ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 9 آبان 1390     |     کد : 27622

رقابت براي پيداكردن اكسير جواني

پيدا كردن راز چشمه جواني از جمله آرزوهايي است كه هميشه با بشر خاكي همراه بوده است.

جام جم آنلاين: پيدا كردن راز چشمه جواني از جمله آرزوهايي است كه هميشه با بشر خاكي همراه بوده است.

تلاش براي پيدا كردن پاسخي مناسب براي رسيدن به جاودانگي و طول عمر بيشتر باعث شده تا از ابتداي تاريخ، كيمياگران دست به كار شده و گاهي مدعي دست‌يابي به اكسير جواني شوند.

اين آرزوي بزرگ و تلاش براي رسيدن به آن تا امروز ادامه داشته و اگر راستش را بخواهيد در عصر جديد دانشمندان و محققان با بهره‌گيري از ابزارهاي متفاوتي كه علوم جديدي همچون نانو و بيوتكنولوژي در اختيارشان قرارداده‌اند، موفق شده‌اند در راه يافتن اكسير جواني قدم‌هاي محكمي بردارند.

در شرايط كنوني دستكاري ژنتيكي انسان باعث شده تا روزنه‌هاي اميدي براي افزايش طول عمر پيدا شود.

از طرفي ديگر درمان‌هاي مبتني بر سلول‌هاي بنيادي با افزايش كيفيت زندگي همراه است و به نظر مي‌رسد در آينده نقش بسيار پررنگي در بهبود زندگي بشر داشته باشند.

دانشمندان همين حالا هم با اطمينان ادعا دارند كه ادامه عمر تا 200 سالگي مي‌تواند رويايي دست يافتني باشد.

همچنين گفته مي‌شود طي چندسال آينده داروهايي با خاصيت كند كردن فرآيند پيري به بازار مصرف ارائه مي‌شوند كه به كمك آنها مي‌توان به ادامه زندگي تا 150 سالگي اميدوار بود.

بنابراين توليد اين داروهاي افسانه‌اي كه قرار است به بدن در بازسازي دوباره بافت‌ها و سلول‌هايش كمك كنند خيلي هم تخيلي ودور از واقعيت نيست و مقدمات توليد آنها از هم‌اكنون آغاز شده است.

تلاش‌‌هاي متنوعي كه در گوشه وكنار دنيا براي رسيدن به پيداكردن راز طول عمر انسان انجام مي‌شود باعث شده تا يك شركت دارويي در جستجو براي بررسي ژنتيك افراد بالاي 100 سال، دست به برپايي رقابتي 10 ميليون دلاري بزند.

طي اين رقابت قرار است توالي ژنتيكي خاصي كه باعث طولاني‌تر شدن عمر مي‌شود پيدا و به اين ترتيب دقيق‌ترين و اقتصادي‌ترين نقشه راز طول عمرترسيم شود.

اين رقابت كه به سنجش تيم‌هاي آزمايشگاهي از لحاظ دقت، هزينه، سرعت و كامل بودن توالي ژنوم خواهد پرداخت در قالب جايزه Xprize از اوايل دي ماه 1391 آغاز مي‌شود و تا بهمن ماه همان سال ادامه خواهد داشت.

در شروع رقابت به هر كدام از تيم‌ها 100 ژنوم داده مي‌شود و در نهايت جايزه 13 ميليارد توماني به تيمي داده خواهد شد كه با روشي دقيق، سريع و ارزان به تعيين توالي كل اين ژن‌ها پرداخته ‌باشد.

با وجودي كه به نظر مي‌رسد تا شروع اين رقابت زمان زيادي باقي مانده است اما دست‌اندركاران برگزاري آن از همين حالا دست به‌كار شده‌اند و در تلاشند هرچه زودتر 100 انسان بالاي 100 سال را براي بررسي توالي ژنتيكي‌شان پيدا كنند.

اگر شما هم ماشاءالله هزار ماشاءالله تا سال ديگر 100ساله مي‌شويد يا همين حالا 100 سال يا بيشتر از آن سن داريد يا اگر يك پژوهشگر علوم ژنتيكي هستيد و مايليد حساب بانكي خود را با 13 ميليارد تومان رونق ببخشيد، حتما سري به وب‌سايت genomics.xprize.org بزنيد و آمادگي خود را براي همكاري در اين مسابقه هيجان‌انگيز اعلام كنيد!

بهاره صفوي - گروه دانش




نوشته شده در   دوشنبه 9 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode