ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 مهر 1390     |     کد : 25819

کلیات طرح نجات دریاچه ارومیه تصویب شد‌

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات طرح نجات دریاچه ارومیه در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به تصویب رسید.

 نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات طرح نجات دریاچه ارومیه در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به تصویب رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا رحمانی  در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: این طرح که دو فوریت آن در صحن علنی مجلس رای نیاورده بود امروز در جلسه کمیسیون کشاورزی مورد بررسی و کلیات آن به تصویب اعضای آن رسید.
وی افزود: این طرح برای خارج شدن دریاچه ارومیه از بحران بسیار با اهمیت است و امیدواریم که جزییات آن نیز پس از کار کارشناسی به تصویب برسد.
رحمانی ادامه داد: دریاچه ارومیه که در طول سال‌های گذشته به خاطر بی‌توجهی مورد غفلت قرار گرفته و در نتیجه قسمت زیادی از آن خشک شده می‌تواند با کار ضربتی از مرگ نجات یابد و امیدواریم تصویب این طرح روند نجات دریاچه ارومیه را از خشکی یاری کند.
رحمانی با اشاره به رد اخیر دو فوریت طرح نجات دریاچه ارومیه، گفت: البته مخالفت نمایندگان با بحث دو فوریت این طرح بود و آنها با اصل این طرح هیچ مخالفتی نداشتند که خوشبختانه پس از کار کارشناسی در کمیسیون مربوطه کلیات این طرح به تصویب رسید.
دریاچه ارومیه به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و منحصر به فرد، در سال 1346 براساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شورای عالی در سال 1354 به عنوان پارک ملی ارتقا یافت.
همچنین در سال 1356 براساس مصوبات MAB (انسان و کره مسکون) به عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است.
این دریاچه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از طرف موسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.
در این دریاچه در حال حاضر 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت گونه دوزیست و 26 گونه ماهی زیست می‌کند.
دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که همه آن‌ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است.
دریاچه ارومیه از نظر سطح آب‌های آزاد، بیستمین دریاچه جهان از لحاظ وسعت و شورترین بعد از بحرالمیت محسوب می‌شود. طول دریاچه از 130 تا 146 کیلومتر و عرض آن از 58 کیلومتر تا 15کیلومتر (بین کوه زنبیل و جزیره اسلامی) متغیر است.


نوشته شده در   دوشنبه 4 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode