ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 22 فروردين 1388     |     کد : 2308

عنكبوت هاي دنيادار

«مواظب باشيد دردام عنكبوت هاي دنيادار،دكان دارنيفتيد. اين روزها دكان دارهايي به اسم معنويت ادعا مي كنند امام(عج) را ديده اند كه هيچ واقعيت ندارد. حواستان باشد كه اسيرآنها نشويد.»

   رهبرمعظم انقلاب اسلامي

 

 تلاش دستگاه هاي مختلف براي شناسايي ودستگيري افراد وگروه هايي كه با سوءاستفاده ازاحساسات مذهبي مردم، ادعاي خدايي، پيامبري، مهدويت، ملاقات با امام زمان(عج)، داشتن علم غيب، انرژي هاي مافوق انساني، شفابخشي، چشم برزخي وازاين دست موارد مي كنند، بويژه درسال هاي اخيرهميشه استمرارداشته است؛ با اين حال به نظرمي رسد، درزمينه هماهنگي دستگاه هاي مختلف ورفع كمبودهاي قانوني درمورد مدعيان دروغين امام زمان(عج) ، نيازبه تلاش هاي بيش تري احساس مي شود.

مدعيان خود را پشت یک نقاب بزرگ پنهان می‌کنند و بگونه‌ای خویش را جلوه می‌دهند که احترام و توجه دیگران را برانگیزند. نکته ای که اغلب افراد مدعی را به افرادی ضد اجتماع تبدیل می‌کند این است که این جلب محبت برای دیگر افراد جامعه آسیب رسان و زیانبارمی‌شود.از عوارض ظهور مدعیان دروغین میتوان به این موارد اشاره کرد:

 

رواج عوام زدگي

 

کسی می‌آید و دستهایش را بالا میگیرد تا مردم از زیر دستهایش رد شوند یا از پشت تلویزیون از این قاره به آن قاره انرژِی می‌فرستد.عده ای هم ادعا میکنند که اثربخش بوده و شفا یافته اند وحتی مدعی میشوند که در دادگاه شهادت میدهند!

بررسی این ادعاها برای کسانی که درخانه هایشان پشت تلویزیون نشسته اند عملا امکان پذیر نیست اما نتیجه آن می‌شود که ساده دلان باورمی‌کنند وحاضرند برای حضور در یک جلسه بلیط چند ده هزارتومانی تهیه کنند که معلوم نیست مجوز این تعیین نرخ بر اساس کدام تعرفه بوده است؟ تجربه این سالها و میزان درآمد خیلی از مدعیان نشان می‌دهد عوام‌زدگی رواج قابل ملاحظه‌ای داشته است. با ادامه این روند طبیعی است که باید شاهد تنزل سطح فرهنگ جامعه باشیم.

 

 رکود و جمود فکري ناشي از عوام زدگي

 

تعقل وتفکر با عوام زدگی رابطه عکس دارد ورشد سطحی‌نگری با عمق نگری درتضاد است.جایی که عقلها به چشم ظاهر است و سوال کردن فراموش می‌شود سودجویان پیش می‌برند .

در جامعه ای که عوام زدگی رواج می یابد تعداد سود جویانی که با الگو گرفتن از چنین راههایی و به دنبال دم دست ترین راه پولدار شدن هستند رشد قارچ گونه پیدا می‌کنند و بطور روز افزون اینگونه مدعیان (انواع مختلف مدعیان باطنی) افزایش می یابند. اگرچه هم اکنون نیز روند روبه رشدی داشته اند. رواج شرکتهای هرمی که آثار سوء بسیاری را برای مدتها ی مدید گریبانگیر جامعه کرده ناشی از همین سطحی نگری است.

 

 خطر رشد سکولاريسم در قشر روشنفکر جامعه

 

یکی ازمدعیان درمانگری همیشه با تاکید بر این نکته که "شفا دست خداست شاید خوب شوید شاید نشوید!" به زعم خویش خود را از هر اتهامی مبرا می کند. اما آیا واقعا به همین سادگی است؟

وقتی قشر روشنفکر که عموما آشنایی عمیقی با متن دین ندارد می‌بیند فردی با ادعای توانایی فوق انسانهای عادی، کسبی پرمنفعت به راه انداخته و در توجیه کارش آنرا خدایی و ماموریتی الهی قلمداد میکند و هر جا کم می‌آورد از نام خدا و آیه های قرآن مایه می‌گذارد و خود را فردی مذهبی جلوه میدهد واز آنطرف ساده دلان و زودباوران نیز ادعایش را به مبالغ گزاف می‌خرند، مستعد به دام افتادن درتفکر سکولاریستی می‌شود.  اینگونه مدعیان مبلغان بسیارخوبی برای سکولارها هستند. چون دقیقا مطابق میل آنها تعریفی خرافی،تحریف شده و سطحی از مذهب ارایه می‌دهند.

 

 دين گريزي و تضعيف ا يمان

 

غیر ازروشنفکران همان زودباوران ساده انگار وقتی به این نتیجه می‌رسند که اگر خوب نشده اند پس خدا نخواسته، چه برداشت و ذهنیتی از رحمت و حکمت خدا پیدا می‌کنند؟ چه بر سرایمانشان می‌آید؟ یکی از همین مدعیان درمانگر صریحا نگفته است که من یک شفاگرم اما با مقایسه صوت خود با صوت شفابخش حضرت داوود و تاکید بر اینکه نیرویش خدادادی و کار او خدایی و ماموریتی الهی و معنوی است آیا غیر از این ادعاست که خود را شفاگر می داند یا برای ساده دلان اینگونه وانمود میکند؟ این فرد پس از آنکه با یکی از شبکه های ماهواره ای تضاد پیدا کرد در تلویزیون دیگری گفت:

 

"من از همه شفا یافتگان میخواهم که دیگر نباید این تلویزیون را نگاه کنند .من ناراضی ام و اگر نگاه کنند بیماری شان دوباره برمیگردد!"

بعد از این مردی به آن شبکه زنگ زد و با وجود اطلاع از افشاگری هایی که در مورد دروغهای او شده بود از وی درخواست داشت که نفرین نکند! و می‌ترسید که پسرش دوباره بیمار شود!

شفا فقط به اذن خداست. نیروی خدادادی به ثمن مادی داده نشده که به قیمت مادی فروخته شود . از اولین نشانه های شفاگری، نبودن بعد مالی و منفعت طلبی است.چقدر تاسف بار است که هنوزبسیاری از مردم جامعه فرق شفاگران الهی را با مدعیان دروغگو نمی‌دانند!

 

 افزايش نارضايتي و سرخوردگي

 

چه بسیار افرادی که مبالغ میلیونی پرداخته اند و با رسیدن به هیچ، در ناکامی و سرخوردگی فرو رفته اند. پولها می‌رود و آنچه بجا می ماند احساس فریب خوردگی و سرخوردگی ازعدم جبران اشتباه است. اغلب این احساس سرخوردگی به همه چیزو همه کس به ویژه دولت و دست اندرکاران تعمیم می یابد. همان قصه شکستن کاسه ها بر سر یکی که دیوارش از همه کوتاهتر است و این مواقع دیوار دولت و حکومت  ازهمه کوتاهتراست! از طرفی بی اعتمادی و بدگمانی افزایش می یابد و نوعی نگرش پارانوئیدی درجامعه گسترده میشود و حس نارضایتی را به همه چیز تعمیم می‌دهد.

همه اینها به یک نتیجه ختم میشود: عقب ماندگی هرچه بیشتر جامعه آنهم در زمانی که شتاب پیشرفت جوامع به روز محاسبه می‌شود.

در جامعه ای با رفتار عوام زده و سطحی‌نگر، شایعات حرف اول را می‌زند و شایعه سازی یکی از مهمترین ابزار دشمن برای تفرقه انداختن و پیشبرد اهدافش است. آنهم در زمانی که دشمن تا پشت مرزهای ما آمده و از هر شکاف و سوراخی آماده پاشيدن زهرخود است

 

 نمونه هايي از ادعاهاي مدعيان دروغين

 

مدعيان دروغين هركدام ادعاهايي را مطرح مي كنند به اين حقه ديگران را فريب مي دهند وبه جذب مريد  مي پردازند؛ ادعاهايي چون: ديدن ويا ارتباط با ائمه اطهار(ع)، ارتباط با عوالم غيب وملكوت، داشتن رسالت وماموريت، مهدويت وتعيين تاريخ ظهور، پيامبري ونبوت، دانستن شعوركيهاني، علوم باطني وداشتن انرژيهاي عوالم هستي، طالع بيني وستاره شناسي، رفع حاجات ومشكلات ديگران با دادن طلسمات، داشتن موكل، همزاد وجن، داشتن عقل كل، علم لدني ونفس گرم، خواندن درون ديگران ازطريق رويابيني، طالع بيني وفال، تاثيرداشتن اذكارواورادي(غير ماثوره) كه با روش هاي مخصوص به ديگران مي دهند، پيش گويي، آينده نگري واتفاق افتادن حوادث طبيعي( زلزله، توفان”سونامي” و...)، شفا دادن ازطريق گفتار، لمس كردن وانرژي درماني، ادعاي داشتن مقامات آسماني، باخبربودن ازذخايرزيرزميني(طلا،زيرخاكي و ...)، داشتن روش هاي تربيتي واخلاقي وهنرهاي زيستن، آشنايي با خواص مواد واشيا (سنگ ها، گل وگياه و ...) وداشتن خواص حروف واعداد و علوم غريبه.

 قابل توجه است كه اغلب افرادي كه فريفته اين مدعيان مي شوند، زنان ودختران جوان هستند واكثرمردان مدعي نيزبه فساد اخلاقي آلوده اند.

 

 زنان مدعي

 

بعضي ازمدعيان دروغين را زنان تشكيل مي دهد. مثلافردي به نام “ف.آ” كه براي سخنراني هاي مذهبي به منازل مختلف تهران دعوت مي شد، ادعا كرده بود كه نعوذ بالله “امام زمان(عج)“ راننده شخصي اش است وهركسي كه مي خواهد حوائجش برآورده شود مي تواند به اومراجعه كند ومبلغي را به اوبدهد. جالب توجه است كه اين فرد توانسته بود زنان بسياري را فريب دهد ومريداني گرد خود جمع كند. اين مريدان به نام اين مدعي كتاب هايي را درباره امام زمان(عج) منتشركرده بودند. يا فردي با اضافه كردن رقص سماع به نماز،”نمازامام زمان” را ابداع كرده ومدعي شده بود تكيه كلام امام را مي داند. همچنين”م.و” كه ازهلند به ايران آمده بود، مدعي شده بود كه پيغمبرفرقه اسماعيليه است. اواحكام حرام را حلال وتمامي احكام حلال را حرام اعلام كرده بود. بعضي از این زنان با روش هاي ابداعي«دعادرماني» و«انرژي اذكار» از مردم اخاذي مي كنند. مثلا«م.ل» با برگزاري دوره هاي شش جلسه اي انرژي اذکار ازهرمريد خود150 هزارتومان دريافت مي كرد. البته بعضي ازارقامي كه مدعيان اخاذي مي كنند آن قدربالااست، كه اين مبلغ زياد به چشم نمي آيد وي علاوه برتوهين به مقدسات ديني درسخنراني هاي خود، مريدانش را به خواندن فارسي نمازوقرآن سفارش مي كرد. زني نيزبه نام «ب.د» مدعي شده بود كه يارششم امام زمان است. اين زن به شيوه هاي مختلف به اخاذي ازمردم مي پرداخته است. براي نمونه يك خانم پزشك جوان فريفته اين زن مدعي شده بود و77 ميليون تومان دراين راه باخته بود.

 

 مدعيان پيامبري

 

 بعضي از«عنكبوتان دنيادار» مدعي پيامبري هستند. اين افراد كه قريب به اتفاق بي سوادند با دست بردن دردين اسلام، مدعي اند كه بشارت دهنده دين تازه اي هستند. مثلا«عباس ن.» كه اصالتا عراقي است درغرب كشوركعبه اي بنا نهاده ومريدان خود را به آن فرا خوانده بود. وي اعتقاد داشت كه نبايد«مرگ براسرائيل» را برزبان جاري كرد. زيرا بني اسرائيل پدران ما هستند ومگر مي شود به پدران مان فحش داد. اين اعتقاد وي، گمانه زني ها را درارتباط با اينكه بعضي ازجريانات منحرف ازلابي هاي صهيونيستي سرچشمه مي گيرند، قوت مي دهد.

بعضي ازاين پيامبران دروغين، وضوونمازجديدي را ابداع كرده اند. مثلاسوره توحيد را درنمازبدون«قل» مي خوانند واين گونه توجيه مي كنند كه درنمازخطاب ما خداوند است ونبايد به خداوند دستورداد! اين پيامبران نيزازاتهام اخاذي مبرا نيستند. به عنوان نمونه يكي ازاين مدعيان متهم به يك فقره800 ميليوني كلاه برداري است.

 

 مدعيان تحصيل كرده

 

بخش ديگري ازمدعيان دروغين، كساني هستند كه ازتحصيلات عالي برخودارند وبعضا مدتي را نيزدرحوزه هاي علميه گذرانده اند ولباس روحانيت برتن داشته اند. اين افراد با بحث وگفتگوهاي طولاني با اشخاص به فريفتن وجذب آنان مي پردازند و اغلب مريدان اين افراد مدعي را تحصيل كرده ها تشكيل مي دهند. بعضي ازاين مدعيان ميان شيعه وسني اختلاف مي افكنند و مريدان خود را به ازدواج هاي تشكيلاتي ترغيب مي كنند.

 

  روش هاي اعمال نفوذ مدعيان دروغين

 

 به نظرمي رسد هركدام ازمدعيان با روش هايي خاص براي پيشبرد اهداف خود تلاش كرده ومي كنند. نشان كردن وجذب افراد ساده دل وزودباور، گفتن دروغ هاي بزرگ براي جذب تك تك مريدان به طورجداگانه، اخاذي پنهان ازمريدان، پنهان كاري درروابط خود با مريدان، صدورفتوي ودستورات فقهي براي مريدان بدون ارجاع دادن ايشان به مراجع عظام تقليد وواداركردن مريدان به انجام روش هاي خرافي وغيراخلاقي، ازجمله اين روش ها است. همچنين بعضي ازاين مدعيان دروغين ازروش هاي تعبيرخواب هاي مريدان به نحوغيراصولي، تفسيربه راي وتاويل آيات واحاديث براي مريدان، تكفيراشخاصي كه با عقايد آنها مخالفت مي كنند، ارائه جزوات حاوي دستور العمل هاي خاص واختلاف افكن، مسافرت به صورت اردويي براي تحت تاثيرقرار دادن مريدان وبراي انتخاب زوج معرفتي، تعيين وظيفه ودادن ماموريت به مريدان، نفوذ دادن مريدان وجمع آوري اخبارواطلاعات ازمراكزمورد نظر، نامه نگاري به برخي مراكزموجه براي اثبات حقانيت خود، تلاش براي جدا كردن همسران ومتلاشي كردن بنيان خانواده ها ودستورطلاق ويا ازدواج هاي تشكيلاتي، براي رسيدن به مقصود خود استفاده مي كنند.

 

مدعيان دروغين طريقت هاي عرفاني         

 

  بخشي ازعنكبوتان دنياداركساني اند كه مدعي طريقت هاي عرفاني هستند. طريقت هاي روان شناختي وروانكاوي و ورود به حيطه علوم باطني اكنون يكي ازروش هاي مطلوب وگرايش هاي موجود درجامعه به شمارمي آيد، مانند طريقت يوگا كه اساسا خاستگاه هندي دارد. دراين تفكربا نگرش عرفاني ومراقبه و  آرامش جان رهروان مد نظرقرارمي گيرد، به طوري كه رسيدن به موجودي خيالي وخلسه دراين مقام، بهترين روش به حساب مي آيد وگاه با فنون هيپنوتيزم آميخته شده وآنگاه به مسائل غير اخلاقي، شيادي و... كشيده مي شود. مدعيان اين طريقت هاي عرفاني ازطريق پايگاه هاي اينترنتي، به آموزش تفكرات خود مي پردازند وازاين طريق مريدان خود را به تجمع درمكان هاي مختلف براي تشكيل جلسات روان شناختي ورسيدن به آرامش جمعي دعوت مي كنند.

 

  عوامل روي آوردن جوانان به فرقه هاي عرفاني

 

كارشناسان عواملي چون: رشد مهاجرت ها، سفرها وارتباطات مختلف درقالب گروه هاي فرهنگي وهنري، تبليغات بعضي از شبكه هاي ماهواره اي، رشد وبلاگ ها وچت روم ها با موضوعات فوق، عدم اطلاع رساني وآگاه سازي به موقع ومناسب ازسوي كارشناسان فرهنگي، چهره شدن عوامل مدعي وفرقه گرا به عنوان شخصيت هاي عرفاني ومقام هاي معنوي قائل شدن تا حد الوهيت براي آنها، ورود ادبيات مهاجر درقالب ترجمه كتاب هاي وارداتي، انتشارودسترسي آسان به كتاب ها وموضوعاتي با مضامين عرفاني وعدم نظارت صحيح براين جريانات فكري وانتشارنشرياتي با موضوعات ذكرشده به وسيله عوامل مدعي وفرقه گرا، را دلايل روي آوردن جوانان به فرقه هاي عرفاني منحرف مي دانند. بديهي است كه بازشناسي فرهنگ غني ايراني و اسلامي وارائه آن درقالب هاي جذاب مي تواند اولين قدم براي جلوگيري ازاين پديده منحط باشد.

 

 فرقه هاي انحرافي

 

 اين دسته ازمدعيان دروغين به مراتب خطرناك ترازساير مدعيان هستند چرا كه آنها علاوه برسوء استفاده ازمريدان خود باعث بدعت ها و انحرافات خطرناك دردين مي شوند كه زمينه را براي بدبيني به عقايد ديني به خصوص دربين جوانان فراهم مي آورند. اين فرقه ها به طورمعمول با ايجاد يك هاله مقدس به دوررهبرفرقه وبرگزيده شدن اين شخص ازطرف امام زمان(عج) به سوء استفاده هاي مختلف ازاعضاي خود وحتي تحقيرآنها اقدام مي كنند. به عنوان مثال رئيس يكي ازفرقه هاي انحرافي درجلسه هفتگي خود دريكي ازشهرهاي توابع استان تهران ودرجمع مريدان خود گفت: “شما احمق هستيد شما نمي فهميد، من فقط مي فهمم ما بايد رب خود را بشناسيم. چوپان رب گوسفندان است وراه را نشان مي دهد. من هم چوپان شما هستم من علم، اخلاق وعرفان مي ريزم دردل شما پس من رب شما هستم شما بايد رب خودتان را بشناسيد من حاضرم دريك ميدان جلوي چشم همه درآتش بروم وازآن طرف بيرون بيايم ويا وسط آتش مي نشينم وهركه مي تواند درآتش بنشيند وتمام نهادهاي اطلاعاتي امنيتي هم با من هستند ازهيچ چيزنترسيد.”

 اعضاي اين فرقه با طرح شبهات ومطالب اغراق آميزطرفداران بيشتري را جمع مي كنند وازشركت كنندگان درجلسات خود مي خواهند كه رهبراين فرقه را راه نجات موجودات بدانند. اين فرقه ها معمولابراي جذب جوانان ازكمك هاي مالي ومعنوي وحتي ازروش هاي عجيب وخلاف قانون استفاده مي كنند. يكي ازاين فرقه ها براي جلب بيشترجوانان مدعي است كه هركس كه به دين آنها بگرود با سايراعضاي فرقه محرم شده ومي تواند بدون حجاب باشد . اين فرقه كه ازافرادي كم سواد تشكيل شده است با طرح “دين بدون مذهب” به تبليغ انديشه هاي خود مي پردازد وپيروان آنها مطابق دستوررهبران فرقه كه ادعا دارد به عنوان امام آخرالزمان برگزيده شده است، شهادتين دراسلام وشيوه اقامه نمازرا هم تغييرداده اند.

  اما مسئله مهم دراين بين اين است كه بعضي ازاين فرقه ها كه عقايد آنها زمينه سازانحراف هاي وسيع دربين جامعه وبخصوص جوانان مي شود،آزادانه درحال فعاليت هستند وبا انتصاب خود به ائمه معصومين وياران بزرگوارآنها ،عقايد خود را درست وديني جلوه دهند. اين فرقه ها كه سابقه بدي به لحاظ نزديكي به رژيم شاهنشاهي سابق نيزدارند،با گسترش فعاليت هاي وسيع تبليغاتي خود كه حتي شامل ارتباط با جريانهاي خارجي نيزمي شود ،سعي درتبليغ افكارخود درابعاد جهاني دارند. فرقه هاي مذكوركه يد طولاني درانحراف اصول ديني دارند،با مظلوم نمايي دربرابرواكنش مردم متدين نسبت به اعمال خود ،نظام ودستگا هاي انتظامي وقضائي را مسئول چنين اتفاقاتي مي دانند وبه تبليغ عليه نظام مي پردازند. گرچه درابتدا به نظرمي آيد كه عقايد اين فرقه ها چندان ازاصول دين وعقايد شيعيان دورنيست ولي اگربا دقت به آنها توجه شود،اين عقايد مي تواند باعث ايجاد انحرا ف هاي خطرناك وظهورمدعيان دروغين ،به واسطه عدم درك صحيح اين فرقه ها ازدين وپايبند نبودن آنها به عدم مشخص نبودن نايبان امام زما ن (عج)ومنتصب كردن بزرگان خود به نمايندگي ازامام زمان(عج) شود

وقتي نگاه كلي به پديده عنكبوتان دنياداربيندازيم، درخواهيم يافت كه شناخت عوامل پديدآورنده اين موضوع نيازمند تحقيقات گسترده وعميق است. بي شك جهل، يكي ازعوامل مهم دراين ميان است؛ منظورازجهل صرفا نداشتن سواد خواندن ونوشتن نيست، بلكه نداشتن معرفت ديني است؛ مدعيان تحصيل كرده گواه اين موضوع هستند. همچنين قبل ازصدورهرگونه حكمي درباره اين مدعيان، دروهله اول بايد ازسلامت رواني اين افراد اطمينان حاصل كرد، زيرا برخي ازرفتارهاي آنان اين موضوع را القاء مي كند كه آنان بيمارند. اخاذي هاي بي شماروفساد اخلاقي، كه فصل مشترك وغايي اغلب اين مدعيان دروغين است، اين مسئله را پيش مي كشد كه سودجويي مالي وشهوات جنسي چه نقش تعيين كننده اي دربيان ادعاهاي دروغين دارد. با اين حال تكليف يك انسان مومن كه درمعرض اين تهديدات زندگي مي كند چيست وچگونه مي تواند ايمان خود را منزه نگاه دارد؟ به نظر مي رسد پيشه كردن «تقوا» تنها راه ممكن است.

 

 

           

نوشته شده توسط محسن سالک اکمل


نوشته شده در   شنبه 22 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode