ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 21 آبان 1390     |     کد : 28163

به خبرخوان جديد گوگل عادت كنيد

گوگل با نسخه جديد ريدر به شبكه اجتماعي پلاس پل زده است...

گوگل با نسخه جديد ريدر به شبكه اجتماعي پلاس پل زده است
به خبرخوان جديد گوگل عادت كنيد
جام جم آنلاين: از زماني كه گوگل در وبلاگ رسمي خود از تغيير ساختار سرويس خبرخوان گوگل ريدر كه بسياري از كاربران آن را با عنوان گودر مي‌شناسند، خبر داده بود بسياري از كاربران از سراسر دنيا به شيوه‌هاي متفاوتي مخالفت خود را با تصميم جديد گوگل براي رونمايي از نسخه جديد آن اعلام كردند.
اما به نظر مي‌رسد گوگل ايده‌هاي بزرگ‌تري را در سر مي‌پروراند چراكه به‌رغم اين اعتراض‌ها، سرانجام تصميم خود را عملي ساخت و از روز سه‌شنبه، 10 آبان با رونمايي از نسخه جديد گوگل ريدر، اين سرويس خبرخوان با ساختار و امكاناتي متفاوت فعاليت خود را آغاز كرد. ‌در حقيقت گوگل ريدر يك سرويس فيدخوان تحت وب است و ويژگي منحصر به فرد آن اين است كه به 2صورت آنلاين و آفلاين نيز قابليت خواندن فيدهاي مورد علاقه و انتخابي كاربران را دارد.

دسترسي به امكانات گوگل‌ ريدر

حتما در بسياري از سايت‌ها يا وبلاگ‌ها آيكون‌هايي با نام RSS را ديده‌ايد، اما شايد اصلا توجه نكرده باشيد كه اين RSS چيست و چه كاربردي دارد؟

در حقيقت RSS محتوي خلاصه‌اي از مطالبي است كه در همان وبلاگ يا سايت بارگذاري شده است كه با يك استاندارد جهاني منتشر شده و يك آدرس را هم به خودش اختصاص مي‌دهد. گوگل‌ ريدر هم بدون وجود RSS وجود ندارد. اما براي استفاده از امكانات گوگل‌ ريدر بايد در سرويس پست الكترونيك جي‌ميل يك حساب كاربري ايجاد كنيد. وقتي وارد سرويس جي‌ميل مي‌شويد در قسمت سمت چپ بالاي صفحه لينك‌هايي را مي‌بينيد كه با كليك روي هريك از آنها گوگل صفحه جديدي كه در حقيقت دربردارنده خدمات متنوعي از گوگل است را برايتان باز مي‌كند.

يكي از كاربردي‌ترين اين لينك‌ها، گوگل ريدر است كه پس از ورود به آن مي‌توانيد در قسمت در نظر گرفته شده براي افزودن آدرس فيدسايت‌ها و وبلاگ‌هاي مورد نظرتان، RSS آن سايت يا وبلاگ را ثبت كنيد و به اين ترتيب شما از اين پس عضو خانواده گودر بوده و به امكانات مختلف آن دسترسي خواهيد داشت.

امكان به اشتراك‌گذاري گودر بازنشسته شد

با رونمايي از نسخه جديد گوگل ريدر، قابليت‌هاي اجتماعي گوگل ريدر با گوگل پلاس تركيب شده و به همين علت مجموعه‌اي از امكانات قديمي گوگل مانند به اشتراك‌گذاري ولايك زدن كه بسياري از كاربران به آن عادت كرده بودند از سرويس گوگل ريدر حذف شده‌اند و گزينه 1+ گوگل پلاس جايگزين اين امكانات شده‌ است و به اين ترتيب اشتراك‌گذاري و علاقه‌مندي‌ها از گوگل ريدر به حلقه‌هاي گوگل پلاس هدايت مي‌شود.

اگرچه بسياري از كاربران اين تغييرات را مثبت ارزيابي مي‌كنند، اما در حقيقت اين تغييرات سيستم اشتراك‌گذاري‌هاي روزانه را به هم ريخته. پيش از اين از مجموع به اشتراك‌گذاري‌ها در گوگل ريدر يك فيد تهيه مي‌شود كه در نسخه جديد گوگل ريدر امكان دستيابي به اين امكانات وجود ندارد، از سوي ديگر هيچ‌يك از حلقه‌هاي گوگل پلاس هم امكان تهيه فيد را ندارند و به اين ترتيب مي‌توان گفت اين سرويس مانند بسياري از ديگر فيد‌خوان‌ها تبديل به يك فيدخوان معمولي شده است.

اگرچه همچنان امكان مطالعه و همخوان‌كردن خبرها در گوگل ريدر وجود دارد، اما از اين پس بعضي از امكانات گوگل‌ريدر كه از امكانات و ويژگي‌هاي اختصاصي آن محسوب مي‌شوند در سرويس گوگل پلاس قابل دسترسي خواهند بود.

نارضايتي كاربران از تغييرات جديد

تغييرات ايجاد شده در گوگل ريدر موجب اعتراض بسياري از كاربران شده است كه مهم‌ترين دليل آن شايد ناشي از عادت كاربران به فضاي ساده و دوست‌داشتني نسخه قديمي گوگل ريدر باشد و اين تغيير براي آنها چندان خوشايند نيست. گرچه گوگل هم در وبلاگ رسمي خود اعلام كرده بود كه بازنشسته‌كردن امكانات به اشتراك‌گذاري گوگل ريدر اصلا تصميم آساني نبود، اما مديران گوگل بر اين باورند كه اين تصميم در نهايت به آنها كمك مي‌كند تا بتوانند بر موضوعات محدودتري تمركز داشته باشند و در گوگل خدمات بهتري را به كاربران عرضه كنند. ‌به گفته كارشناسان گوگل، ‌تنها محدوديت نسخه جديد گوگل ريدر، محدودساختن ارتباط كاربران با همديگر است، چرا كه در اين نسخه جديد براي برقراري ارتباط با دوستان و ديدن لينك‌ها يا موضوع‌هاي خبري به اشتراك‌ گذاشته‌شده توسط آنها حتما بايد به گوگل‌پلاس مراجعه كنيد.

نكته: در نسخه جديد گوگل ريدر امكان دنبال‌كردن دوستان حذف شده است و به عبارت ديگر از اين پس گودر تنها در قالب يك خبرخوان فعاليت مي‌كند و نمي‌تواند به عنوان يك شبكه اجتماعي امكان ارتباط ميان دوستان را فراهم كند
اين طور كه به نظر مي‌رسد اين تغييرات با هدف گسترش شبكه اجتماعي گوگل پلاس ايجاد شده است و به اين ترتيب و با توجه به لزوم مراجعه كاربران گوگل ريدر به گوگل پلاس، ترافيك اين شبكه اجتماعي كه در حال حاضر در رقابت با ديگر شبكه‌هاي اجتماعي است افزايش يافته و استفاده از آن در ميان كاربران گوگل مورد توجه قرار خواهد گرفت. به هر حال اين تغييرات انجام شده و شما هم بايد به آن عادت كنيد. ‌البته گوگل اين امكان را براي كاربران فراهم كرده است تا بتوانند با گرفتن خروجي از اطلاعات مربوط به مطالب يا موضوع‌هاي خبري همخوان شده، لايك‌ها، برچسب‌ها و نظرات كه در سابقه فعاليت آنها وجود دارد به اين اطلاعات دسترسي داشته باشند.

چگونه از گوگل ريدر جديد استفاده كنيم

براي استفاده از گوگل ريدر جديد چند راهكار ساده به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه انجام اين كارها به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد به اين تغييرات جديد عادت كنيد. از اين پس به جاي دنبال‌كردن دوستانتان در گوگل ريدر مي‌توانيد دوستان خود را در گوگل پلاس دنبال كنيد. ‌در نسخه جديد گوگل ريدر امكان دنبال‌كردن دوستان حذف شده است و به عبارت ديگر از اين پس گودر تنها در قالب يك خبرخوان فعاليت مي‌كند و نمي‌تواند به عنوان يك شبكه اجتماعي امكان ارتباط ميان دوستان را فراهم كند. ‌اگر يك موضوع خبري يا يك لينك مورد رضايت شما قرار مي‌گيرد به جاي اين كه با كليك روي گزينه لايك، علاقه‌مندي خود را به آن اعلام كنيد، روي گزينه 1+ كليك كنيد. در حقيقت اين تغيير امكان بيشتري را براي ايجاد هماهنگي و پيوند شبكه اجتماعي گوگل پلاس و سرويس خبرخوان گوگل ريدر فراهم مي‌كند.

با كليك روي گزينه 1+ ، يك باكس كوچك در كنار اين گزينه ايجاد مي‌شود و اين امكان را به شما مي‌دهد تا بتوانيد اين پست را در ميان حلقه‌هاي خود در شبكه‌ گوگل پلاس به اشتراك گذاريد. ‌علاوه بر اين، اين امكان در اختيار شما قرار مي‌گيرد تا در بالاي پست‌هايي كه از طريق گوگل پلاس به اشتراك مي‌گذاريد متن يا پيام كوتاهي را بنويسيد. گوگل خبر داده است كه كاربران گوشي‌هاي مجهز به سيستم‌عامل آندرويد هم در آينده‌اي نزديك به نسخه جديد گوگل ريدر دسترسي خواهند داشت، اما با وجود اين اگر از نسخه جديد گوگل خوشتان نيامده است، مي‌توانيد يك نسخه از مطالب خود را از گوگل ريدر برداشته و به يك سرويس خبرخوان جديد اسباب‌كشي كنيد.

فرانك فراهاني جم / جام‌جم


نوشته شده در   شنبه 21 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode