ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 31 ارديبهشت 1388     |     کد : 2747

هابل در فضا رها شد

فضانوردان شاتل فضايي آتلانتيس پس از انجام تعميرات اساسي روي تلسكوپ فضايي هابل و اضافه كردن برخي تجهيزات جديد به آن، تلسكوپ را در فضا رها كردند....

فضانوردان شاتل فضايي آتلانتيس پس از انجام تعميرات اساسي روي تلسكوپ فضايي هابل و اضافه كردن برخي تجهيزات جديد به آن، تلسكوپ را در فضا رها كردند.

به گزارش بي‌بي‌سي، در جريان رهاسازي دوباره هابل در مدار مگان مك‌آرتور تلسكوپ هابل را از شاتل جدا كرد تا آخرين تماس انساني با اين تلسكوپ انقلاب‌ساز را به نام خود ثبت كند.

پس از رهاسازي تلسكوپ در فضا آتلانتيس راه خود را به سوي زمين در پيش گرفت و قرار است طبق برنامه جمعه به زمين برسد. البته ماموريت فضانوردان با رهاسازي هابل در فضا تمام نشد چون بلافاصله بعد از اين كار آنها مشغول جمع و جور كردن ابزارهايي شدند كه با خود براي تعمير هابل به فضا برده‌ بودند.

فضانوردان آتلانتيس در اين ماموريت مجموع تمام راهپيمايي‌هاي فضايي را كه براي تعمير شاتل از ابتداي پرتاب آن صورت گرفته است به 23 مورد رساندند؛ در اين راهپيمايي‌ها 16 فضانورد به‌مدت 166 ساعت كاري درگير بوده‌اند.

هابل در سال 1990 براي تحقيق در باره كهكشان‌هايي كه در فواصل بسيار دورتري از ما قرار دارند و همچنين انفجار بزرگ و ماده تاريك به فضا پرتاب شد.اين تلسكوپ در اين سال‌ها با تصاويري كه به زمين فرستاده است دانش نجوم را دچار تحول كرده است.

اين تلسكوپ قرار نبود اين قدر به ماموريت خود ادامه دهد اما ناسا با انجام چند سري تعميرات روي آن ماموريت آن را تمديد كرد. در اين ماموريت آخر علاوه بر تعميرات معمول، چند ابزار جديد از جمله يك دوربين ميدان باز و طيف‌نگار پيشرفته جديد به هابل اضافه شده است. اين تلسكوپ كه بدون ترديد، بهترين وسيله رصدي تاريخ بشري است، قرار است‌ با توجه به تعميرات و به‌روزرساني‌هايش تا سال 2014 به ماموريت خود ادامه دهد.

 

جوادنصرتي

همشهري انلاين

   

 

 


نوشته شده در   پنجشنبه 31 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode