ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 27 مرداد 1390     |     کد : 24132

2 ساعت بعد از افطار پياده‌روي كنيد

از آنجا كه ساعات روزه‌داري طولاني و فاصله زماني ميان افطار تا سحر براي خوردن و آشاميدن كوتاه است با رسيدن به اواسط ماه مبارك سوخت و ساز بدن كاهش يافته و چرخه انرژي از حالت عادي خارج مي‌شود. در نتيجه، افراد در ساعات روزه‌داري دچار ضعف، بي‌حالي و خستگي مزمن مي‌شوند.

جام جم آنلاين: از آنجا كه ساعات روزه‌داري طولاني و فاصله زماني ميان افطار تا سحر براي خوردن و آشاميدن كوتاه است با رسيدن به اواسط ماه مبارك سوخت و ساز بدن كاهش يافته و چرخه انرژي از حالت عادي خارج مي‌شود. در نتيجه، افراد در ساعات روزه‌داري دچار ضعف، بي‌حالي و خستگي مزمن مي‌شوند.
براي پيشگيري از اين رويداد بهتر است 2 تا 3 ساعت بعد از صرف افطار يا شام به مدت كوتاهي پياده‌روي كنيد يا با انجام يكي از ورزش‌هاي هوازي سبُك، متابوليسم بدن را بالا برده تا سرزندگي و نشاط به بدن بازگردد و فرد بتواند در طول روز فعاليت‌هاي طبيعي و روزمره خود را به نحو مطلوبي انجام دهد.

فوايد پياده‌روي

پياده‌روي، شنا و دوچرخه‌سواري از جمله بهترين ورزش‌هاي هوازي در طول ماه مبارك هستند. در اين بين پياده‌روي ورزشي آرام، ساده، كم‌فشار و همگاني بوده و براي تمام سنين مناسب است.

اين ورزش با كمك به هضم و جذب بهتر غذا متابوليسم بدن را بالا مي‌برد و از يبوست و گرفتگي عضلات در ساعات روزه‌داري پيشگيري و به طرز چشمگيري موجب شادابي و نشاط مي‌شود. با پياده‌روي عضلات قلب براي گردش هرچه بهتر خون در سراسر بدن تقويت شده و فشار خون به طور موثري كاهش مي‌يابد.

از سوي ديگر به دليل آن‌كه در زمان افطار به يكباره مواد قندي وارد بدن مي‌شود با پياده‌روي مي‌توان به كاهش مواد قندي و حفظ تعادل قند خون كمك كرد. همچنين اين ورزش مي‌تواند مشكلات گوارشي ناشي از پرخوري در زمان افطار را كاهش و به هضم بهتر چربي‌ها كمك نموده و از افزايش وزن خصوصا در اين ماه جلوگيري كند. با پياده‌روي استرس، افسردگي و اضطراب التيام مي‌يابد و بي‌خوابي شبانه رفع مي‌شود.

چه بايد كرد؟

از همين امشب با اعضاي خانواده همراه شويد. مناسب‌ترين كفش‌هايتان را بپوشيد و لباسي راحت به تن كنيد. از پوشيدن لباس‌هاي پلاستيكي خودداري كنيد چراكه جلوي تنفس بدن را مي‌گيرند. براي پياده‌روي شبانه محيط‌هاي كم‌درخت و مسطح را انتخاب كنيد. در آغاز حداقل 5 دقيقه آرام راه برويد يا درجا بزنيد تا عضلات‌تان گرم شود. پس از گرم‌شدن 5 دقيقه را هم صرف كشش آرام عضلات دست، پا، پشت و سينه كنيد. سپس پياده‌روي را شروع كنيد در روزهاي اول به مدت كمتر و كم‌كم زمان پياده‌روي را به نيم‌ساعت برسانيد. در هنگام پياده‌روي با همراهتان صحبت كنيد. اگر آن قدر نفس نداشته باشيد كه گفت‌وگو كنيد و سرعتتان زياد است،‌ بايد آن را كاهش دهيد.

پياده‌روي سريع تا حد دويدن باعث از دست رفتن املاح ضروري، آب زياد و ضعف شديد بدن مي‌شود. خوب است بدانيد يك ساعت پياده‌روي در موقع خريد نيز مي‌تواند متابوليسم بدن شما را افزايش دهد. سعي كنيد هر شب براي پياده‌روي مكان‌هاي متنوعي را انتخاب كنيد تا انگيزه كافي براي ادامه اين ورزش حداقل تا پايان ماه رمضان داشته باشيد.

توصيه‌ها‌

ورزش بلافاصله پس از افطار مي‌تواند فشار مضاعفي را بر سيستم عصبي، مفصلي، گوارشي و عضلاني وارد كند. 2 تا 3 ساعت فاصله، بين افطار تا ورزش باعث مي‌شود تا بدن فرصت هضم غذا را پيدا و خون به راحتي در عضلات جريان يابد.

نوجوانان پرجنب و جوش و پرتحرك براي پيشگيري از ضعف قواي جسماني در ماه رمضان از انجام حركات سنگين ورزشي اجتناب كنند. فعاليت زياد با صرف انرژي و تعريق زياد در طي ساعات روزه‌داري زمينه‌ساز سوء‌تغذيه خفيف يا شديد خواهد شد.

اگر مجبور به انجام كارهاي فكري و فعاليت‌هاي فيزيكي سنگين هستيد در نيمه نخست روز تا قبل از اذان ظهر آن را به اتمام رسانده و در نيمه دوم روز فقط به فعاليت‌هاي سبك بپردازيد.

فاخره بهبهاني
جام‌جم


نوشته شده در   پنجشنبه 27 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode