رواياتى كه در مورد حوادث قبل از ظهور و علائم ظهور رسيده بسيار و متنوع استبرخى از اين روايات جو اجتماعات و بويژه وضع جوامع اسلامى را پيش از ظهور تشريح مىكند و برخى ديگر حوادثى را كه نزديك به ظهور واقع مىشوند شرح مىدهد و برخى هم بروز امورى عجيب را بيان مىنمايد.
بررسى همه اين روايات با پيچيدگيها و رمزهايى كه در برخى وجود دارد بعهده كتابهاى مفصل است و علاقمندان مىتوانند به كتابها و متونى كه اين روايات را نقل كردهاند مراجعه نمايند ما در اين مقال چند علامت راكه روشنتر و به درك نزديكترند ذكر مىكنيم:
الف - رواياتى كه جو قبل از ظهور را مشخص مىسازد.
1 - شيوع ظلم و جور و فسق و گناه و بى دينى در سراسر جهان و در جوامع اسلامى: در بسيارى از روايات كه پيشوايان قيام مبارك امام زمان (عليه السلام) را نويئد دادهاند به اين كه قيام آن گرامى در وقتى است كه ظلم و جور جهان را فرا گرفته باشد نيز تصريح فرمودهاند و در پارهاى از روايات هم ياد آورى كردهاند كه پيش از ظهور امام قائم عليه السلام و بويژه نزديك به ظهور او حتى در جوامع اسلامى فسق و فجور و انواع گناهان و زشتيها رواج كامل خواهد يافت و از آن جمله به اين فجايع اشاره فرمودهاند:
شراب خورى و خريد و فروش مسكرات آشكارا انجام مىشد ربا خوارى رواج مىيابد زنا و اعمال شنيع ديگر متداول و شايع و آشكار مىگردد قساوت تقلب نفاق رشوه خوارى ريا كارى بدعت غيبت و سخنچينى بسيار استبىعفتى و بىحيايى و ظلم و ستم عمومى خواهد بود و زنان بىحجاب و با لباسهاى زننده در اجتماع آشكار مىشوند مردان به زنان و زنان به مردان در لباس و آرايش شبيه مىشوند امر به معروف و نهى ازمنكر ترك مىگردد و مؤمنان خوار و بىمقدار و محزون بوده و توانايى جلوگيرى از گناهان و زشتيها را نخواهند داشت كفر و الحاد و بى دينى رواج يافته ن به اسلام و قرآن عمل نمىشود فرزندان نسبتبه پدران و مادران آزار و بىحرمتى روا داشته و كوچكتر احترام بزرگتر را رعايت نمىكند و بزرگتر به كوچكتر ترحم نمىنمايد و صله رحم مراعات نمىشود خمس و زكات پرداخت نمىشود و يا به مصرف صحيح خود نمى سرد بيگانگان و كافران و اهل باطل بر مسلمان چيره مىشوند و مسلمانان با خود باختگى در همه امور و در لباس و گفتار و كردار از آنان تقليد و پيروى مىكنند و حدود الهى تعلطيل مىشود و ...
و بسيارى فجايع ديگر كه با عبارات گوناگون در روايات پيشوايان ما ذكر شده است و همه مردم اوج اين فجايع را در قرن اخير و بويژه در رژيم طاغوت شاهد بودهاند و انقلاب اسلامى ملت مسلمان ايران كه اميد است مقدمه قيام مبارك امام زمان عليه السلام باشد در واقع قيام عليه همين فجايع بود و براى نجات ملت از فسق و گناه و بى دينى كه به دستبى دينان سرسپرده داخلى و به پشتيبانى استعمار خارجى همهگير و روز افزون شده بود و اثرات شوم آن در همه شئون مسلمانان ديديده مىشد صورت گرفت و سپاس خداى را كه به بسيارى از اين نارواها در كشور اسلامى ايران پايان داده شد اما همه مىدانيم كه در جهان و در ساير كشورهاى اسلامى اين جنايات و زشتيها هنوز ادامه دارد.
ب - حوادث پيش از ظهور
2 و 3 ((خروج سفيانى)) و ((فرو رفتن سپاه سفيانى به زمين)):
از علاماتى كه پيشوايان معصوم ما بر آن بسيار تاكيد كرده و صريح و روشن بيان فرمودهاند خروج سفيانى است ((سفيانى)) طبق پارهاى از روايات مردى اموى و از نسل يزيد بن معاوية بنى ابى سفيان و از پليدترين مردم است نامش ((عثمان بن عنبسه)) است و با خاندان نبوت و امامت و شيعيان دشمنى ويژهاى دارد سرخ چهره و كبود چشم و آبله رو و بدمنظر و ستمگر و خيانتكار است در شام (سابق كه مشتمل بر دمشق و فلسطين و اردن و حمص و قنسرين است) قيام و به سرعت پنچ شهر را تصرف مىكند و با سپاهى بزرگ به سوى كوفه در عراق مىآيد و در شهرهاى عراق و يويژه نجف و كوفه جنايات بزرگى مرتكب مىشود و سپاهى ديگر به مدينه در عربستان مىفرستد سپاه سفيانى در مدينه به قتل و غارت مىپردازند و از آنجا به سوى مكه مىروند و سپاه سفيانى در بيابانى ميان مدينه و مكه به فرمان خداى متعال به زمين فرو مىروند آنگاه امام قائم (عليه السلام) پس از جرياناتى از مكه به مدينه و از مدينه به سوى عراق و كوفه مىآيد و سفيانى از عراق به شام و دمشق فرار مىكند و امام سپاهى را به تعقيب او روانه مىفرمايد كه سرانجام او را در بيت المقدس هلاك كرده و سرش را جدا مى سازد. (1)
4 - ((خروج سيد حسنى))
بنابر روايات ائمه عليهم السلام سيد حسنى مردى از بزرگان شيعيان است كه در ايران و از ناحيه ((ديلم و قزوين)) (كوهستانهاى شمالى قزوين كه يك قسمت آن ديلمان نام دارد) خروج و قيام مىكند. مردى خداجو و بزرگوار است كه ادعاى امامت و مهدويت نمىكند و فقط مردم را به اسلام و روش ائمه معومين (عليه السلام) دعوت مىنمايد و كارش بالا مىگيرد و پيروان بسيار پيدا مى كند و از محل خود تا كوفه را از ظلم و جور و فسق و فجور پاك مىسازد و مطاع و رئيس است و مانند سلطان عادلى حكومت مىكند و هنگامى كه با سپاهيان و ياران خود در كوفه استبه او خبر مىدهند كه امام قائم (عليه السلام) با ياران و پيروان خود به نواحى كوفه آمده استسيد حسنى با لشكريان خود با امام عليه السلام ملاقات مىكند امام صادق عليه السلام فرمودهاند: كه سيد حسنى امام را مىشناسد اما براى انكه به ياران و پيروان خود امامت و فضايل امام را ثابت كند آشنائى خود را آشكار نمىسازد و از امام مىخواهد كه دلائل امامت و مواريثى كه از پيامبران نزد اوست ارائه دهد و امام عليه السلام ارائه مىفرمايد و معجزاتى آشكار مىفرمايد و سيد حسنى با امام بيعت مىكند و پيروان او نيز با امام بيعت مىكنند بجز گروهى حدود چهار هزار نفر كه نمىپذيرند و به امام (ع) نسبتسحر و جادوگرى مىدهند و امام (عليه السلام) پس از سه روز موعظه و نصيحت چون نمىپذيرند و ايمان نمىآورند دستور قتل آنان را صادر مىفرمايد و همه آنان به فرمان امام كشته مىشوند. (2)
5 - نداى آسمانى
يكى ديگر از علامات مشهور، نداى آسمانى است و آن چنان است كه پس از ظهور امام غائب در مكه بانگى بسيار مهيب و رسا از آسمان شنيده مىشود كه امام را با اسم و رسم و نسب به همگان معرفى مىكند و اين ندا از آيات الهى است در اين ندا به مردم توصيه مىشود كه با امام بيعت كنيد تا هدايتيابيد و مخالفتحكم او را ننماييد كه گمراه مىشويد (3) .
و نداى ديگرى قبل از ظهور صورت مىگيرد كه براى تثبيتحقانيتحضرت على (عليه السلام) و شيعيان او خواهد بود. (4) .
6 - ((نزول عيسى مسيح (ع) و اقتداى او به حضرت مهدى (عليه السلام))):
در پارهاى از روايات نزول عيسى مسيح (عليه السلام) از آسمان و اقتداى او در نماز به حضرت مهدى عليه السلام جزو امورى كه همراه ظهور آن حضرت صورت مىگيرد ذكر شده است رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله به دختر خويش فاطمه زهرا سلام الله عليها فرمودند: (و منا و الله الذى لا اله الا هو مهدى هذه الامة الذى يصلى خلفه عيسى بن مريم)) (5) (و به خدائى كه پروردگارى جز او نيستسوگند كه مهدى اين امت از ما است همان كه عيسى بن مريم پستسر او نماز مىخواند).
علائم و نشانههاى ديگرى نيز در كتابها جمعآورى شدهاست اما آيا اين علائم همه واقع مىشوند يا ممكن است در آنها تغييراتى بوجود آيد موضوعى است كه در جاى خود بررسى و مقرر شده و فرمودهاند علائم بر دو قسم استحتمى و غير حتمى و آنچه حتمى است واقع مىشود.
در پارهاى روايات فرمودهاند حتى حتميات هم ممكن است تغيير يابد و آنچه تغيير پذير نيست چيزهايى است كه خداى متعال وعده فرموده و خداوند خلف وعده نمىفرمايد ((ان الله لا يخلف الميعاد)) (6)
بديهى است رواياتى كه محتومات را نيز قابل تغيير مىداند حالت انتظار را در جامعه شيعه قوىتر مىسازد تا هميشه منتظر باشند و خود را آماده سازند زيرا ممكن است علائم واقع نشده باشد و در عين حال آنحضرت ظهور نمايد.
---------------------------
پىنوشتها:
1) منتهى الامال زندگى امام دوازدهم ص 102 - 103 اثبات الهداة ج 7 ص 398 و 417 غيبت نعمانى باب 14 در علامات ظهور از ص 247 - 283 غيبت طوسى علامات ظهور از ص 265 - 280 روضه كافى ص 310 حديث 483 بحار ج 52 ص 186 و 237 - 239 و ديگر صفحات باب علامات ظهور از ص 181 الى 278 كفاية الموحدين ج 2 ص 841 - 842.
2) منتهى الامال زندگى امام دوازدهم ص 104 - 103 بحار ج 53 ص 15 - 16 كفاية الموحدين ج 2 ص 842 - 843.
3) منتهى الامال زندگى امام دوازدهم ص 102، غيبتشيخ طوسى ص 274، اثبات الهداة ج 7 ص 424، غيبت نعمانى ص 257، حديث 14 و 15 و نيز در ديگر روايات باب 14 اين كتاب كفاية الموحدين ج 2 ص 740 روضه كافى ص 209 - 210 حديث 255 و ص 310 حديث 483 بحار الانوار ج 52 در بسيارى رويات صفحات 181 - 278.
4) اثبات الهداة ج 7 ص 399
5) اثبات الهداة ج 7 ص 14
6) اثبات الهداة ج 7 ص 431.
پيشواى دوازدهم صفحه 82
موسسه در راه حق