ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 مهر 1390     |     کد : 26924

روبات‌هاي تنيس‌باز پاي ميز رفتند

هفته گذشته روبات‌هاي انساني «وو» و «كونگ» در دانشگاه شجيانگ چين بازيهاي خود را با يكديگر و همتايان انسان آغاز كردند.

هفته گذشته روبات‌هاي انساني «وو» و «كونگ» در دانشگاه شجيانگ چين بازيهاي خود را با يكديگر و همتايان انسان آغاز كردند.
اگر چه مهارت بازيكنان تنيس روي ميز چين بي‌همتا است، آنها به زودي شاهد رقابت‌هايي بين روبات‌هاي انسان‌نما خواهند بود كه براي زدن سرويس، برگشت توپ و گرفتن امتياز برنامه‌ريزي شده‌اند.

به گزارش «ايسنا» هفته گذشته روبات‌هاي انساني «وو» و «كونگ» در دانشگاه شجيانگ چين بازيهاي خود را با يكديگر و همتايان انسان آغاز كردند.



اين دو روبات 1.6 متري از 55 كيلوگرم وزن برخوردار بوده و در حالي كه لباس هاي سنتي چيني به تن دارند، مانند همتايان انساني خود از بازو، پا، چشم، گوش و مو برخوردارند.

اين روبات‌ها با دوربيني كه در چشم آنها نصب شده به پيگيري توپ در بازي پرداخته و سپس با پيش‌بيني حركات توپ به واكنش در برابر آن مي‌پردازند.

به گفته شيانگ رونگ، رئيس آزمايشگاه روباتيك دانشگاه، در حالي كه بازيكنان انساني بر تجربه و فراست براي دنبال كردن توپ و بازگشت آن به رقيبشان تكيه دارند، رباتهاي تنيس‌باز از يك سيستم پيچيده شناسايي و مكانيابي براي اجرا استفاده مي‌كنند.



به گفته شيانگ، دوربين‌هاي چشمي اين روباتها در هر ثانيه به ثبت 120 تصوير پرداخته، آنها را به پردازشگرهاي روبات منتقل كرده و به ربات اجازه مي‌دهد تا پس از محاسبه مكان، سرعت، زاويه، جايگاه فرود و مسير توپ به واكنش مناسب در برابر آن بپردازد. اين كار در حدود 50 تا 100 ميلي ثانيه زمان مي‌برد.

البته اين روبات‌ها اولين نمونه بازيكن تنيس روي ميز روباتيك محسوب نشده و پيش از آنها شركت ويتنامي «توسي» به ساخت روبات «توپيو» دست زده بود.

توپيو، روباتي با چهره ترميناتوري از نيم‌تنه مخروطي شكل با اندازه‌اي مناسب برخوردار بود و پردازشگرها و شبكه عصبي مصنوعي آن قادر به تحليل مسير توپ بودند.

ساخت روبات‌هاي 30 مفصلي «وو» و «كونگ»، چهار سال به طول انجاميده است. اين برنامه جزئي از يك طرح توسعه فناوري پيشرفته وزارت علوم و فناوري چين براي برانگيزي توسعه فناوري پيشرفته در فناوري زيستي، فناوري اطلاعات و خودكارسازي است.

اين دو روبات به عنوان تمريني براي نمايش امكانات فناوري‌هاي روباتيك ساخته شده‌اند و اين دانشمندان در ادامه قصد دارند روبات‌هايي را با قابليت انجام كارهاي خانه‌داري توليد كنند.


نوشته شده در   يکشنبه 24 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode