ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 22 مرداد 1390     |     کد : 23861

بدل شيطان روي پرده رفت

فیلم بدل شیطان که درباره زندگی عدی صدام حسين و لطيف يحيي بدل وی است و براساس ماجرايي واقعي ساخته شده روی پرده سينماهاي جهان رفت.

زندگي عدي صدام و بدلش
بدل شيطان روي پرده رفت
جام جم آنلاين: فیلم بدل شیطان که درباره زندگی عدی صدام حسين و لطيف يحيي بدل وی است و براساس ماجرايي واقعي ساخته شده روی پرده سينماهاي جهان رفت.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، بدل شیطان یا devils double یک فیلم سینمایی واقعی است که بر اساس کتاب «من فرزند رئیس جمهور بودم» نوشته لطیف یحیی افسر وظيفه سابق عراقی ساخته شده است این کتاب در اواخر دهه نود منتشر شد. لطیف یحیی در این کتاب تجربه اش را از زندگی عدی صدام ، پسر بزرگ ديكتاتور معدوم عراق بیان می کند كه يك زندگی پر از خشونت، بي رحمي و ابتذال بوده است.

وقایع این فیلم در سال 1983رخ مي دهد یعنی زمانی که عدی صدام حسين برای مصون ماندن از ترور، لطیف یحیی را که شبیه او بود مجبور کرد برای شرکت در مراسم های عمومی به شکل وی درآید.

لطیف یحیی در آغاز با این کار مخالفت می کند اما پس از شکنجه شدن تنها یک راه را در پیش روی خود می بیند.

این فیلم بر رابطه میان عدی و لطیف که می بایست بدون چون و چرا فرمانهای عدی را اجرا کند متمرکز شده است. او تا چند ماهي پس از حمله عراق به كويت نقش بدل عدي را داشت و سپس قرباني اختلافات دروني رژيم صدام شده اما به طور معجزه آسايي جان به در برده و به غرب و به كشور اتريش فرار مي كند.

دومینک کوپر هنرپیشه انگلیسی نقش عدی و بدل وی لطیف را بازی می کند.

لطیف یحیی بدل عدی که در زمان تصویربرداری فیلم و بر روی پرده رفتن آن در لندن حضور داشت از احساسش پس از گذشت بیست سال سخن می گوید: از اینکه همچنان زنده ام احساس خوشبختی می کنم وقتی در فیلم به لطیف و عدی در لباس نظامی شان نگاه می کنم به خاطراتی دردناک دورانی بازمی گردم که با ترس و لرز زندگی می کردم این فیلم حقیقت وحشتناک آن زمان را به نمایش در آورد.

در برخی از صحنه های این فیلم صدام رئیس جمهور معدوم عراق حضور دارد و به روابط وی با فرزندش عدی پرداخته شده است، روابطی که پس از قتل یکی از دوستان صدام به دست عدی خشم بر آن سایه افکند بود.

فیلم بدل شیطان را لی تاماهوریِ نیوزیلندی کارگردانی کرده است وی درباره این فیلم می گوید: نخواسته ام داستان لطیف یحیی بر دیدگاه من درباره این فیلم تاثیر بگذارد و یا اینکه در واقعیت آنچه رخ داده است فرو بروم بلکه این فیلم بر اساس متن برگرفته شده از کتاب لطیف یحیی ساخته شده است.

اومي افزايد: کتاب «من فرزند رئیس جمهور بودم» بسیار جالب بود من این کتاب را خواندم و سپس از آن مطالبی برگرفتم این فیلم برگرفته از داستان لطیف یحیی است اما در این فیلم حوادثی که رخ نداده و همچنین صحنه های خیالی نیز وجود دارد. این فیلم با عملیات ترور عدی در سال 1997 پایان می یابد عملیاتی که باعث وارد آمدن جراحات شدیدی به عدی شد جراحاتی که تا پایان زندگی عدی یعنی تا سال 2003 که در شهر موصل به همراه برادرش قصی به دست نیروهای امریکایی به قتل رسید، دامنگیر وی بود.


نوشته شده در   شنبه 22 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode