رئیس مؤسسه مطالعاتی روشنگر با بیان اینکه مدعیان دروغین با ترفندهایی نظیر کفبینی، رمالی و احضار روح در جذب مرید تلاش میکنند، سابقه تاریخی فعالیت مدعیان دروغین امامت در جلسات زنانه را «ملاباجیبازی»های دوران قاجار دانست.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، بحث مدعیان دروغین از دیرباز مطرح بوده است، امروز نیز هر از گاهی در جامعه ما افرادی پیدا میشوند که ادعای خدایی، پیامبری و یا حتی ادعای ارتباط با امام زمان و امثال آن را مطرح میکنند و عدهای خواسته یا ناخواسته در دام آنها گرفتار میشوند.
طی دهه اخیر افراد متعددی ادعای ارتباط با صاحبالزمان(عج) را داشتند، به طوری که تعداد این مدعیان نسبت به چند صدسال گذشته افزایش چشمگیر داشته است، برای بررسی بیشتر در خصوص مدعیان دروغین مهدویت و چرایی جذب افراد جامعه به آنها و نحوه عملکردشان با «سید کاظم موسوی» رئیس موسسه مطالعاتی روشنگر و مدیر مسئول نشریه «شفافیت» اولین نشریه تخصصی حامی قربانیان فرقه در ایران به گفتوگو نشستیم که مشروح آن در پی میآید.
مهمترین انگیزه مدعیان دورغین، اطفای غرایز قدرت و شهوت است
* عوامل مؤثر در جذب مردم به مدعیان دورغین چیست؟ به عبارت دیگر با توجه به حجم بالای اطلاعات، چرا باز شاهد چنین معضلاتی هستیم؟
- افراد مدعی ابتدا از لحاظ روانشناسی، جامعه اطراف خود را بررسی کرده، سپس با کسب اطلاعات اولیه از افراد ـ از طریق خودشان یا از طریق آشنایان ـ میپردازند، وقتی اطلاعات را به فرد ارائه میدهند، آن فرد احساس میکند که آن فرد مدعی از رشد بالای اطلاعاتی برخوردار است و در نتیجه جذب میشوند.
معمولاً از شیوههایی استفاده میکنند که بتوانند افراد را جذب کنند، اما چرا اشخاص به راحتی جذب میشوند؟ جای بحث دارد! در واقع با گول زدن و فریب دادن، از راههای ناصواب ورود پیدا میکنند.
اصولاً اهداف این افراد در دو مورد خلاصه میشود: «کسب ثروت» و «رسیدن به شهوت». البته شهوت به صورت عام، به طور مثال اینکه انسان حس کند، آدم برتری است در واقع خودپسندی هم یک نوع شهوت محسوب میشود، برای اینکه فرد به خواستهها و امیال درونی و نفسانی خود برسد، با این ابزارها روارد میشود تا افراد کم اطلاع یا بیاطلاع را جذب کند.
کماطلاعی مهمترین عامل جذب مردم به مدعیان دورغین را تشکیل میدهد
*چرا افراد به مدعیان دروغین اعتماد کرده و مرید آنها میشوند؟
- دو حالت امکان دارد: یکی همان بحث نداشتن اطلاعات و آگاهی کافی است که مرید احساس میکند، آنچه را که فرد مدعی ادعا میکند، تمام خصوصیاتی است که باید داشته باشد. البته تعدادشان اندک است. عده دیگری که به دور مدعیان دروغین جمع میشوند، علم به موضوع ندارند، به طور مثال اکثر کسانی که دور علی محمد باب جمع شدند، به این خاطر بود که او فرد خوش سیما و بسیار چرب زبانی بوده و در سخنرانیهایش سعی میکرد که خودش را به پیامبر صلیالله علیه وآله وسلم، ائمه معصومین علیهمالسلام و مقدسات نزدیک نشان دهد، در نتیجه افرادی بیاطلاع، احساس میکردند که این فرد حتماً دارای جایگاهی خاص است و به همین خاطر جذب میشوند، لذا جذب این افراد با یکی از شیوههای فریب است.
مدعیان دروغین با انجام ترفندهای نظیر نظیر کفبینی، رمالی و تسخیر روح در جذب مرید کوشش میکنند
* چگونه مدعیان دروغین میتوانند به راحتی میان مردم به اقدامات خلاف واقع خود دست زنند؟
- کسانی که مدعی ارتباط با امام زمان میشوند، از شیوههای گوناگون استفاده کنند. به طور مثال در فرآیند چهره به چهره، افراد را جذب کنند، البته به موقعیت و امکاناتی فرد مدعی هم بستگی دارد، مدعیان دورغین حداقل کاری که انجام میدهند، این است که ابتدا افراد سادهدل، سادهلوح، زودباور و بسیار ضعیف از نظر اعتقادات مذهبی را شناسایی میکنند و با مسائل مادی و تعبیر خوابهای عجیب فرد را مطیع خود میکنند که این باعث جذب مخاطب میشود، نمونه این قضایا را به صورت سخنوری و بازی با الفاظ در فرقه «رام الله» میبینیم.
یکی از شیوههایی مدعیان استفاده از روشهایی برای انجام کارهای خارقالعادهای است؛ کفبینی، رمالی و تسخیر روح در واقع با انجام این حرکتها، افراد سادهلوح فکر میکنند که مدعیان دروغین به جایگاهی رسیده است.
به طور مثال علی اکبری، ادعای انرژی درمانی را داشت یا طاهری در «عرفان حلقه» از کانالهای مختلف توانسته بود، افراد را جذب کند یا مدعیانی که ادعای شفاعت میکنند که ما شافع گناهان شما میشویم و از لحاظ روحی میتوانیم، شما را درمان کنیم، لذا چنین بحثهایی را به جامعه القا میکنند.
قرار نیست آدمهای سادهلوح دارای مشخصات خاصی باشند که دنبالشان بگردیم، این داستان، مربوط به یک طبقه خاص و قشر خاص نمی شود، متأسفانه موقعی که باورها تضعیف میشود و حمله با باورها اتفاق میافتد، باید آماده چنین جریاناتی باشیم.
عرفانهای نوظهور؛ جنبشهای نوپدیدی که در غرب شکل گرفتهاند
*مدعیان دروغین به چند دسته تقسیم میشوند؟
- مدعیان دروغین متفاوت هستند، گروههایی که مدعی پیامبری هستند، مدعی خدایی، به طور مثال در بهمن ماه سال گذشته فردی که مدعی خدایی میکرد، اعدام شد، مدعی امام زمان، ادعای پیشگویی و ادعا در حوزه عرفان و عرفانهای نوظهور. البته به واژه عرفان معتقد نیستم، چرا که آنها یک جنبش نوپدید هستند که در غرب شکل گرفتهاند، خوشبختانه در ایران بازار عرفانهای نوظهور مدتی کساد شده، اما جمع نشده است، به طوری که فعلاً تحرکات آنها ضعیف شده است.
نیازمند تصویب قانون «ضد فرقه» در مجلس شورای اسلامی هستیم
* آیا نباید برخورد جدی با مدعیان دروغین صورت گیرد؟
ـ امروز عرفان حلقه هنوز در جامعه حضور دارد، هر چند که سرکرده فرقه را گرفتند، اما مسترها هنوز فعالیت میکنند، شیوه تبلیغ تغییر کرده و اینگونه نیست که از بین رفته باشد هنوز هم حضور جریانهای نوپدید مثل «اوشو» را شاهد هستیم.
چند وقت پیش خبر دستگیری مجدد سرکرده فرقه «رام الله» را داشتیم، او پس از آزادی مشروط، باره دیگر تحرکات خود را در شمال کشور آغاز کرده بود.
این مسائل جملگی به فقدان قانون بر میگردد، چرا که قانون مقابله با جریانهای فرقهای و عرفانی نداریم و نیازمند هستیم که هر چه زودتر مجلس شورای اسلامی «قانون ضد فرقه» را تصویب کند که مشکلات این چنینی حل شود، به طوری که نیازمند نباشیم که قاضی به دنبال مواد قانونی دیگر و یا سراغ مراجع و علما برود، همین قانون مصوب مجلس، میتواند سیستم قضایی کشور را قویتر کند.
سابقه تاریخی مدعیان دروغین به جلسات زنانه «ملاباجی» دوران قاجار باز میگردد
* اکثر مدعیان دروغین صاحب الزمان عجل الله تعلی فرجه الشریف همواره توجه ویژهای به قشر زنان دارند و به نظر میآید، در اکثر مواقع نیز در برآورده کردن اهداف خود نیز موفق بودهاند، فکر نمیکنید که بیشتر آسیبها در خصوص مدعیان دورغین مربوط به بانوان و جلسات خانگی آنهاست؟
ـ بله در مجالس زنانه این مشکلات و مسائل بیشتر است، چرا که آنها باورها را میشکنند و به آنها ضربه میزنند، این بحث مربوط به امروز نیست، بلکه درگذشته دور هم شاهد چنین مجالسی بودهایم، از دوره قاجار به این سو، کسانی بودند که به مجالس آنها «ملا باجی» میگفتند.
امروز این افراد در دام دشمنان اسلام واقع شدهاند و خودشان نمیدانند، نوعاً حرفهایی را میزنند که دیگران میخواهند، شاید خودشان هم متوجه نباشد و البته برخی این نوع اعمال را با برنامه و هدف انجام می دهند، البته در سازمان تبلیغات اسلامی و نهاد ریاست جمهوری بخشهایی وجود دارد که با این جریان مقابله میکنند، اما به دلیل کثرت و برگزاری آن در منازل، دسترسی به آنها غیرممکن و سختتر است، لذا با آگاهسازی، اطلاعرسانی و توجیه نخبگان و فرهیختگان جامعه، تهدید از این سو کمتر میشود، پس تا هنگامی که آگاهی به جامعه داده نشود و سطح علمی جامعه بالا برده نشود یا خبرسازی صورت نپذیرد، این اتفاقها رخ میدهد.