ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 شهريور 1390     |     کد : 25206

بليت لندن در ووهان

با رفتن تيم ملي بسكتبال به ووهان چين، همه نگاه‌ها متوجه دست‌هايي مي‌شود كه مي‌خواهند براي سومين بار، بسكتبال ايران را به سوي بازي‌هاي المپيك هدايت كنند. تيم ملي بسكتبال از 18 شهريور در چين اردو زده است، اما بازي‌هاي اين تيم از 24 شهريور آغاز مي‌شود.

شمارش معكوس تيم ملي بسكتبال براي شروع جام ملت‌هاي آسيا در ووهان چين آغاز شده است
بليت لندن در ووهان
جام جم آنلاين: با رفتن تيم ملي بسكتبال به ووهان چين، همه نگاه‌ها متوجه دست‌هايي مي‌شود كه مي‌خواهند براي سومين بار، بسكتبال ايران را به سوي بازي‌هاي المپيك هدايت كنند. تيم ملي بسكتبال از 18 شهريور در چين اردو زده است، اما بازي‌هاي اين تيم از 24 شهريور آغاز مي‌شود.

بيست و ششمين دوره رقابت‌هاي قهرماني آسيا از همين روز تا يكشنبه 3 مهر ادامه دارد. تيم ايران (مدافع عنوان قهرماني آسيا در 2 دوره گذشته) در گروه دوم با تيم‌هاي قطر، چين تايپه و ازبكستان همگروه است. در ديدار افتتاحيه رقابت‌ها در روز پنجشنبه 24 شهريور، تيم‌هاي سوريه و اردن ديدار مي‌كنند و تيم ايران در بازي دوم به مصاف چين تايپه مي‌رود.

ايران روز جمعه 25 شهريور در بازي دوم خود با قطر ديدار مي‌كند و روز شنبه 26 شهريور به مصاف ازبكستان مي‌رود. قهرمان اين رقابت‌ها جواز بازي در المپيك 2012 لندن را به دست مي‌آورد و تيم‌هاي دوم و سوم به رقابت‌هاي مقدماتي المپيك راه پيدا مي‌كنند كه البته در ديدار با تيم‌هاي ساير نقاط دنيا، كار آسيايي‌ها سخت مي‌شود.

مشكلات تيم ملي

روي كاغذ اولين حريف بسكتبال ايران، چين است اما ساير تيم‌هاي آسيايي هم بيكار ننشستند. در رقابت‌هاي ويليام جونز ـ كه 8 تيم آسيايي يك هفته با هم بازي كردند ـ عيار رقبا معلوم شد. ايران با نيمي از قدرتش در اين بازي‌ها اول شد، اما وضعيت در جام ملت‌ها متفاوت است. دوران آماده‌سازي تيم ملي بسكتبال در ماه‌هاي قبل با فراز و نشيب‌هاي زيادي همراه بوده است.

در اختيار نداشتن همه بازيكنان در اردوها، مشكل بزرگ وسلين ماتيچ، سرمربي صرب تيم ملي است كه بارها از بابت آن گله كرده است. زندگي تيم ملي پس از پايان ليگ برتر و حضور در بازي‌هاي غرب آسيا آغاز شد، اما با همه تداركاتي كه براي اين تيم اعم از اردو در اروپا و بازي‌هاي چين تايپه در نظر گرفته شد، تيم ملي حتي براي يك بار هم نتوانست با همه نفراتش در بازي‌هاي تداركاتي شركت كند.

هر چند اضافه شدن حامد حدادي به تيم ملي از نظر روحي خيلي براي تيم ملي موثر بوده، اما غيبت محمدصمد نيكخواه‌بهرامي همراه حامد آفاق و ارسلان كاظمي اجازه نداد تيم ملي با همه قوا نمايان شود. در شرايطي كه تيم ملي با نفرات غايب كج‌دار و مريز به اين مرحله رسيد، سامان ويسي مصدوم شد.

مصدوميت او در بازي‌هاي جونز باعث شده او بازي‌هاي جام ملت‌هاي آسيا را از دست بدهد. نيكخواه‌بهرامي، كاپيتان تيم ملي بسكتبال ديگر مصدوم بزرگ تيم ملي است كه تا قبل از بازي‌ها سعي كرده خارج از ايران به مداواي پاي آسيب‌ديده‌اش مشغول باشد. در اين ميان اما تيم ملي باز هم بازيكن مصدوم دارد، اما تلاش براي آماده‌سازي آنها صورت مي‌گيرد. در طرف ديگر قضيه تلاش بازيكنان جايگزين تيم ملي ديده مي‌شود كه ماتيچ هم در گفت‌وگوهاي اخير خود بدان‌ها پرداخته است. مانند جابر روزبهاني در كنار حامد حدادي كه عملكرد خوبي دارد و در تايوان نيز نمايش خوبي داشت. آرن داوودي نیز پيشرفت خوبي نشان داده است. سعيد داورپناه بازيكني است كه به دليل عدم اجازه باشگاه در تركيب تيم نبود و اين اواخر به تيم ملي اضافه شد، اما در تايوان توانست با تلاش خودش به ديگر بازيكنان نزديك شود.

آگاهي از حريفان

بخش اول رونمايي از رقباي تيم ملي بسكتبال در چين تايپه انجام شد. بسكتبال ايران قدرت اول قاره است و چين، تنها رقيب ايران در راه قهرماني به شمار مي‌رود، اما با اين حال از ديگر رقبا نبايد غافل شد.

نكته: در رقابت‌هاي ويليام جونز ـ كه 8 تيم آسيايي يك هفته با هم بازي كردند ـ عيار رقبا معلوم شد. ايران با نيمي از قدرتش در اين بازي‌ها اول شد، اما وضعيت در جام‌ملت‌ها متفاوت است
كره جنوبي يكي از اين تيم‌هاست. در چين تايپه، تيم ملي كره با بازيكن آمريكايي وارد بازي‌ها شد كه بتازگي اين بازيكن را به تابعيت كره درآورده است. كره در بازي‌هاي آسيايي چين، نايب قهرمان شد و در ماه‌هاي قبل به پيشرفت خود ادامه داده است. بسكتباليست آمريكايي تيم ملي كره جنوبي، سابقه حضور در ليگ يونان و صربستان را دارد و در جمع بهترين شوت‌زن‌هاي آسيا جزو بهترين است.

بسكتبال‌ كره جنوبي به خاطر بازيكنان شوت‌زني كه دارد، معروف است. سرعت به عنوان خصلت ذاتي كره‌اي‌ها از ديگر عوامل غافلگيركننده اين تيم است. فيليپين با همان نفرات سال‌هاي گذشته به ووهان مي‌آيد. كوتاهي قامت بازيكنان اين تيم و ارائه تكنيك ضعيف، اجازه خودنمايي به بسكتبال فيليپين نمي‌دهد.

يكي از تيم‌هاي مدعي در جام ملت‌ها اردن است. اين تيم مربي خود را كنار گذاشته و مربي سابق نيوزيلند را استخدام كرده كه سابقه كار در لبنان را هم دارد. بازيكنان اردن باتجربه هستند، اما با اين حال بسكتبال اردن پشتوانه لازم را ندارد. چين تايپه، حريف ايران در دور مقدماتي مدتي است كه يك مربي آمريكايي را به عنوان مشاور فني در اختيار دارد.

با جذب بازيكنان دورگه و استفاده از يك بازيكن بلند قامت آمريكايي، بسكتبال‌ نويني در اين تيم ديده مي‌شد. قطري‌ها تيم مسني دارند كه با بازيكنان غيرقطري چند سالي مي‌شود حريف بسكتبال ايران نيستند. ازبك‌ها هم در غياب قزاقستان كه از بازي‌ها كناره‌گيري كرده است، حرفي براي گفتن ندارند.

ايران اما در مرحله دوم با كره و لبنان رودررو مي‌شود. لبنان حريف خطرناكي است و در دوران آماده‌سازي چراغ خاموش جلو رفته است. اين تيم بازيكن آمريكايي را گرفته تا خود را در المپيك لندن ببيند. با همه اين اوصاف باز هم بايد گفت چين رقيب جدي ايران در راه سومين قهرماني و سومين حضور بسكتبال ايران در المپيك است. در اردوي چيني‌ها البته مشكلات زيادي ديده شده است.

آسيب‌ديدگي تعدادي از بازيكنان چين، سرمربي آمريكايي را نگران كرده است. چين بازيكنان بزرگ و زيادي دارد. آنها بسكتبال‌ سرعتي و فيزيكي را كنار يكديگر دارند و از همه مهم‌تر ميزبان هستند.

حتي مربيان تيم ملي اعتقاد دارند آنها براي شكست ايران از هر وسيله‌اي استفاده مي‌كنند، بسكتبال‌ چين قدرتمند است، اما باز هم برابر ايران از راه‌هاي ديگري استفاده مي‌كنند.

محمد رضاپور ‌/‌ جام‌جم




نوشته شده در   دوشنبه 21 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode