ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 6 شهريور 1390     |     کد : 24594

برگزاری سالگرد ثبت ملی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان شرقی همزمان با برگزاری جشنواره منطقه‌ای ورنی در شهرستان اهر، هفتاد و نهمین سالگرد ثبت ملی بقعه شیخ شهاب الدین اهری گرامی داشته می‌شود.

همزمان با جشنواره ورنی صورت می‌گیرد،
برگزاری سالگرد ثبت ملی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری
خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان شرقی همزمان با برگزاری جشنواره منطقه‌ای ورنی در شهرستان اهر، هفتاد و نهمین سالگرد ثبت ملی بقعه شیخ شهاب الدین اهری گرامی داشته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی،‌ تراب محمدی در حاشیه بازدید از کارگاه مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری اظهار داشت: بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری که از آثار اوایل دوره صفوی است، در سال 1311 هجری شمسی به عنوان یکی از آثار ارزشمند آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی افزود: ساختمان این بنا شامل خانقاه، مسجد، ایوان بلند، مناره‌ها و غرفه‌های متعدد است که مرمت مناره‌ها و بخش‌های دیگری از این بنا در حال انجام است.
محمدی افزود: این بنا زیر دو گنبد دو پوش قرار گرفته و مقطعی مربع شکل دارد که هر ضلع آن 11.20 متر و ارتفاع آن 18 متر و ضخامت دیوارهایش 1.30 متر بوده و به قوشخانه معروف است.
وی افزود: در طرفین خانقاه اتاق‌هایی به ابعاد 9.60 در 6.30 متر و قرینه هم ساخته شده‌اند که به چینی خانه (محل نگهداری ظروف چینی) معروف است.
محمدی به دیگر اجزای این بنا اشاره کرد و گفت: مسجد این بنا دارای گچبری‌ها و نقاشی‌های تزئین یافته و دیوارهایش حاوی دستخط‌هایی است که از میان آنها دست نوشته‌های شیخ بهایی، شاه عباس سوم و ابوالقاسم نباتی شناخته شده است.
وی در ادامه تاکید کرد: حصار سنگی مقبره با نقوش اسلیمی و هندسی که به صورت مشبک حجاری شده یکی از شاهکارهای حجاری اسلامی است و به دلیل همه این شاخص‌ها این مکان به موزه ادب و عرفان اختصاص یافته و هر ساله میزبان بازدید کنندگان بسیاری است.
شیخ شهاب‌الدین محمود اهری فرزند احمد اهری در نیمه شعبان 580 هجری قمری در شهر اهر چشم به جهان گشود و در زادگاه خود رشته‌های صرف، نحو، فقه، اصول و اخلق را در محضر ملاحسن اهری فرا گرفت.
سپس در سن 25 سالگی برای تکمیل مراحل علمی و عرفانی خود راهی بغداد شد و در محضر شیخ رکن الدین سجاسی به کسب فیض و کمالات معنوی پرداخت.
وی پس از رسیدن به درجه قطب و با دستور استادش برای ارشاد و راهنمایی مردم به موطن خود بازگشت و به ارشاد و تعلیم پرداخت.
‌اثر مکتوبی نیز از این عارف اندیشمند به نام عشق نامه به جای مانده که متضمن عقاید و آرای عرفانی اوست.
این عارف بزرگ در سال 665 هجری قمری چشم از جهان فروبست و در صحن خانقاه خود به خاک سپرده شد و از آن به بعد خانقاه وی به عنوان مقبره شیخ شهاب‌الدین معروف شده است.
جشنواره ورنی در شهرستان اهر یکی از برنامه‌های مصوب و مورد استقبال هنرمندان صنایع دستی منطقه است که در محل بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری هر ساله برگزار می‌شود و امسال که 79 سال از ثبت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در فهرست آثار ملی کشور می‌گذرد، همزمان با برگزاری جشنواره ورنی این موضوع نیز گرامی داشته خواهد شد. 


نوشته شده در   يکشنبه 6 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode