ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 مرداد 1390     |     کد : 23936

سيمرغ افسانه اي در دوره كرتاسه مي زيسته

گروهي از ديرينه شناسان ايرلندي و انگليسي دريافتند كه پرنده غول پيكري كه اواخر دوره كرتاسه مي زيسته پرنده الهام بخش "سيمرغ افسانه اي" بوده است.

گروهي از ديرينه شناسان ايرلندي و انگليسي دريافتند كه پرنده غول پيكري كه اواخر دوره كرتاسه مي زيسته پرنده الهام بخش "سيمرغ افسانه اي" بوده است. ديرينه شناسان دانشگاه دوبلين و دانشگاه پيستبورگ با بررسي بقاياي فسيلي پرنده اي عظيم كه بيش از 3 متر طول و بيش از 50 كيلوگرم وزن داشته است دريافتند كه اين فسيلها مربوط به بزرگترين پرنده اي بوده كه تاكنون بر روي زمين خراميده است.


اين فسيلها در طول اكتشافات يك تيم آلماني در سال 1970 در شمال قزاقستان كشف و سپس با استفاده از گچ، چسب و نقاشي بازسازي و در موزه اي در بلژيك نگهداري شدند. اكنون محققان دانشگاه دوبلين با استفاده از مواد حلال، چسبها و گچها را از روي اين استخوانها پاك كردند و به نتايج جالبي در مورد اين پرنده رسيدند.


اين بررسيها نشان مي دهد كه اين پرنده در اواخر دوره كرتاسه در 85 ميليون سال قبل در كنار دايناسورهاي آسياي مركزي زندگي مي كرده است. به نظر مي رسد اين پرنده الهام بخش سيمرغ افسانه اي بوده است كه در داستانهاي شاهنامه فردوسي از آن ياد شده است و به همين دليل اسم علمي Samrukia nessovi را براي آن برگزيده اند.


اين فسيلها مربوط به دو طرف آرواره زيرين اين پرنده است. اندازه اين استخوانها بيش از 27 سانتيمتر و طول جمجمه آن 30 سانتيمتر است. ارتفاع اين سيمرغ دوره كرتاسه به دو تا سه متر و طول بالهاي آن در حالت پرواز به چهار متر مي رسيده است.


اين دانشمندان در اين خصوص توضيح دادند: "اين يكي از بزرگترين پرندگاني است كه تاكنون زيسته اند. ما چيز زيادي درباره آن نمي دانيم اما مي دانيم كه آرواره پاييني اين پرنده چندان بزرگتر از آرواره پاييني يك شترمرغ امروزي نبوده است." براساس گزارش گاردين، در سال 1990 فسيلهاي پرنده بزرگ ديگري به نام Gargantuavis كشف شد كه در حدود 70 ميليون سال قبل در شمال فرانسه امروزي مي زيسته است.


نوشته شده در   دوشنبه 24 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode