چهارشنبه 25 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode