ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 2 مرداد 1390     |     کد : 22856

نخستين جشنواره تجسمي كودك و نوجوان

نخستين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي كودك و نوجوان، فردا با حضور كودكان و نوجوانان ايراني و چهار كشور خارجي در شهر اصفهان گشايش مي‌يابد.

 
جام جم آنلاين: نخستين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي كودك و نوجوان، فردا با حضور كودكان و نوجوانان ايراني و چهار كشور خارجي در شهر اصفهان گشايش مي‌يابد.
به گزارش فارس، نشست خبري نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي كودك و نوجوان صبح امروز با حضور محمود شالويي مدير كل دفتر هنرهاي تجسمي و سيدرضا حسيني دبير اين جشنواره به همراه بهزاد بابايي دبير اجرايي اين جشنواره در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.

شالويي مدير كل دفتر هنرهاي تجسمي در اين نشست درباره اين جشنواره توضيح داد: فردا در شهر اصفهان شاهد برپايي رخداد بزرگي در عرصه هنرهاي تجسمي خواهيم بود كه تاكنون جاي آن خالي بود.

وي با اشاره به ضرورت توجه به قشر كودك و نوجوان گفت: هيچ اقدامي ريشه‌اي و داراي استمرار و استحكام نخواهد بود مگر آن كه از پايه و اساس درست آغاز شود، قشر كودك و نوجوان ما را نيز بايد از همين ابتدا توانمندي‌ ها و استعدادهايشان را شناسايي كرد و آينده هنري آن‌ها را از هم اكنون دريافت.

شالويي با بيان اين كه تاكنون هيچ برنامه‌ حرفه‌اي در زمينه كودك و نوجوان تاكنون در برنامه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نبوده است، گفت: اگر چه برخي از دستگاه‌هاي فرهنگي برنامه‌هاي مشابهي را در زمينه كودك ونوجوان داشتند اما به هر حال هيچ كدام از آن‌ها حرفه‌اي نبوده است.

مدير كل دفتر هنرهاي تجسمي به ايده برگزاري اين جشنواره طي سه سال گذشته اشاره كرد و اقداماتي كه براي برگزاري آن در شهر همدان صورت گرفت و سرانجام به نتيجه نرسيد.

وي شهر اصفهان را ميزبان اين جشنواره اعلام كرد و افزود: با تأكيد و عزم راسخي كه براي برگزاري اين جشنواره داشتيم،‌ سرانجام اصفهان براي ميزباني و برگزاري اين جشنواره اعلام آمادگي كرد و با همكاري اداره كل ارشاد استان اصفهان، ‌استانداري و مراكزي چون مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني مقدمات برگزاري اين جشنواره فراهم شد و آقاي سيدرضا حسيني به پيشنهاد مركز هنرهاي تجسمي از سوي معاونت هنري وزارت ارشاد به عنوان دبير اين جشنواره منصوب شد و سرانجام فردا عصر شاهد گشايش اين جشنواره بين‌المللي در اصفهان خواهيم بود.

شالويي درباره ويژگي‌هاي اين جشنواره توضيح داد: جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي كودك ونوجوان در دو گروه سني 6 تا 9 سال و 10 تا 14 سال در رشته‌هاي طراحي، نقاشي، كلاژ، تصويرسازي، كاريكاتور و خوشنويسي از 2 تا 5 مردادماه در شهر اصفهان برگزار مي‌شود.

وي مهمترين اهداف اين جشنواره را ايجاد بستر مناسب براي رشد و تعالي و شناخت استعدادهاي نهفته، بروز خلاقيت، توجه و ارزش به هنركودك و نوجوان، معرفي هنر كودكان ونوجوان و... معرفي كرد.

شالويي موضوعات اين جشنواره را نيز شامل «مردان الهي، نماز و دعا»، «‌طبيعت» ،‌«احترام به خانواده»، «ورزش، نشاط ، سلامتي» و «آسمان آبي هواي پاك» عنوان كرد و گفت: در اين جشنواره 120 كودك از 20 استان كشور شركت دارند كه اين تعداد نفرات منتخب جشنواره‌هاي استاني هستند كه آثارشان به اين جشنواره راه يافته است.

وي درباره بخش بين‌الملل هم توضيح داد: دربخش بين‌الملل نيز 130 اثر از كودكان و نوجوانان 5 كشور ايتاليا، فرانسه ، لبنان، گرجستان و تاجيكستان به دبيرخانه رسيد كه از ميان آن‌ها، 60 اثر انتخاب شد و اكنون 6 كودك و نوجوان خارجي از كشورهاي ايتاليا،‌لبنان، گرجستان و تاجيكستان نيز در جشنواره ما حضور دارند.

شالويي در بخش ديگري از سخنانش به حضور «ايزابل سالاري» هنرمند 12 ساله و نابغه ايراني در اين جشنواره خبر داد و گفت: چند ماه پيش شاهد برگزاري نمايشگاهي از آثار اين هنرمند 12 ساله ايراني در كشور ايتاليا بوديم كه آثار انتزاعي او به آثار هنرمندان پيشكسوت برابري مي‌كند و تحسين همه بازديدكنندگان را برانگيخته است. ايزابل سالاري به همراه پدرش كه پزشك متخصص ايراني مقيم ايتالياست در نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي كودك و نوجوان ايران حضور دارد و شاهد آثار او در كارگاه‌هاي آزاد خواهيم بود.

مدير كل دفتر هنرهاي تجسمي همچنين از انتشار كتاب آثار اين جشنواره خبر داد و گفت: از سال آينده بخش پژوهشي و ارائه مقالات نيز به همراه رشته‌هاي جديد به جشنواره اضافه خواهد شد. در اين دوره نيز بخش پژوهشي بعد از اتمام كار جشنواره آغاز خواهد شد تا براي جشنواره سال آينده برنامه‌ريزي بهتري انجام شود.

وي با اشاره به برنامه‌هايي كه براي برگزيدگان و استعدادهاي كشف شده در اين جشنواره خواهند داشت گفت: شركت كنندگان در اين جشنواره در بانك اطلاعات ما ثبت خواهند شد و ارتباط مجموعه ما با اين هنرمندان حفظ خواهد شد و همچنين زمينه حضور منتخبين اين جشنواره در هنرستان‌هاي هنرهاي زيبا فراهم شده و بعدها مي‌توانند در جشنواره‌هاي هنرهاي تجسمي جوانان كشور و حتي دوسالانه‌ها شركت كنند.

شالويي برگزاري اين جشنواره را بهترين فرصت براي معلمان و استادان هنري دانست كه مي‌توانند بهترين استعدادها را براي آموزش از ميان اين شركت‌كنندگان انتخاب كنند.

سيد عليرضا حسيني دبير هنري اين جشنواره نيز در سخنانش اصفهان را مهد هنرهاي تجسمي معرفي كرد و گفت: اصفهان استادان بزرگي را در عرصه هنرهاي تجسمي تقديم جامعه هنري كرده است و هنرستان هنرهاي زيبا اصفهان از سال 1315 به مدت 75 سال پايگاهي براي تربيت استعدادهاي درخشان هنري بوده است كه استاد فرشچيان يكي از اين بزرگان هنري پرورش يافته در هنرستان هنرهاي زيبا اصفهان است.

وي با اشاره به ضرورت توجه به قشر كودك ونوجوان گفت: با شناخت استعدادهاي كودكان و نوجوانان مي‌توان زمينه شناخت نابغه‌هاي هنري كشور و پرورش هنر آن‌ها را فراهم كرد.

حسيني گفت:‌ كودكان 4 كشور خارجي در اين جشنواره ميهمان ما خواهند بود‌،‌در طول جشنواره كارگاه‌هاي تجسمي برقرار است و مراسم اختتاميه نيز 5 مردادماه در مجموعه فرهنگي و هنري استاد فرشچيان برگزار مي‌شود و جوايز منتخبين اهدا خواهد شد.

بهزاد بابايي دبير اجرايي نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي كودك ونوجوان نيز گفت: فراخوان اين جشنواره نيمه دوم فروردين‌ماه آماده شد و از طريق ادارات كل ارشاد استان‌ها، آموزش و پرورش، رايزنان فرهنگي و... اعلام شد.

وي درباره برگزاري كارگاه‌هاي هنري توضيح داد: اين جشنواره در دو گروه سني 6 تا 9 سال و 10 تا 14 سال برگزار مي‌شود و كارگاه‌ها براي پسران در هنرستان هنرهاي زيبا پسران و براي دختران در هنرستان هنرهاي زيبا دختران برگزار مي‌شود.

دبير اجرايي نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي كودك ونوجوان افزود: كارگاه‌ها صبح از ساعت 9 تا 12 و عصر از ساعت 17 تا 20 فعال خواهد بود و آثار خلق شده در اين كارگاه‌ها از سوي هيئت داوران بررسي مي‌شود و آثار برگزيده در روز آخر در مجموعه فرهنگي فرشچيان به نمايش درمي‌آيد. همچنين در كنار محل برگزاري كارگاه‌ها نيز نمايش آثار را داريم.

بابايي درباره داوري آثار اين جشنواره هم گفت: بهمن عبدي،‌ زهرا خدادادي، سيدكمال موسوي، احمد خليلي‌فرد، مجتبي شريفي، علي تن ومصطفي عقيلي داوران بخش‌هاي مختلف اين جشنواره هستند كه تركيبي از داوران تهران و اصفهان هستند.

دبير اجرايي نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي كودك ونوجوان جوايز برگزيدگان اين جشنواره را نيز شامل تنديس جشنواره،‌لوح افتخار و هديه فرهنگي براي برگزيدگان اول تا هشتم اعلام كرد و گفت: نفرات اول تا سوم به ترتيب 8 ميليون ريال، 5 ميليون ريال و ‌3 ميليون ريال دريافت خواهند كرد و به برگزيدگان چهارم تا هشتم نيز مبلغ يك ميليون ريال اهدا مي‌شود.

نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي كودك ونوجوان فردا ساعت 18 در اصفهان آغاز به كار مي‌كند.


نوشته شده در   يکشنبه 2 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode