پژوهشگر مؤسسه دارالحدیث با اشاره به اول ذیالحجه و سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)، ماجرای خواستگاری امیرالمؤمنین از دخت گرامی نبی اسلام را بیان کرد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، بنا بر قول مشهور (مسعودى، مروج الذهب، ج 2 ص 295)، یکم ذیالحجه سال دوم هجرت روز ازدواج حضرت علی(ع) با یگانه دخت نبی گرامی اسلام است.
درباره سن آن حضرات هنگام ازدواج مشهور است که فاطمه(س) در سال پنجم بعثت به دنیا آمد؛ 6 ساله بود که مادرش خدیجه(س) دار فانی را وداع گفت؛ در سال دوم هجرت نیز با على(ع) ازدواج کرد. بنابراین سن ایشان هنگام ازدواج حدود 10سال بوده است. البته برخی تاریخ تولد حضرت زهرا را تا سال پنجم پیش از بعثت نیز بیان کردهاند که با این حساب، سن ازدواج ایشان افزایش مییابد.
همچنین درباره سن حضرت على(ع) هنگام ازدواج نیز میگویند: ایشان در سال 30 عام الفیل متولد شد؛ 10 ساله بود که حضرت محمد(ص) به پیامبرى مبعوث شد؛ 13 سال همراه پیامبر در مکه و شعب ابىطالب به سر برد؛ دو سال بعد از هجرت با فاطمه(س)ازدواج کرد. بنابراین هنگام ازدواج 25ساله بود.
به مناسبت فرا رسیدن سالروز این واقعه فرخنده، با «سیدحسن فاطمی موحد» از پژوهشگران مؤسسه دارالحدیث قم گفتوگو کردیم.
وی در ابتدای این گفتوگو، رفتار رسول اعظم(ص) در ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) را الگوی شایسته برای همه خانوادهها عنوان کرد و گفت: در امالی شیخ طوسی (ص 39 ح 44) آمده است که پیامبر(ص) به صورت مستقیم با دختر خویش درباره خواستگاران سخن میگفت. بنابراین پدران باید درباره ازدواج با دختران خود صحبت کنند و این رفتار هیچ منافاتی با حیا ندارد.
وی ادامه داد: حتی در کتب روایی نظیر «بشارة المصطفى» آمده است که وقتی امام علی(ع) به خواستگاری آمد، با او درباره خواستگاران دیگر حضرت زهرا(س) صحبت کرد.
این پژوهشگر و محقق تاریخ اسلام با اشاره به روایتی از جلد سوم «من لا یحضره الفقیه» شیخ صدوق(ره) گفت: نقل است پیامبر اکرم(ص) پیش از زفاف آداب حجله را به داماد خود آموخت و سپس درباره مسائل آمیزشی با آن حضرت سخن گفت.
وی ادامه داد: در دو کتاب دیگر شیخ صدوق (علل الشرایع: ص 514 ح 5، الأمالی: ص 663 ح 896) آمده است که پیامبر(ص) به صورت مستقیم علی(ع) را خطاب قرار میدهد و میفرماید: «ای علی! هرگاه خواستی با زنت آمیزش کنی ...». این شیوه رفتار حضرت نشان میدهد نباید در موارد حلال غیرت و تعصب بیجا به خرج داد. چنانچه در حدیثی از امام صادق(ع) که توسط شیخ کلینی (کافی: ج 5 ص 538) آمده، این مورد تأکید شده است.
فاطمی موحد تأکید کرد: گاهی رفتارها و تعصبات نابهجا زمینه سردمزاجی زوجین را فراهم میکند و چنین القا میشود که ازدواج دختر نوعی بیحیایی است! همین رفتار درباره ازدواج مجدد بیوهزنان نیز وجود دارد که خلاف آموزههای اسلامی است.