ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 دي 1404
جمعه 5 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 31 شهريور 1390     |     کد : 25720

كاهش استرس با مديريت زمان

مشغله كاری‌تان هرچقدر باشد، این مهارت‌های مدیریتی می‌تواند كمك‌تان كند كه زندگی برایتان قابل‌كنترل‌تر شده و كم‌كم با استرس خداحافظی كنید. استرس‌زاترین چیزی كه در این عصر با آن روبه‌رو هستیم این است كه مجبور باشیم در فرصتی بسیار كم كارهای زیادی را انجام دهیم.

جام جم آنلاين: مشغله كاری‌تان هرچقدر باشد، این مهارت‌های مدیریتی می‌تواند كمك‌تان كند كه زندگی برایتان قابل‌كنترل‌تر شده و كم‌كم با استرس خداحافظی كنید. استرس‌زاترین چیزی كه در این عصر با آن روبه‌رو هستیم این است كه مجبور باشیم در فرصتی بسیار كم كارهای زیادی را انجام دهیم.
آیا می‌دانید كه نداشتن وقت كافی جزو متداول‌ترین مشكلاتی است كه انسان امروز با آن روبه‌رو است؟ به همین دلیل است كه مدیریت زمان یك الزام است، مخصوصا اگر بخواهید سطح استرستان را پایین بیاورید.

1 ـ اولین چیزی كه باید یاد بگیرید، اولویت‌بندی است. برای این منظور باید تفاوت بین فوری و غیرفوری، مهم و غیرمهم را درك كنید. وقتی عادت كنید كه با نگاه كردن به یك كار به این فكر كنید كه آن كار فوری است یا نه، مهم است یا خیر، می‌توانید به سادگی برخی كارها را كنار گذاشته و بعدا انجام دهید و اول به سراغ كارهای مهم‌تر بروید. با این روش دیگر نگران ضرب‌الاجل‌ها نخواهید بود و وقت كافی برای رسیدگی به همه كارها به ترتیب فوریت آنها پیدا می‌كنید.

2ـ در كنار اولویت‌بندی، باید «نه» گفتن را هم یاد بگیرید. اگر كاری وقتتان را می‌گیرد، اما می‌دانید كه این كار نه مهم است و نه فوری، باید در تصمیمتان قاطع باشید: یا باید آن را كنار بگذارید یا كلا لغوش كنید. نمونه‌هایی از این، انجام یك كار برای دوستتان است كه واقعا زمانی برای انجام آن ندارید. اگر خجالت می‌كشید بگویید «نه» یا باید آن را انجام بدهید و كار مهم‌تری را قربانی آن كنید یا ریسك ناامید كردن دوستتان را به جان خریده و به او نه بگویید.

3 ـ منظم بودن همیشه هم یك خصوصیت مادرزادی نیست، می‌توانید آن را در خود بپرورانید. اگر ذاتا آدم منظمی نیستید، استفاده از فهرست و تقویم می‌تواند كمكتان كند. مثلا می‌توانید تقویمی روی میزتان داشته باشید كه روی آن فهرست قرار ملاقات‌هایتان را یادداشت كنید. این كار نه تنها باعث می‌شود هركدام را سرموقع انجام دهید، در وقتتان هم برای گشتن شماره تلفن افراد و زنگ زدن به آنها برای چك كردن دوباره تاریخ و ساعت قرارتان صرفه‌جویی می‌كند.

4ـ برای استراحت كردن زمان بگذارید. در وسط یك برنامه كاری پرمشغله، مطمئنا نیاز پیدا می‌كنید كه كمی دراز بكشید و حتی چرت بزنید. اگر می‌توانید این كار را بكنید. خواهید دید كه چطور بر برنامه‌تان تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود هنوز هم وقت كافی برای انجام همه كارها پیدا كنید. برای زمان گذاشتن برای استراحت نترسید چون وقتی خوب استراحت كرده باشید كارایی‌تان بالاتر می‌رود. نباید فكر كنید كه اگر تندتند به كارهایتان برسید و از وقت استراحت‌تان بزنید كارهایتان سرموقع انجام خواهد شد، زیرا هرچه خسته‌تر شوید بازده كارتان كمتر شده و كارها كندتر انجام می‌شود.

5ـ اتفاقات مهم را در برنامه‌تان قید كنید. ممكن است اینقدر سرتان شلوغ باشد كه روز تولد همسرتان یا سالگرد ازدواجتان یا اتفاقاتی از این قبیل را فراموش كنید، اما اگر همسرتان توقع دارد این روزها را یادتان باشد، بهترین راهكار این است كه آنها را در برنامه‌تان قید كنید. مطمئنا گذراندن كمی وقت با عزیزان‌تان، سطح انرژی‌تان را بالا برده و تاثیر شگرفی بر بازده كاری‌تان خواهد داشت.

با این نكات ساده می‌توانید استفاده بهتری از زمان‌تان بكنید و میزان استرس‌تان را در طولانی مدت پایین بیاورید.

منبع: مردمان


نوشته شده در   پنجشنبه 31 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode