ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 شهريور 1390     |     کد : 25223

وداع با پدر کتاب الکترونيک

«مایکل اس. هارت» بنیانگذار پروژه «گوتنبرگ» که با عنوان «پدر کتاب الکترونیک» شناخته می شد در سن 64 سالگی در گذشت.

بنيانگذار پروژه گوتنبرگ درگذشت
وداع با پدر کتاب الکترونيک
جام جم آنلاين: «مایکل اس. هارت» بنیانگذار پروژه «گوتنبرگ» که با عنوان «پدر کتاب الکترونیک» شناخته می شد در سن 64 سالگی در گذشت.
به گزارش مهر، «مایکل اس. هات» بنیانگذار پروژه «گوتنبرگ» کمی پس از چهلمین سالگرد اختراع کتاب الکترونیک در سن 64 سالگی در گذشت.

4 جولای 1971 روزی بود که در آن یک دانشجوی جوان به نام «هارت» در آن سوی اقیانوس اطلس اولین کتاب الکترونیک را بر روی رایانه های دانشگاه ایلینویز قرار داد.

هارت در مصاحبه ای که در ژانویه گذشته انجام داده بود، اظهار داشت:«زمانی که اینترنت هنوز اینترنت نامیده نمی شد ما بودیم».

برای سال های متمادی، پروژه گوتنبرگ به صورت یک رویا باقی ماند. به طوریکه در سال 1997 تعداد کتاب های دیجیتال تنها کمی بیش از 300 عنوان بود. اما چیزی درحال تغییر بود: اینترنت دیگر اینترنت نامیده می شد و تماس های خود را با صدها هزار نفر در سراسر سیاره آغاز کرده بود و بسیاری از این افراد نیز برای دیجیتالی کردن ادبیات جهان با این پروژه همکاری می کردند.

امروز بر روی سایت گوتنبرگ بیش از 36 هزار عنوان کتاب در فرمت های مختلف html، pdf و epub در دسترس قرار دارند.

بیشتر این کتاب ها به زبان انگلیسی هستند اما هزار و 873 کتاب به فرانسوی، 797 عنوان به زبان آلمانی، 294 عنوان به زبان ایتالیایی و 80 عنوان نیز به زبان لاتین به چشم می خورند.

همانطور که کاربران در یک همکاری داوطلبانه منابع «ویکی پدیا» را تامین می کنند پروژه های محلی کشورها نیز می توانند با پروژه گوتنبرگ برای غنی کردن ذخیره کتابهای دیجیتال همکاری کنند.

مایکل هارت در جولای گذشته ترجیح می داد به جای برگزاری جشن های چهلمین سالگرد اختراع کتاب الکترونیک ترجیح می داد به چشم اندازهای آینده این پروژه نگاه کند.

وی در این مصاحبه ای ماه ژانویه که با روزنامه «لا ستمپا» انجام داد گفت:«امروز سر ناهار نزدیک فردی نشسته بودم که بر روی تلفن همراه خود شروع کرد به خواندن یک کتاب الکترونیک. از آنجا است که می توان به آینده رسید. به همین دلیل ما در تلاشیم که متن های موجود بر روی گوتنبرگ را با تلفن های همراه هوشمند و پخش کننده کیندل سازگار کنیم».

رقابت با کسانی که بعدها رسیده اند اما پول و منابع فناورانه بسیاری دارند «مایکل هارت» را نگران نمی کرد. نه «کیندل» آمازون و Google Books شرکت «مانتین ویوو و نه» «آی- پد» اپل هیچکدام نگران کننده نبودند.

پدر کتاب الکترونیک در ژانویه 2011 افزود:«در ماه دسامبر ما 124 هزار بارگذاری روزنامه را در سایت خود ثبت کردیم که این رقم این ماه به 139 هزار رسید».

وی در خصوص بزرگترین رویایش گفت:«توزیع 10 میلیون کتاب به 100 زبان مختلف. اما شما می توانید بنویسید یک میلیارد کتاب. اصلا بد نیست، نه؟»

بر روی سایت گوتنبرگ آمده است: ایده «مایکل هارت» این بود که کتاب های الکترونیکی بتوانند روشی موثر و متمرکز را در توزیع نامحدود و رایگان ادبیات ارائه کنند.


نوشته شده در   دوشنبه 21 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode