ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 1 شهريور 1390     |     کد : 24315

طرح احیای دریاچه ارومیه در مجلس مطرح مي‌شود

نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ روز سه شنبه این هفته یک بار دیگر با جمع‌آوری 50 رای دوباره طرح احیای دریاچه ارومیه را مطرح خواهیم کرد تا مجلس حساسیت خود را در مورد خشکی دریاچه ارومیه نشان دهد.

‌نماینده مردم ملکان در مجلس: طرح احیای دریاچه ارومیه در مجلس مطرح مي‌شود 
نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ روز سه شنبه این هفته یک بار دیگر با جمع‌آوری 50 رای دوباره طرح احیای دریاچه ارومیه را مطرح خواهیم کرد تا مجلس حساسیت خود را در مورد خشکی دریاچه ارومیه نشان دهد.
سلمان خدادادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: بی‌توجهی به خشک شدن دریاچه ارومیه موجب خسارت‌های جبران ناپذیری می‌شود و باید دولت اهتمام ویژه‌ای به معضل این دریاچه داشته باشد.
وی اضافه کرد: دولت و مسئولان اجرایی کشور باید به صورت ویژه و با اختصاص اعتبارات کلان و قابل توجه از خشکی دریاچه ارومیه جلوگیری کنند، در غير اين صورت شاهد خسارت‌های جبران‌ناپذیر و فاجعه‌های زیست محیطی خواهیم بود.
نماینده مردم ملکان در مجلس شوراي اسلامي تاکید کرد: تمام نمایندگان استان آذربایجان شرقی و غربی با دو فوریت طرح جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه از راه انتقال آب از رودخانه‌های ارس و سیمره موافق بودند اما با توجه به حساسیت استان‌های همجوار و مخالفت‌شان با طرح متاسفانه رای نیاورد.
خدادادی اظهار داشت: متاسفانه نمایندگان منطقه باید طوری این طرح را ارائه می‌کردند که یک طرح ملی جلوه کند و نمایندگان سایر نقاط کشور احساس نکنند که یک طرح منطقه‌ای است و به واقع هم این طرح یك طرح ملی است، ولی به همین دلیل متاسفانه رای نیاورد.
وی ادامه داد: روز سه‌شنبه یک بار دیگر با جمع‌آوری 50 رای دوباره این طرح را مطرح خواهیم کرد تا مجلس حساسیت خود را در مورد خشکی دریاچه ارومیه نشان دهد.

*گره دریاچه ارومیه فقط به دست دولت باز می‌شود
این نماینده مجلس شوراي اسلامي تصریح کرد: اعتقاد من این است که گره دریاچه ارومیه فقط به دست دولت باز می‌شود و حتی در صورت تصویب دو فوریت طرح نمی‌توان به حل معضل این دریاچه امیدوار بود زیرا که در دوره پنجم مجلس شورای اسامی یک طرح برای انتقال آب ارس به دشت‌گل فرج تصویب شد ولی به خاطر اهمیت ندادن دولت 9 سال است که کار به خصوص در این مورد انجام نیافته است.

*بمب هولناک 8 میلیارد تنی نمک در منطقه
خدادادی با اعلام خطر در خصوص خشکی دریاچه ارومیه اضافه کرد: 8 میلیارد و 500 میلیون لیتر سالانه از این دریاچه تبخیر می‌شود و با این روند دو سال دیگر شاهد فاجعه‌ای ملی خواهیم بود همانطور که بارها و بارها گفته‌ایم یک بمب هولناک 8 میلیارد تنی در منطقه منفجر خواهد شد و نه تنها مردم منطقه بلکه تمام کشور از این انفجار لطمه خواهند دید.
وی گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه، کشاورزی و باغات منطقه را در آستانه نابودی کامل قرار داده و در صورت نبود راه حلی اورژانسی، شاهد فاجعه‌ای زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی عظیمی در منطقه خواهیم بود.

*سونامی نمک در منطقه
خدادادی افزود: اگر روند فعلی خشک شدن این دریاچه ادامه یابد و راه حل اساسی در این خصوص ارائه نشود، با خشک شدن دریاچه در آینده با وزیدن بادهای حاوی املاح و نمک به سمت اراضی کشاورزی و درختان، نه تنها در استان آذربایجان شرقی و غربی بلکه با نفوذ در نقاط دور دست، حتی می‌تواند کشاورزی سایر مناطق را تحت تأثیر و تهدید جدی خویش قرار دهد.
وی تاکید کرد: دولت به بهانه جلوگیری از خشکی دریاچه ارومیه جلوی اعتبارات سد سازی را در استان گرفته است و از این بابت نیز کشاورزان منطقه آسیب دیگری از این جریان برده‌اند.
نماینده مردم ملکان در مجلس شوراي اسلامي گفت: تنها یک پنجم آب تبخیری از دریاچه ارومیه از طریق سدها تامین می‌شود و نباید با این بهانه جلوی توسعه بخش کشاورزی در منطقه بود.
وی تنها راهکار این مسئله را استفاده از دریای خزر و همچنین از سهمیه ایران در رود ارس دانست و اظهار داشت: به دلیل بار مالی کلان این طرح‌ها دولت باید دست به کار شود و از دست مجلس کار زیادی ساخته نیست چون در صورت تصویب این طرح در مجلس به دلیل داشتن بار مالی احتمال رد طرح از طرف شورای نگهبان نیز وجود دارد.
خدادادی خاطرنشان کرد: تمام سعی و تلاش خود را به کار خواهیم بست تا از اتفاق این فاجعه زیست محیطی جلوگیری کنیم.
دریاچه ارومیه به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و منحصر به فرد، در سال 1346 براساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شورای عالی در سال 1354 به عنوان پارک ملی ارتقا یافت.
همچنین در سال 1356 براساس مصوبات MAB (انسان و کره مسکون) به عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است.
این دریاچه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از طرف موسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.
در این دریاچه در حال حاضر 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت گونه دوزیست و 26 گونه ماهی زیست می‌کند.
دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که همه آن‌ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است.
دریاچه ارومیه از نظر سطح آب‌های آزاد، بیستمین دریاچه جهان از لحاظ وسعت و شورترین بعد از بحرالمیت محسوب می‌شود. طول دریاچه از 130 تا 146 کیلومتر و عرض آن از 58 کیلومتر تا 15کیلومتر (بین کوه زنبیل و جزیره اسلامی) متغیر است.
حجم آب دریاچه ارومیه در مساحت 5 هزار و 822 کیلومتر مربع و با عمیق متوسط 5.4 متر بالغ بر 31 میلیارد مترمکعب برآورد شده است.
حوزه آبر‌یز دریاچه ارومیه دارای 52 هزار و 47 کیلومتر مربع بوده که در استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، کردستان و قسمت بسیار کمی نیز در کشور ترکیه است.
منابع تأمین‌کننده آب این دریاچه شامل جریان‌های سطحی رودخانه‌ها، جریان‌ آب‌های زیرزمینی و بارش مستقیم به سطح دریاچه، آب‌های سطحی شامل 14 رودخانه دائمی، هفت رودخانه فصلی و 39 جریان سیلابی است.
دبی این رودخانه‌‌ها نوسانات بسیاری دارد، به طوری که زرینه‌رود با متوسط آورد 2 هزار میلیون مترمکعب و سطح حوضه‌ای برابر با 12 هزار کیلومتر مربع ،بزرگ‌ترین و آذرشهرچای با متوسط آورد 34 میلیون مترمکعب و سطح حوضه‌ای برابر با 300 کیلومتر مربع کوچک‌ترین رودخانه دائمی این حوضه محسوب می‌شود.
اما این زیست‌بوم با تمام دار و ندارش رو به نابودی است، چرا که به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، کاهش میزان نزولات جوی، پایین بودن راندمان آبیاری کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و عدم اختصاص آب کافی برای تامین نیاز بیولوژیکی رودخانه‌های منتهی به دریاچه از عوامل تشدیدکننده بحران و کویری شدن منطقه به شمار می‌رود.
چند سالی است که عوامل مختلف دست به دست هم داده‌اند تا منحصر به‌فردترین تالاب جهان به دلیل میزان پسرفت آب به تهدیدی جدی برای ساکنان منطقه تبدیل شود، در نتیجه پس‌روی آب دریاچه، وسعت آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته و برخی قسمت‌های جنوبی دریاچه غیرقابل دسترسی و تبدیل به نمکزار شده است که این پدیده می‌تواند فجایع زیست محیطی بسیار زیادی را همراه داشته باشد که یکی از آنها به جای ماندن روستاهای خالی از سکنه در شرق این دریاچه است.
شوره‌زارهای حاشیه دریا روز به روز وسیع‌تر و آب‌های زیرسطحی نیز شورتر می‌شوند تا جایی که پنج روستای حاشیه دریاچه هم‌اکنون خالی از سکنه شده‌اند.
بادهای نمکی در آینده به یکی از تهدیدهای جدی منطقه تبدیل می‌شود و به گفته مسئولان امر، مزارع درجه یک حاشیه دریاچه ارومیه با تهدید نابودی مواجه هستند.


نوشته شده در   سه شنبه 1 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode