ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 9 مرداد 1390     |     کد : 23204

وضعيت تالاب قوريگل بحراني‌ مي‌شود

مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي گفت: تاخير در اجراي اصلاح كانال صبري چاي به عنوان تنها منبع آب تالاب قوريگل و عدم تخصيص اعتبارات لازم براي مديريت اين تالاب، آينده قوريگل را نيز با بحران مشابه مواجه خواهد كرد.

مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي گفت: تاخير در اجراي اصلاح كانال صبري چاي به عنوان تنها منبع آب تالاب قوريگل و عدم تخصيص اعتبارات لازم براي مديريت اين تالاب، آينده قوريگل را نيز با بحران مشابه مواجه خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي حفاظت محيط زيست‌‌آذربايجان شرقي، بيوك رئيسي با اشاره به ضرورت تامين حق آبه درياچه اروميه توسط سازمان آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي اظهار داشت: انرژي مردم و دولت بايد بر روي عوامل بحران‌زاي انساني ساخت متمركز شود.
وي با تاكيد بر ضرورت پايش و اندازه‌گيري آب تخصيصي توسط استان‌ها به درياچه اروميه اظهار داشت: سهم استان آذربايجان شرقي كم‌تر از 10 درصد كل نياز آبي اكولوژيك درياچه است كه اين موضوع ضرورت اقدام استان‌هاي آذربايجان غربي و كردستان را بيش از پيش نشان مي‌دهد.

*تخريب يك هزار چاه غيرمجاز در حاشيه درياچه اروميه
مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي از دغدغه استاندار آذربايجان شرقي به موضوع و دستورات ايشان مبني بر اقدامات عاجل دستگاه‌ها براي نجات درياچه اشاره كرد و افزود: در اين خصوص نزديك به يك هزار حلقه چاه غير مجاز تخريب و از استقرار صنايع آب در حاشيه درياچه اروميه ممانعت شده است.
وي با انتقاد از سهل‌انگاري سال‌هاي دور در خصوص بحران درياچه اروميه گفت: اگر 10 تا 15 سال قبل با مشاهده نخستين آثار خشكي درياچه، اعتبار و برنامه لازم براي مديريت حق آبه درياچه تدوين مي‌شد، امروز نيازي به هزينه كرد صد برابري و نگراني مردم منطقه نبود.
رئيسي با اشاره به كاهش سطح آب تالاب قوريگل و ضرورت اصلاح كانال صبري چاي به عنوان تنها منبع آب تالاب اشاره و تاكيد كرد: تاخير در اجراي طرح فوق وعدم تخصيص اعتبارات لازم براي مديريت اين تالاب، آينده قوريگل را نيز با بحران مشابه مواجه خواهد كرد.
تالاب بين‌المللي قوريگل در وسعتي حدود 200 هكتار در ?? كيلومتري جنوب شرق تبريز و در حوزه استحفاظي شهرستان بستان‌آباد قرار گرفته ‌است. منابع تأمين‌كننده آب اين تالاب علاوه بر كانال‌هاي احداث شده توسط محيط زيست و آب منطقه‌اي، از آب‌هاي جاري ناشي از برف و باران و تعدادي چشمه‌هاي زيرزميني است كه در كف آن جريان دارند.
با توجه به ثبت درياچه قوريگل در جمع تالاب‌هاي بين‌المللي كنوانسيون رامسر، حفاظت از آن به عنوان يك هدف اوليه و اصلي بر ساير بهره‌وري‌هاي مقدم در منطقه ضروري است.
در دهه‌هاي قبل اين منطقه محل عبور و زيستگاه قوچ و ميش‌هاي ارمني بوده كه به قوچ و ميش‌هاي منطقه سهند در ارتباط بودند ولي به علت توسعه شهري و ايجاد صنايع در مسير اين ارتباط قطع شده‌ است.
از حيات وحش اين منطقه مي‌توان به پستانداراني چون جربيل ايراني، موش كشتزار، موش مغان، گرگ، روباه و سمور سنگي اشاره كرد.
حدود ?? گونه پرنده نيز در اين تالاب شناسايي شده كه مي‌توان به اردك سرسفيد و اردك مرمري و اردك بلوطي اشاره كرد. اين گونه‌ها طبق تقسيم بندي Iucn در كلاس در حال تهديد طبقه بندي شده‌اند.
از خزندگان تالاب مي‌توان به مارمولك هاي تالاب قوريگل و مارها و گرزه مار و مار پلنگي و كور مار و مار چليپر اشاره كرد.
اين منطقه از نظر تنوع گياهي نيز ارزشمند است. بيش از ??? گونه گياهي در منطقه تشخيص داده شده‌ كه ?? درصد از گونه‌هاي گياهي در حوزه قوريگل و حدود ?? درصد از گياهان آبزي درياچه و حوزه بلافصل آن تشكيل شده‌است.
طي سال‌هاي اخير با روند خشك شدن درياچه ها و تالاب‌هاي مختلف كشور، قوريگل با تلاش مسئولان استاني همواره سرپا ايستاده است، اما به نظر مي‌رسد در صورت عدم دخالت به موقع مسئولان ارشد استاني و تامين اعتبار لازم، بايد با اين مجموعه زيبا و منحصر به فرد خداحافظي كرد.


نوشته شده در   يکشنبه 9 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode