ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 مهر 1390     |     کد : 26745

بازگشت كلاس ششم به مقطع‌ابتدايي

كلاس ششم ابتدايي از سال تحصيلي آينده به دوره ابتدايي اضافه مي‌شود، در حالي كه هنوز نحوه اجراي نظام 6 ،3،3 در تمام پايه‌ها مشخص نيست و مدارس ابتدايي از سازوكار افزايش يك سال به اين دوره بي‌اطلاعند.

ا تصويب نهايي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، از سال آينده نظام آموزش 6 ،3،3 مي‌شود
بازگشت كلاس ششم به مقطع‌ابتدايي
كلاس ششم ابتدايي از سال تحصيلي آينده به دوره ابتدايي اضافه مي‌شود، در حالي كه هنوز نحوه اجراي نظام 6 ،3،3 در تمام پايه‌ها مشخص نيست و مدارس ابتدايي از سازوكار افزايش يك سال به اين دوره بي‌اطلاعند.

در حالي كه بازگشت ششم ابتدايي به دبستان‌ها 22 سال قبل نيز در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي مطرح شده بود، سرانجام با تدوين سند تحول نظام آموزش در دو دهه اخير، اين شورا مهر امسال و در جلسه اخير خود، به حذف كامل پيش‌دانشگاهي و 6 ساله شدن دوره ابتدايي راي داد.

در حال حاضر نظام 6 ساله ابتدايي ، 3 ساله متوسطه اول و 3 ساله متوسطه دوم در 123 كشور دنيا اجرا مي‌شود.

ابراهيم سحرخيز، معاون متوسطه وزير آموزش و پرورش در اين باره به ايسنا اعلام كرد: در سال تحصيلي 92ـ91 پايه ششم ابتدايي را در كشور تجربه خواهيم كرد و كتاب‌هاي درسي در پايه اول و ششم ابتدايي با همين رويكرد تدوين مي‌شود.

اين خبر در حالي اعلام شده كه مهدي نويدادهم، دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش ديروز خبر داد كه نحوه اجراي نظام آموزشي 3،6 ،3 و اين‌كه آيا در همه پايه‌هاي تحصيلي اجرا شود، هنوز مشخص نيست.

نويد ادهم با بيان اين‌كه نظام آموزشي جديد قطعا در سال آينده اجرا مي‌شود، گفت: بزودي مشخص خواهيم كرد كه چه گروهي از دانش‌آموزان مشمول اين طرح شوند.

دبير شوراي عالي آموزش و پرورش درباره تغيير كتاب‌هاي درسي گفت: از سال آينده در هر سال تحصيلي كتاب‌هاي درسي دو پايه تغيير پيدا مي‌كند.

به گفته نويد ادهم، تصويب سند برنامه درسي ملي كه شامل تغيير كتاب‌هاي درسي مي‌شود، نيازي به بررسي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي ندارد و تنها در شوراي عالي آموزش و پرورش بررسي مي‌شود.

نگراني والدين

برخي بازگشت كلاس ششم ابتدايي به نظام آموزش و مدارس ابتدايي را به دوران پيش از انقلاب نسبت مي‌دهند؛ به روزهايي كه از پيش‌دانشگاهي و نظام جديد و قديم خبري نبود و كلاس 12 ديپلم محسوب مي‌شد و كلاس 9 يا همان سيكل براي خودش اعتباري داشت. برخي والدين هم تغيير نظام آموزش و 6 ساله شدن دبستان را آزمون و خطايي ديگر در دبستان‌ها عنوان مي‌كنند كه مانند پيش‌دانشگاهي ممكن است روزي دوباره حذف شود، يا عده‌اي ديگر از نبود محتواي آموزش و معلم متخصص دبستاني در دوره ابتدايي براي حضور در كلاس‌هاي ششم ابتدايي نگرانند مانند رئيس كميسيون آموزش مجلس كه پيش از اين گفت هيچ دليل قانع‌كننده‌اي براي 6 ساله شدن دوره ابتدايي وجود ندارد مركز پژوهش‌هاي مجلس نيز اين طرح را داراي ايراداتي مي‌داند كه بايد رفع شود.علي عباسپورتهراني، رئيس كميسيون آموزش مجلس در اين باره مي‌گويد: نگراني اين است كه آموزش و پرورش كه در آستانه تحول بنيادين در اين وزارتخانه است با اجرا كردن اين طرح كه كار بزرگي است از اصل تحول، باز‌بماند و نتواند آن را اجرا كند.

گفته مي‌شود كميسيون آموزش مجلس نيز از وزارت آموزش و پرورش خواسته كه اجراي نظام 6،3،3 را متوقف كند اما دبيركل شوراي عالي انقلاب فرهنگي معتقد است كه سال‌ها روي سند تحول اين نظام كار شده و آنچه به نتيجه رسيده حاصل تلاش ده‌ها صاحب‌نظر در حوزه آموزشي است.

از سوي ديگر محمد بناييان سفيد، مشاور وزير آموزش و پرورش اطمينان دارد كه نظام آموزش به خاطر بهره هوشي دانش‌آموزان ايراني بايد متحول شود.

وي مي‌گويد: تاكنون ساختار و محتواي نظام آموزشي ما براساس الگوي غرب و كشور فرانسه بوده و بعد از انقلاب نيز تنها اصلاحاتي روي آن انجام شد كه كافي نبود تا اين‌كه فلسفه تربيت عمومي در جمهوري اسلامي ايران و فلسفه تعليم و تربيت در آموزش و پرورش به شكل جداگانه تدوين شد و براساس آن سند راهبردي را نيز تدوين كرده‌ايم.

فرصتي براي شناسايي استعدادها

فاطمه قربان، معاون ابتدايي وزير آموزش و پرورش درباره تحول نظام آموزش كه از سال آينده، اولين قدم آن با 6 ساله شدن دوره ابتدايي برداشته مي‌شود، مي‌گويد: ما براي اجراي سند تحول نظام آموزش، آمادگي كامل داريم.

وي توضيح مي‌دهد: از نظر قانوني دوره لازم‌التعليم 6 سال تا 12 سال تمام است و 4 و 5 سال تمام‌ها پيش‌دبستاني محسوب مي‌شوند.

بنابراين دوره ابتدايي قرار است از 6 سال تمام آغاز شود و پيش‌دبستاني جزو سال‌هاي دبستان محسوب نمي‌شود.وي توجه به بحث تربيت را در نظام 6،3،3 قوي‌تر از گذشته ارزيابي مي‌كند و مي‌گويد: به همين دليل تعداد سال‌هاي دوره ابتدايي با متوسطه برابر شده تا اهميت اين دوره افزايش يابد؛ چون ما به اين نتيجه رسيديم كه اگر انسان مولد تربيت كنيم بايد به دوره ابتدايي توجه ويژه داشته باشيم.معاون ابتدايي با تاكيد بر اين كه با افزايش يك سال به دوره ابتدايي فرصت بيشتري براي شناسايي استعدادهاي كودكان داريم، اضافه مي‌كند: اين تغيير براي توجه به دبستان‌ها ضروري است.

محتواي آموزش كلاس ششم در دست تدوين

اما اين كه قرار است كلاس ششم ابتدايي چه تفاوتي با سال اول راهنمايي داشته باشد هنوز روشن نيست. اين نحوه اطلاع‌رساني حتي در بين اولياي دانش‌آموزان و معلمان اين دوره منجر به طرح پرسش‌هايي شده است.

اعظم كياني، مدير يك دبستان غيردولتي در منطقه 6 تهران مي‌گويد: با وجودي كه مسوولان وزارتخانه تلاش مي‌كنند كه اطلاعات نادرست درباره تغيير نظام آموزش منتشر نشود ، به همين دليل از ارائه جزئيات در اين باره خودداري مي‌كنند، اما چون مردم نسبت به اين گونه اخبار بسيار حساس هستند و بيش از 5 ميليون دانش‌آموز و خانواده‌هايشان را در دوره ابتدايي شامل مي‌شود، اطلاعات ضدونقيض به سرعت انتشار مي‌يابد كه حتي ما و اولياي مدارس را نيز گمراه مي‌كند.

اين سخن مدير دبستان دخترانه را آ. آذين يك معلم دوره ابتدايي نيز تاييد مي‌كند. او نگران است و مي‌گويد: ما بارها از مدير مدرسه‌مان خواسته‌ايم كه جزئيات اين تغيير را از اداره كل و منطقه پيگيري كند، اما گويا آنان هم هنوز توجيه نيستند. اين گونه تغييرات نشان مي‌دهد كه تحول قرار است بدون نظر فرهنگيان از بالا ديكته شود و قرار نيست كسي نظر معلمان باسابقه را بپرسد.

به گفته وي، اين كه معلمان كلاس ششم از بين ما انتخاب مي‌شوند و قرار است چه چيزي در مدرسه تدريس شود يا اين كه واقعا از سال بعد كلاس ششم خواهيم داشت يا نه ازجمله پرسش‌هاي ماست.

به هر حال مسوولان آموزش و پرورش با وجودي كه بارها اعلام كرده‌اند به دليل پيشداوري‌هاي موجود تا تصويب نهايي از انتشار اطلاعات خودداري مي‌كنند، اما گويا اين بار پاي كلاس ششم به مدارس ابتدايي باز شده و بزودي قرار است سند تحول به مرحله اجرا برسد. اين در حالي است كه هنوز ابهامات سند تحول و جزئيات آن رسانه‌اي نشده و آموزش و پرورش به انتشار قطره‌اي اطلاعات قانع است.

كتايون مصري ‌/ ‌گروه جامعه


نوشته شده در   پنجشنبه 21 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode