خبر تولد حضرت معصومه (س) بارها توسط امام صادق(ع) اعلام مى شد و به این ترتیب از همان ایام شیعیان به شناخت مقام والاى وى فرا خوانده مى شدند.اهلبیت پیامبر(ع) چهره هاى پرفروغى به جهانیان عرضه کرده اند و نامشان مانند ستارگان درخشان در آسمان فضیلت ها مىدرخشد؛ درخشانترین ستاره در میانبانوان هفتمین منظومه ولایت؛ فاطمه کبرى فرزند پاکیزه موسى بن جعفر(ع) است. سرود شکفتن تولد فاطمه معصومه(س) براى اهلبیت(علیهم السلام) اهمیتى خاص داشت زیرا این خبر قبل از تولد بارها توسط امام صادق(ع) اعلام مىشد و به این ترتیباز همان ایام شیعیان به شناخت مقام والاى وى فرا خوانده مىشدند.
از جمله آنگاه که گروهى از شیعیان رى نزد امام صادق(ع) آمدند، « حضرت فرمود: آفرین بر برادران ما از اهل قم.
آنان گفتند: ما اهل رى هستیم. ولى امام همان جمله پیشین را تکرار فرمود.
و ادامه داد: «الا ان لله تعالى حرما و هو مکه. الا ان لرسول الله حرما و هو المدینه الا ان لامیرالمؤمنین حرما و هو الکوفه الا ان حرمى و حرم ولدى بعدى قم الا ان قم کوفتنا الصغیره. الا ان للجنه ثمانیه ابواب ثلاث منها الى قم. تقبض فیها امراه هى من ولدى و اسمها فاطمه بن موسى. تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه باجمعهم».
«براى خداوند حرمى است که مکه است، حرم رسول، مدینه؛ حرم امیرمومنان کوفه است و حرم من و فرزندانم قم است. بدانید قم کوفه کوچک ماست. بدانید بهشت هشت در داردکه سه در آن به سوى قم است. بانویى از اولاد من در آنجا وفات مىکند که نامش فاطمه دختر موسى است. همه شیعیان ما به شفاعت او وارد بهشت مىشوند.»
این خبر و نحوه تعریف حضرت از قم به طور طبیعى مى توانست گروهى از اهالى رى را به عزیمت به سوى قم برانگیزد و درحقیقت اهمیت ویژه اى را که شهر قم به خاطر حضور فاطمه کبرى مى یافت براى آنان بازگو کند. مى توان گفت به همین خاطر گروه هایى از مردم قم از جمله صاحبان فکر و اندیشه از آمدن چنین بانویى به قم مطلع بودند و براى فرا رسیدن آن زمان و یارى و پاسداشت مقدم وى لحظه شمارى مى کردند.
نکات دیگرى نیز از این روایت به دست مى آید از جمله این که قم حرم ائمه طاهرین است. موضوعى که در ده ها روایت دیگر از زبان پیامبر(ص)، امام على(ع) و اغلب ائمه یکى پس از دیگرى به آن اشاره شدهاست.
در خبرى دیگر نیز امام صادق(ع) به پیشگویى تولد وى پرداخت. آن روز یکى از شیعیان به نزد حضرت آمد، امام را دید که با کودکى در گهواره سخن مىگوید. گامى جلوتر نهاد و مبهوت از این واقعه پرسید: آیا با این طفل سخن مى گویید؟ امام او را دعوت کرد تا با کودک در گهواره سخن بگوید. مرد باز هم جلوتر آمد و سلام کرد.
کودک نه تنها جوابش را داد؛ بلکه گفت: اى مرد نامى را براى دخترت [که تازه متولد شده است] انتخاب کرده اى که خداوند آن را دشمن مى دارد پس نامش را عوض کن[وى نام دخترش را حمیرا گذاشته بود] شگفتى مرد دو چندان شد.
آنگاه امام صادق(ع) فرمود: «این کودک فرزندم موسى است. خداوند از او دخترى به من عنایت مىکند که نامش فاطمه است. او را در سرزمین قم به خاک مىسپارند. هر شخصى که او را در قم زیارت کند، بهشتبرایش واجب مىشود».
******
نسب پاک : پدرش موسى بن جعفر(ع) ملقب به کاظم، صابر، صالح و امین است که روز یکشنبه، هفتم ماه صفر سال ۱۲۸ هجرى قمرى در منطقه ابواء؛ محلى بین مکه و مدینه از بانویى پاکیزه به نام حمیده به دنیا آمد.
ابوبصیر درباره تولد موسى کاظم(ع)مىگوید: همراه امام صادق(ع) (سالى که پسرش موسى بن جعفر(ع) متولدگردیده سال ۱۲۸ ه-ق) براى شرکت در مراسم حج به سوى مکه رفتیم. وقتى به سرزمین «ابواء» (منزلگاهى بین مکه و مدینه) رسیدیم، امام صادق(ع) براى ما صبحانه فراوان و خوب تهیه کرد، ما مشغول خوردن صبحانه بودیم که فرستاده حمیده(همسر امام صادق(ع» آمد و گفت:حمیده مىگوید: درد زایمان گرفته ام، و شما فرموده اید نسبت به این پسر اقدامى نکنم.
امام صادق(ع) بىدرنگ برخاست و همراه فرستاده حمیده رفت، و پس از مدتى نزدىاصحاب بازگشت. اصحاب پرسیدند: خداوند تو را شاد کند و ما را فدایت نماید،جریان حمیده چه بود؟ فرمود: خداوند حمیده را سلامت داشت و به من پسرى عنایت فرمود، که در میان مخلوقاتش از همه بهتر است، و حمیده در مورد آن نوزاد مطلبى به من گفت که به گمانش من آن را نمى دانم، در صورتى که من به آن از او آگاهتر هستم.
پرسیدم: قربانت گردم، آن مطلب چه بود؟ پاسخ داد: حمیده گفت؛ هنگامى که آن نوزاد متولد شد، «دستهایش را بر زمین نهاد و سر به سوى آسمان بلند کرد». من به حمیده گفتم: این کار، نشانه رسول خدا(ص) و نشانه وصى بعد از اوست. امام کاظم(ع) در سال۱۷۹ ه.ق به دستور هارون زندانى شد و سرانجام در روزجمعه بیست و چهارم یا بیست و پنجم ماه رجب سال۱۸۳ در بغداد مسموم گردید و به شهادت رسید و پیکر پاکش را در شهر کاظمین به خاک سپردند.
مادر حضرت معصومه(س): حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) هر دو از یک مادر به نام «نجمه» (ستاره)متولد شده اند. در کتاب هاى تاریخى براى مادر حضرت ده نام و لقب ذکر شده است که عبارتند از: نجمه، تکتم، خیزران مرسیه، اروى، امالبنین، طاهره، سکن،سمانه، شقرا، صقر.
درباره زمان تولد، پدر، مادر، سن و مدت عمر نجمه خاتون اطلاعى در دست نیست و درباره اینکه وى اهل چه منطقهاى بوده است، نیز اختلاف نظر وجود دارد. در مورد تابعیت وى که اهل چه کشورى بوده، تنها چیزى که در دست است این که وى اهل مغرب بود و مغرب در اصطلاح به سه معنا اطلاق مىشود:
۱-شمال آفریقا شامل؛ تونس، لیبى، مراکش و الجزایر ۲-مراکش ۳-اروپا
براى تعیین منظور از مغرب باید به واژه «مرسیه» استناد کنیم که در ذیل «خیزران»گفته مى شود «مرسى» به سرزمینهایى در فرانسه، اسپانیا و الجزایر اطلاق مىشود، ولى چون به وى «سکن نوبیه» و «شقراء نوبیه» نیز گفته اند، این احتمال که منظور شمال آفریقاست، تقویت مى شود و از این رو مرحوم خاتون آبادى به صراحت وى را اهل نوبه و زنگبار دانسته است، همچنین چون درباره نجمه خاتون واژه«مولده» (آنکه در کشور عربى متولد شده و نشو و نما یافته) به کار رفته لذا این احتمال که اهل کشورهاى غربى باشد رد مى شود.
اما درباره جایگاه رفیع مادرحضرت معصومه(س) همین نکته بس که امام کاظم(ع) مىفرمود: او را جز به فرمان خدا و به استناد وحى خدا نگرفتم.
******
یکى از امامان معصوم که به کثرت اولاد مشهور است امام موسى کاظم(ع) است که تمام تاریخ نویسان به تعدد فرزندانش گواهى دادهاند. شیخ مفید۳۷ فرزند (۱۸ پسر،۱۹ دختر)، ابنخشاب (۲۰پسر، ۱۸ دختر)، سبط ابنجوزى (۲۰ پسر، ۲۰ دختر)، ابن شهرآشوب ۳۰ فرزند،عمده الطالب ۶۰ فرزند (۳۷ دختر،۲۳ پسر)، کشف الغمه ۳۸ فرزند (۱۸ پسر، ۲۰دختر) براى حضرت نقل کردهاند.
در باره حضرت معصومه(س) باید گفت که طبق همه نقل ها نام فاطمه(س) ذکر شده استچه طبق نظر آنها که فاطمه را ۲ نفر یا ۴ نفر ذکر کردهاند زیرا در هر صورت فاطمه معصومه(س) همان فاطمه کبرى است که همه مورخان در باره وى اتفاق نظردارند. عصرى که او شکفت دورانى که مىرفت به شکفتن فاطمه معصومه بیانجامد، همزمان با امامت امام موسى بن جعفر(ع) بود که در سال ۱۴۸ ه.ق به امامت رسید و مدت ۳۵ سال به امامت پرداخت، خلفاى بنىعباس در این دوران آنچنان عرصه را برامام و شیعیان تنگ کردند که راویان به هنگام روایت نمىتوانستند صریحا از نام حضرت یاد کنند و ناگزیر کنیههاى حضرت مانند (ابىابراهیم و ابىالحسن) یا القاب وى مانند (عبد صالح، عالم و ...) را به کار برند و یا صرفا به رمز و اشارهمانند «رجل» بسنده مىکردند.
تقیه در این ایام شدت یافت و منصور، مهدى، هادى و هارون چنان وضعى پیش آوردندکه امام حتى از لحاظ مالى براى اداره زندگى و دخترانش در مضیقه قرار گرفت. هارون آنگاه که به حکومت رسید، حضرت را زندانى کرد، گاه حضرت را آزاد مىکرد،دوباره زندانى مىساخت و همین وضع تا مدت ۱۴ سال ادامه یافت. هارون با رفتارآمیخته به قساوت و سنگدلى چنان رعب و وحشتى به وجود آورد که شیعیان هرگز طعمامنیت را نچشیدند. در چنین عصرى بود که زمان تولد حضرت معصومه(س) فرا مىرسید.
تا آن روز ۲۵ سال بود که على بن موسى الرضا(ع) یگانه فرزند نجمه خاتون بود، او این همه سال را در آرزوى تولد فرزندى دیگرى سپرى کرده و چشم به راه تولدکودکى بود که امام صادق(ع) بشارت شکفتنش را ده ها سال قبل داده بود. نجمه همهاین سالها را هر چند منتظر ولى مطمئن سپرى کرد، على بن موسى الرضا(ع) نیزشادان و منتظر بود و تولد خواهرى بعد از ده ها سال برایش مهم و جالب مىنمود،خانهاى که نجمه در آن منتظر تولد فرزندش بود، هنوز بوى رسالت را با خود داشت؛زیرا اولین بار که پیامبر(ص) به مدینه آمد، مدتى در آن خانه ساکن شد، لحظات به کندى مىگذشت، بوى باران کوچههاى مدینه را آکنده کرده بود و نسیم شکفتن کوچههارا یکى پس از دیگرى پشتسر مىگذاشت تا این که عطر خبر تولد کودکى به زلالى کوثر رسول را به خانه موسى بن جعفر(ع) آورد و به همه انتظارها پایان بخشید.
زمان تولد در سال، ماه و روز تولد فاطمه معصومه(س) اختلافات عمدهاى وجود داردکه اصلىترین عامل، خفقان حاکم بر علیه شیعیان بود تا آنجا که امنیت آنها تنهابا تقیه محفوظ مىماند. در چنین زمانى که اسامى کنیزها و رقاصه هاى مجالس و همنشینهاى دربار فاسد عباسیان به دقت ثبت مىشد، تولد و وفات اهل بیت در سکوتىمرگبار اتفاق مىافتاد.
همچنین باید افزود: منعکس نشدن تاریخ موالید و وفیاتبانوان اهلبیت عمومیت دارد به طورى که تاریخ وفات حضرت فاطمه، مدفن حضرت زینب،تولد و وفات ام کلثوم، مادران همه امامان از امام زینالعابدین(ع) تا امامعصر(عج) و دختران امامان از امام حسن تا امام عسکرى(علیهم السلام) کاملا مجهول است.
با این حال محققان با تکیه بر حدس و گمان و گاه استدلال، مستندات و شواهدتاریخى در صدد یافتن تاریخ دقیق یا تخمینى تولد و وفات وى برآمدهاند در نهایتدو نظریه در این باره به وجود آمده است که عبارتند از:
۱ - تولد وى در سال «۱۸۳» اتفاق افتاد. این نظریه در برخى نوشتههاى معاصرین بدون ذکر سند نقل شده است. از جمله؛ مهدى سلطان العلما رازى در سال۱۳۳۹ ضمن رسالهاى درباره اعمالجمکران مىنویسد: در کتاب «نزهه الابرار فى نسب اولاد الائمه الاطهار» و کتاب«لوامع الانوار فى طبقات الاخیار» که کتاب مفصلى است چنین ضبط شده است «ولادهفاطمه بنت موسى بن جعفر(علیهم السلام) فى مدینه المنوره غره ذىالقعده بقیه ازصفحه۳۷ الحرام سنه ثلاث و ثمانین و ماه بعد الهجره النبویه.»
اما به دلایل مختلفى این نظریه از سوى محققان رد شده است.
ذبیح الله محلاتى در ریاحین الشریعهمىنویسد: آنچه را که برخى از جهتبعضى از اغراض نسبت مىدهند که فلانه مجتهد در مدینهطیبه تعین یوم وفات و تولد آن، تو را از کتاب لواقح الانوار استخراج کرده،بىاصل است زیرا کتاب لواقح الانوار در نظر من موجود است و اصلا چنین مطلبى در او نیست. احتمال دادم کتاب دیگرى باشد تا اینکه خدمت علامه نسابه دانشمند آقانجفى؛ شهابالدین تبریزى شرفیاب شدم. این مطلب را عنوان کردم، فرمود: من کسى راکه چنین جعلى کرده، ملاقات کردم. معلوم شد غرضى داشته که ذکر آن مصلحت نیست. تجاوز الله عن الله.
همچنین درصورت قبول این نظریه سال ولادت حضرت معصومه یا سال شهادت پدر بزرگوارش (۱۸۳ ه.ق)مصادف مىشود حال آنکه بعد از فاطمه معصومه این امام همام صاحب سه دختر دیگرنیز شده است که لازمه اش وجود فاصله بین تولد فاطمه معصومه و آنها و زندانى شدن پدر (۴ سال) و شهادتش ۲۵ رجب سال۱۸۳ ه.ق خواهد بود. خصوصا اینکه حضرت چهارسال آخر عمرش را در زندان گذرانده است و از خانوادهاش که در مدینه بودند، دوربود.
۲- تولد در سال۱۷۳ ه. ق واقع شد.این نظریه از طرفداران بیشترى برخوردار است که ضمن رد دلایل سال۱۸۳، صدقمدعیان این نظریه نیز به اثبات مىرسد. مرحوم شیخ على نمازى صاحب مستدرک السفینه ذیل ماده فطم با قاطعیت تمام در اینباره مىنویسد: «فاطمه المعصومه المولوده فى غره ذىالقعده سنه۱۷۳ ه. ق.» مرحوم عمادزاده اصفهانى نیز بدون ابهام معتقد است که حضرت در ماه ذى القعده سال ۱۷۳ متولد شد. در این صورت شش سال تا زمان زندانى حضرت فرصت باقى خواهد ماند که بگوییم سه فاطمه دیگر در این مدت متولد شده اند.
منبع: سایت جامع فرهنگی شهید آوینی - نویسنده اشرف آشورى