ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 دي 1404
چهارشنبه 3 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 شهريور 1390     |     کد : 25346

13 قانون طلايي رزومه‌نويسي براي فارغ‌التحصيلان

رزومه‌ نوشتن، تبليغات شماست پس بايد تصوير يك دانشجوي باتجربه و فعال را از شما ترسيم كند ...

رزومه‌ نوشتن، تبليغات شماست پس بايد تصوير يك دانشجوي باتجربه و فعال را از شما ترسيم كند
13 قانون طلايي رزومه‌نويسي براي فارغ‌التحصيلان
جام جم آنلاين: كارفرماها براي مرور رزومه شما كمتر از يك دقيقه وقت صرف مي‌كنند. با داشتن تعداد زيادي رزومه‌ كه بايد مرور شوند، كارفرماها به صورت طبيعي حجم كار خود را كم و رزومه‌هاي بد را از قايق نجات به بيرون پرت مي‌كنند.
دلايلي كه باعث مي‌شوند رزومه شما سريعا به گلدان «نه» پرتاب شود عبارتند از: اشتباهات تايپي، غلط‌‌هاي املايي، فونت‌هاي نامناسب و ظاهر نامرتب. رزومه‌اي هم كه مملو از متن‌هاي طولاني باشد يا به 2 صفحه و بيشتر برسد، مستقيما به سطل زباله پرتاب خواهد شد.

هر وقت در كلاس رزومه‌نويسي‌ام تدريس مي‌كنم، معمولا حرف‌هايم را با اين سوال آغاز مي‌كنم: هدف از رزومه نوشتن چيست؟ آيا آن‌ چنان‌كه اغلب دانشجويان پاسخ مي‌دهند، هدف، «گرفتن يك شغل است؟» من به‌ آنها پاسخ مي‌دهم: «خير. اين‌طور نيست.» خيلي اتفاقي ممكن است يك نفر هدف از رزومه نوشتن را درست حدس بزند: «دعوت به مصاحبه!». من رزومه‌ نوشتن را با نقش تبليغات در بازاريابي مقايسه مي‌كنم: رزومه نوشتن، تبليغات شماست در مورد خودتان و شما بايد از آن تكه كاغذ ۲۱ در 7/29 سانتي‌متري بهترين استفاده را بكنيد. خودتان را با متقاعد كردن كارفرما در مورد اين‌كه شما بهترين نامزد براي دعوت به مصاحبه هستيد، معرفي كنيد.خوب، چه كار مي‌توانيد انجام دهيد تا رزومه شما توسط كارفرما خوانده شود؟ از «۱۳ قانون طلايي» كه در ادامه آنها را خواهيد خواند پيروي كنيد تا رزومه‌اي بنويسيد كه نه تنها توجه كارفرما را به شما جلب كند، بلكه تحسين او را هم برانگيزد. خيلي زود تلفن‌تان زنگ خواهد خورد و از آن سوي خط، صداي كارفرمايي را خواهيد شنيد كه شما را به مصاحبه دعوت مي‌كند.

و اما قوانين:

1. فقط يك صفحه و استثنايي وجود ندارد.

۲. قالب‌بندي: رزومه‌ شما بايد در عين داشتن فضاي خالي كه بسيار آن را جذاب مي‌كند، تميز و خوانا باشد. اندازه فونت‌ها را در بخش‌هاي مختلف يكسان نگه داريد و از بولد يا ايتاليك كردن متن براي افكت دادن به فونت‌ها بهره بگيريد. از فونت‌هاي زيبا و گرافيكي بپرهيزيد. برخي دانشجويان ممكن است بگويند: «خوب من بايد توجه كارفرما را يه جوري جلب كنم ديگه». من در جواب اين افراد مي‌گويم: با اين كار تنها توجه منفي آنها را جلب خواهيد كرد، انرژي‌تان را روي محتوا صرف كنيد؛ نه ظاهر!

۳ .اطلاعات تماس: مطمئن شويد كه آدرس ايميلي كه نوشته‌ايد، حرفه‌اي باشد. استفاده از نام خودتان بهترين شرط‌بندي است. مجددا حواس‌تان باشد كه اينجا جاي خلاقيت به خرج دادن با استفاده از آي‌دي‌هايي فانتزي و از اين دست نيست!

آدرس محل زندگي دائمي و همچنين دانشگاه‌تان را در رزومه‌تان بنويسيد. اگر بايد يك آدرس را بنويسيد، آدرسي را بنويسيد كه به محل كار نزديك‌تر است. من با دانشجويي كار مي‌كردم كه با وجود رزومه بي‌نظيري كه داشت، هيچ دعوت‌نامه‌اي براي مصاحبه دريافت نكرده بود. مشكل او چه بود؟ آن دختر خانم آدرس منزل‌شان را كه در اهواز بود مي‌نوشت و براي كاري تمام وقت در مشهد اقدام مي‌كرد!

۴. از متن‌هاي گلوله‌بندي شده (Bullet Points) استفاده كنيد: من بشدت استفاده از متن‌هاي گلوله‌بندي شده را توصيه مي‌كنم و از يك نوع استاندارد از آنها استفاده كنيد. اگر تصميم گرفتيد كه از پاراگراف‌ها در متن رزومه‌تان استفاده كنيد از نثري قابل فهميدن و مختصر و مفيد بهره بگيريد.

۵. از عبارت‌هاي كنشي استفاده كنيد: منظور اين است كه هر يك از متن‌هاي گلوله‌بندي شده را با يك فعل كنشي آغاز كنيد و از واژه‌هايي چون «دست‌ياري»، «كمك كردن به» يا «كار كردن با» خودداري كنيد. از افعالي استفاده كنيد كه به صنعت مورد نظر شما مربوط هستند، مثل «طراحي» يا «خلق كردن» براي صنعت پوشاك يا «محاسبه» يا «حسابرسي» براي حسابداري.

۶. از فهرست‌هاي طولاني استفاده نكنيد: از نوشتن عبارت‌هايي مثل «مسووليت‌ها يا وظايف شامل:» و بعد فهرست كردن هر كاري كه در يك شغل خاص انجام داده‌ايد در يك بخش از متن گلوله‌بندي شده پرهيز كنيد. اولا اين كار باعث كسل‌كننده‌ شدن خواندن رزومه‌ شما مي‌شود و ثانيا به اين شكل خودتان را بد معرفي مي‌كنيد. وقتي من با دانشجويان براي كالبدشكافي اين عبارت‌هاي طولاني كار مي‌كنم، اغلب آنها را با پررنگ كردن دستاوردها، نتايج و اهداف به 2 يا 3 عبارت كنشي تقسيم مي‌كنيم.

۷. هر جا ممكن است از كميت استفاده كنيد: اعداد هميشه تقويت‌كننده‌ موضع شما هستند. مثلا به جاي گفتن «خدمت‌دهي به مشتريان با پاسخگويي به سوالات آنها يا انتخاب كالاي مناسب آنها و انجام عمليات فروش و ثبت آن در جهت دست‌يابي به اهداف فروش»، اين را امتحان كنيد: «خدمت‌دهي به ۵۰ مشتري در هر شيفت كاري با پاسخگويي به سوالات آنها، انتخاب كالاي مناسب و انجام عمليات فروش و ثبت آن در جهت دست‌يابي به هدف فروش ۵۰۰ دلار يا بيشتر.»

۸ . دستاوردها و نتايج را برجسته كنيد: در مثال بالا دستاورد اين دانشجو، دستيابي به هدف فروش ۵۰۰ دلار است. وقتي متن گلوله‌بندي شده‌تان را مي‌نويسيد درباره‌ دستاوردها و موفقيت‌هاي‌تان بينديشيد. اگر مثلا در دانشگاه مشغول حل تمرين درسي بوده‌ايد، آيا به ساير دانشجويان كمك كرده‌ايد نمره‌هاي‌شان را بهتر كنند؟ اگر پيش‌خدمت يك رستوران بوده‌ايد، آيا روش‌هاي فروشي كه استفاده كرده‌ايد موجب افزايش درآمدهاي رستوران شده است؟ براي اين‌كه شرح كارتان را مؤثرتر كنيد با دستاوردهاي‌تان شروع كنيد: «بالاترين فروش ماهانه در ميان ۱۰ فروشنده فلان شركت.»

۹. هدف كارهايي را كه انجام داده‌ايد، بنويسيد:هر وقت به دانشجويان اين را مي‌گويم، اغلب عبارت‌هاي آنها با قدرت بيشتري تمام مي‌شود. درباره‌ هدف كاري كه انجام داده‌ايد بينديشيد و آن را در پايان عبارت‌هاي رزومه‌تان بياوريد. بعضي وقت‌ها دانشجويان فكر مي‌كنند كاري كه انجام داده‌اند اهميتي نداشته، اما با افزودن هدف از انجام كار براي آنها مشخص مي‌شود كه اين‌طور نبوده است. كدام يك از اين دو عبارت بهتر است: «پژوهش در متغيرهاي جمعيت‌شناختي و عوامل محيطي در بازار اسباب‌بازي كودكان» در برابر: «پژوهش در متغيرهاي جمعيت‌شناختي و عوامل محيطي در بازار اسباب‌بازي كودكان با هدف استفاده‌ در توسعه محصولات جديد.»

۱۰. متن‌هاي گلوله‌بندي‌ شده‌تان را اولويت‌بندي كنيد:وقتي متن‌هاي گلوله‌بندي‌ شده‌تان را مرتب مي‌كنيد، هميشه فكر كنيد «اگر كارفرما فقط وقت خواندن اولين يا احتمالا دومين گلوله‌ را داشته باشد، مي‌خواهم چه چيزي را بخواند؟» اغلب دانشجويان فكر مي‌كنند كه بايد توانمندي‌هاي‌شان را براساس كارهايي كه بيشتر انجام داده‌اند، فهرست‌بندي كنند. اگر ۷۵درصد شغل‌شان درگير تلفن كردن به مشتريان سرد مزاج احتمالي بوده؛ بايد اول اين را بنويسند و اگر آنها روي پروژه‌‌اي كار كرده‌اند كه به مديرعامل شركت ارائه شده، بايد اول آن را بنويسند!

۱۱. بخش تجربيات شغلي را دسته‌بندي كنيد:با توجه به اين‌كه تجربيات شما در رزومه بايد از آخر به اول ذكر شوند، مشكل بسياري از دانشجويان قرار گرفتن شغل كنوني‌شان (كه احتمالا يك شغل پاره‌وقت غيرمرتبط به كاري است كه مي‌خواهند انجام دهند) در اول فهرست است، در حالي كه تابستان گذشته كارآموزي بسيار عالي داشته‌اند. به نظر آنها، كارآموزي‌شان مهم‌تر بوده و بايد اين را نشان بدهند. چه بكنيم؟ اين مشكل به سادگي قابل حل است: بخش تجربيات شغلي را به 2 بخش تجربيات مرتبط و ساير تجربيات تقسيم‌بندي كنيد.

۱۲. براي رزومه‌تان هدف‌گذاري كنيد:بسياري از دانشجويان يك رزومه‌ اصلي دارند كه از آن، برحسب نياز، رزومه‌هاي خاص‌تر را براي حوزه‌هاي مختلف كاري كه مي‌خواهند در آنها مشغول شوند، مي‌سازند. اگر دانشجويي به‌ صورت همزمان كارآموزي در بازاريابي و تجارت را دنبال مي‌كند، بايد يك رزومه بازاريابي داشته باشد كه در آن به پروژه‌هاي گروهي مرتبط با بازاريابي خودش (در دوران دانشجويي) اشاره كند و از واژگان تخصصي بازاريابي استفاده كند و همين كارها را براي رزومه‌ تجاري خود هم انجام دهد.

نكته: براي يافتن واژگان كليدي كه بايد در رزومه‌تان بنويسيد، به شرح شغل ذكر شده در آگهي استخدام توجه كنيد.

۱۳. چه چيزهايي را بايد در رزومه‌تان بنويسيد: علاوه بر تحصيلات و دوره‌هاي آموزشي، تجربيات شغلي مرتبط و غيرمرتبط‌، تجربيات مربوط به فعاليت‌هاي داوطلبانه‌، كارهاي دوران دانشجويي‌، نقش‌هاي رهبري‌تان در اين كارها، پروژه‌هاي گروهي و مهار‌ت‌ها و علايق‌تان را در رزومه بنويسيد. خلاصه اين‌كه رزومه‌ شما بايد تصوير يك دانشجوي باتجربه را از شما ترسيم كند. در مورد معدل قانون سرانگشتي اين است كه اگر معدل‌تان از ۱۵ بالاتر است آن را در رزومه‌تان ذكر كنيد.

منبع: گزاره‌ها (يادداشت‌هايي درباره‌ مديريت و مشاوره مديريت، آي‌تي و زندگي)


نوشته شده در   پنجشنبه 24 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode