ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 آبان 1390     |     کد : 28204

درخشش وزنه‌برداران ايراني در پاريس

كيانوش رستمي پس از كسب 2 طلا و يك برنز جهان: ركورد جهان را در المپيك مي‌زنم ...

كيانوش رستمي پس از كسب 2 طلا و يك برنز جهان: ركورد جهان را در المپيك مي‌زنم
درخشش وزنه‌برداران ايراني در پاريس
رقابت در دسته 85 كيلوگرم مسابقات جهاني وزنه‌برداري هميشه دشوار بوده است، اما اين بار دلاور مرد كرمانشاهي تيم ملي وزنه‌برداري كشورمان با مهار همان اولين وزنه، در حركت دوضرب، مدال طلاي اين حركت و مجموع را از آن خود كرد تا وزنه‌برداري ايران بعد از 11 سال دوباره طلايه‌دار وزن 85 كيلوگرم دنيا شود.

آخرين بار در مسابقات جهاني سال 1999 آتن بود كه شاهين نصيري‌نيا با مهار وزنه‌هاي 175 كيلوگرم در يكضرب و 215 كيلوگرم در دوضرب قهرمان جهان شده بود و اين‌بار كيانوش رستمي آمده بود تا با شكستن ركوردهاي اين وزنه‌بردار، بار ديگر عنوان قهرماني دسته 85 كيلوگرم را از آن يك ايراني كند.كيانوش براي اين مهم كار خود را در حركت يكضرب با مهار وزنه 169 كيلوگرم آغاز كرد و دقايقي بعد براي مهار وزنه 173 كيلوگرم روي تخته آمد كه اين‌بار نيز موفق بود. پس از آن كيانوش طبق وعده‌اش به ركورد 12 سال پيش نصيري‌نيا حمله كرد، اما در مهار وزنه 176 كيلوگرم موفق نبود تا همچون سال گذشته به مدال برنز حركت يكضرب دست يابد.

اما حكايت حركات دوضرب چيز ديگري بود، چرا كه قبل از آغاز اين حركت كوروش باقري بدون آن كه بخواهد حريفان كيانوش را فريب دهد وزنه با ارزش 209 كيلوگرم را براي نماينده كشورمان انتخاب كرد تا همه وزنه‌برداران مجبور باشند قبل از كيانوش روي تخته بروند. انصافا هم اين وزنه با ارزش بود، چرا كه از ميان 10 وزنه‌بردار قدرتمند حاضر در گروهA ، فقط وزنه‌بردار فرانسوي، «بنجامين هنكوين» بود كه توانست در سومين حركت، ركورد خودش را به 208 كيلوگرم برساند.

به اين ترتيب كيانوش رستمي درست مانند سال‌هاي نه‌چندان دور كه حسين رضازاده با همان حركت اول خود در دوضرب مدال طلاي مجموع را به‌دست مي‌آورد، روي تخته آمد و با چهره‌اي كه سرشار از انگيزه بود وزنه 209 كيلوگرم را بالاي سر خود نگه داشت تا خيال همه را از بابت كسب يكي از باارزش‌ترين مدال‌هاي طلاي تاريخ وزنه‌برداري ايران در مسابقات جهاني راحت كند.

كيانوش رستمي كه با همان حركت اول دوضرب خود مدال طلاي دسته 85 كيلوگرم را مسجل كرده بود، اين‌بار با انتخاب وزنه 219 كيلوگرم كه ركورد دنيا بود سالن را به وجد آورد. 13 سال بود كه هيچ وزنه‌برداري در دسته 85 كيلوگرم چنين وزنه سنگيني را روي سينه نبرده بود، اما كيانوش رستمي اين كار را كرد تا دنيا را مبهوت قدرت خود كند. كيانوش اگر كمي دقت مي‌كرد ركورد دنيا را هم جابه‌جا مي‌كرد، اما 2 بار در مهار وزنه 219 كيلوگرم در بالاي سر خود ناموفق بود تا با كسب 2 مدال طلا و يك برنز شبي تاريخي را براي وزنه‌برداري ايران رقم بزند.

اين وزنه‌بردار دلاور كه از پيش نيز قول داده بود جهان وزنه‌برداري را تحت تاثير قدرت‌نمايي خود قرار دهد، مدال طلايش را تقديم مردم سرافراز ايران اسلامي و رهبر معظم انقلاب كرد و گفت: «خيلي خوشحالم از اين ‌كه توانستم دل مردم را شاد كنم.»

اين قهرمان شايسته كرمانشاهي كه از بابت آسيب‌ديدگي زانوي چپ، نمي‌توانست از تمام قدرت خود در مصاف با فولاد سرد استفاده كند در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي «جام‌جم»افزود: «بسيار خوشحالم از اين‌كه توانستم عضوي موثر براي تيم ملي كشورم باشم و در راه حضوري قوي و كامل در المپيك 2012 لندن، صاحب امتياز لازم شوم.»

وي با تقدير از حسين رضازاده، رئيس فدراسيون و كوروش باقري، سرمربي تيم ملي ادامه داد: «در كنار حمايت‌هاي بي‌شائبه فدراسيون از برنامه‌هاي تيم ملي، كوروش باقري نيز به خوبي از عهده وظايف خود برآمد تا نشان دهد كه يكي از بهترين مربيان دنياست. باقري با انتخاب وزنه‌هاي مناسب شرايطي را ايجاد كرد كه حريفانم نتوانند در راه قهرماني سد راهم شوند و از اين نظر وظيفه خود مي‌دانم كه از تلاش‌هاي سرمربي تيم ملي تقدير و تشكر كنم.»

رستمي با اشاره به اين ‌كه خيلي دوست داشت در اين رقابت‌ها ركورد تازه‌اي براي وزنه‌برداري دنيا در وزن 85 كيلوگرم در حركت دوضرب و مجموع برپا كند، گفت: «خيلي حيف شد كه در آخرين لحظه وزنه 219 كيلويي از دستانم رها شد. به هر حال شايد قسمت اين است كه در المپيك 2012 لندن ركورد وزنه‌برداري جهان را بشكنم؛ اما همين‌جا قول مي‌دهم كه با قدرت و آمادگي بيشتري براي حضور در المپيك آماده شوم و كشورم را در اين بازي‌ها صاحب مدالي خوش‌رنگ سازم.»

با فروغ و درخشش كيانوش رستمي، يك بار ديگر مهر تاييدي خورد بر شايستگي‌هاي جوانان ايران كه همواره نشان داده‌اند مرد روزهاي سخت و دشوار هستند. بي‌ترديد يك كيانوش رستمي آماده و قبراق بدون آسيب‌ديدگي در المپيك لندن حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهد داشت.

رضازاده: به تك‌ستاره‌ها وابسته نيستيم

رئيس فدراسيون وزنه‌برداري با ابراز خوشحالي از قهرماني كيانوش رستمي گفت: جمعه شب، شبي بزرگ و به‌يادماندني براي وزنه‌برداري ايران بود. حسين رضازاده كه با خبرنگار اعزامي «جام‌جم» صحبت مي‌كرد، افزود: «با اين قهرماني به خوبي مشخص شد كه وزنه‌برداري ايران يك تيم خوب و منسجم است؛ تيمي كه به تك‌ستاره‌ها متكي نيست و هر يك از قهرمانانش مي‌توانند با به دست گرفتن پرچم افتخار، نام ايران و ايرانيان را در دنيا سربلند كنند.»

رئيس فدراسيون وزنه‌برداري تاكيد كرد: «نگاه ما ناظر به بازي‌هاي المپيك 2016 است و مي‌خواهيم با تربيت نسلي جوان و مستعد، آينده وزنه‌برداري ايران را بيمه كنيم. من از 2 سال گذشته كه مسووليت فدراسيون را عهده‌دار شده‌ام، نگاهم به جوانان و پرورش آنان بوده و خوشبختانه امروز مشخص شده كه راهي كه فدراسيون در پيش گرفته درست است.»

وي در عين حال با تشكر از مهندس ضرغامي، رئيس سازمان صداوسيما به خاطر پخش مستقيم رقابت‌ها گفت: «تلاش‌هاي آقايان پورمحمدي و آقازماني قابل تقدير است و از مردم خوب ايران هم التماس دعا دارم كه فرزندان خود را از دعاي خير خود در راه افتخارآفريني در رقابت‌هاي جهاني پاريس محروم نكنند.»

سليمي امشب به ركوردهاي جهاني رضازاده حمله مي‌كند

همه نگاه‌ها به رقابت‌هاي فوق‌سنگين مسابقات جهاني وزنه‌برداري است؛ رقابت‌هايي كه ساعت 19 امشب به وقت تهران در ديزني لند پاريس آغاز مي‌شود و احتمالا با ركوردشكني بهداد سليمي در دسته فوق سنگين به پايان خواهد رسيد.

امسال اما اين رقابت تماشايي‌تر است؛ چون بهداد سليمي مي‌خواهد ركوردهايي را جابه‌جا كند كه 8 و 11 سال پيش توسط ديگر قهرمان وزنه‌برداري ايران، حسين رضازاده به ثبت رسيد. ركورد يكضرب دنيا را رضازاده با مهار وزنه 213 كيلوگرم در سال 2003 به ثبت رساند. او يك سال پس از آن با مهار وزنه 263 كيلوگرم ركورد دوضرب جهان را افزايش داد. ركورد مجموع نيز با 472 كيلوگرم به رضازاده اختصاص دارد كه در سال 2000 در المپيك سيدني به ثبت رسيد.

اين در حالي است كه سليمي از اسفند سال گذشته كه در مسابقات قهرماني كشور وزنه 214 كيلوگرم را بالاي سر برد تا به امروز چندين بار به صورت غيررسمي ركوردهاي يكضرب و مجموع حسين رضازاده را جابه‌جا كرده و امشب مي‌خواهد در مسابقات جهاني وزنه‌برداري و در حضور تمام قدرت‌هاي وزنه‌برداري و البته خود حسين رضازاده كه قرار است از كنار تخته او را هدايت كند، به اين ركوردها حمله كند.

در فاصله كمتر از چند ساعت تا رقابت‌هاي فوق‌سنگين، بهداد سليمي از آمادگي خود براي حضور در رقابت‌هاي جهاني پاريس خبر مي‌دهد و با اشاره به تمرينات خوب و هدفمندي كه تا به امروز پشت سر گذاشته مي‌گويد: «يك سال بدون وقفه تمرين كرده‌ام تا چنين روزي فرا برسد. حالا براي حمله به ركوردهاي جهان سرشار از انگيزه هستم و خوشحالم كه در اين راه بزرگاني چون حسين رضازاده و كوروش باقري من را راهنمايي مي‌كنند.» سجاد انوشيرواني، ديگر شركت كننده كشورمان در اين دسته گفت : «زحمات زيادي را در راه كسب مدال جهاني متقبل شده‌ام و مي‌كوشم تا از اين رقابت‌ها دست خالي خارج نشوم.»

حجت‌اله اكبرآبادي / خبرنگار اعزامي به پاريس




نوشته شده در   يکشنبه 22 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode