جام جم آنلاين: براي آنهايي که عاشق موتورسيکلت هستند و حتي در کنار به روزترين خودروهاي جهان باز هم انگشت اشارهشان به سمت موتورسيکلت مورد نظرشان است، دو فاکتور مهم تعيينکننده همه چيز است: سرعت و امنيت.
شرکتهاي شناخته شده در زمينه طراحي و ساخت موتورسيکلت به اين شناخت مهم رسيدهاند و تنها کافي است نگاهي به تازهترين موتورسيکلتهايي که در اروپا و آمريکاي شمالي طراحي و ساخته شدهاند، بيندازيم تا ردپاي موثر اين دو فاكتور را در روند توليد موتورسيكلتهاي جديد به خوبي ببينيم. GT که شاسي فيبر کربني آن تنها 11 کيلوگرم وزن دارد، کاواساکي Ninja ZX-14 که گرچه چند سالي از ارائه آن ميگذرد، اما زماني که ارائه شد قدرتمندترين و سريعترين موتورسيکلت جهان بود و اکنون نيز يکي از برترينهاست و حتي ياماها با Gen-Ryu که از آن به ليموزين دنياي موتورسيکلتها ياد ميشود، همگي مثالهاي هيجانانگيزي از به کارگيري فناوريهاي برتر و خلاقيت در صنعت موتورسيکلتسازي است.
کاواساکي در صنعت موتورسيکلتسازي دنيا از شهرت و اعتبار خاصي برخوردار است؛ اما در چند سال گذشته و با ارائه Ninja ZX-14 رنگ و بوي تازهاي به اين شهرت جهاني داده است. اين موتورسيکلت با برخورداري از توان چشمگير 200 اسب بخار، حيرت کارشناسان را برانگيخته است. البته کمتر کسي باور مي کرد که ادعاي مهندسان کاواساکي حقيقت داشته باشد، اما انجام آزمونهاي مختلف اين ادعا را ثابت کرد. تا پيش از معرفي Ninja ZX-14 ديگر شاهکار کاواساکي يعني ZX12 با 178 اسب بخار قدرت براي ساليان طولاني سلطان بلامنازع موتورسيکلتهاي قدرتمند جهان به شمار ميآمد. از حيث حداکثر سرعت نيز محصولي از سوزوکي به نام GSX1300 Hayabusa با 317 کيلومتر بر ساعت در صدر تمامي موتورسيکلتهاي جهان قرار داشت. اين نام از نوعي شاهين ژاپني الهام گرفته شده است که حين نزديک شدن به شکار خود تا بيش از 300 کيلومتر بر ساعت سرعت دارد. حداکثر سرعتGSX1300 Hayabusa گرچه در کتاب رکوردهاي جهاني گينس نيز به ثبت رسيد، اما با ورودNinja ZX-14 همه معادلات، دستخوش تغييرات اساسي شد. موتور 1352سيسي که روي اين موتوسيکلت سوار شده است در كنار ساختار کاملا آيروديناميک بدنه و استفاده از پيشرفتهترين فناوريهاي روز دنيا در زمينه ساخت موتورسيکلت، از اين نينجا يك جنگجوي تمامعيار ساخته است. Ninja ZX-14 در ادامه سري نينجاهاي شرکت کاواساکي ساخته شده است، اما از بعد فني پيشرفتهاي خيرهکنندهاي نسبت به پيشينيان خود دارد. موتور آن 4 زمانه است و با استفاده از سيستم خنککننده مبتني بر آب، خنک نگاه داشته ميشود. اين موتورسيكلت با حداكثر سرعتي فراتر از 300کيلومتر بر ساعت در حالي كه موتور قدرتمند آن 7500 دور در دقيقه ميچرخد، به رويايي دور از دسترس براي بسياري از شرکتهاي موتورسيکلتسازي حداقل در اين چند سالي که پيشروي داريم، تبديل شده است.
اين موتورسيکلت 6 دنده با برخورداري از يک سيستم احتراق ويژه که مهندسان کاواساکي به صورت اختصاصي براي اين نينجا طراحي کردهاند، هيجان يك موتورسواري خيلي پرشتاب را براي راكب خود به ارمغان ميآورد و اين يعني چند ثانيهاي پس از آغاز راندن Ninja ZX-14 و خيلي زودتر از آنچه بتوانيد تصور كنيد، به سرعتي باور نكردني دست خواهيد يافت. البته وزن اين موتورسيکلت قابل توجه است، چراكه بدون شک 215 کيلوگرم براي يک موتورسيکلت وزن زيادي است، اما اگر تمامي سيستمهاي پيچيده موتوري آن را در يک لحظه در ذهن تصور کنيد احتمالا بايد چنين رقمي را منطقي بدانيم.
نينجا ايکس 14 گرچه موتورسيکلتي گران با قيمتي بيش از 14 ميليون تومان است، اما هماکنون در بسياري از کشورهاي جهان تبديل به انتخاب برتر عاشقان موتورسواري شده است. از سوي ديگر موتورسيکلتهاي شاخص زيادي وجود دارند که شايد از حيث کاربردي بودن به پاي اين نينجا نرسند با اين حال آنقدر ويژگيهاي بارز دارند که دل برخي از علاقهمندان به موتورسيکلت را در لحظه حساس تصميمگيري براي خريد دچار ترديد خواهند كرد. به عنوان مثال GT شرکت رنارد ظاهر نسبتا عجيبي دارد، اما بسيار سبک است. وزن کم يک مشخصه تحريککننده است تا توجه علاقهمندان به موتورسيکلت به آن جذب شود، اما قيمت نجومي 144 ميليون توماني اين انتخاب هيجانانگيز را تنها براي شمار محدودي از علاقهمندان به موتورسيکلت در سراسر جهان دست يافتني ميکند. اجازه دهيد نگاهي به كارخانه سازنده اين موتورسيكلت فوق گران بيندازيم.
در اروپا، استوني کشور چندان مهمي به شمار نميآيد، اما هر از گاهي در صنعت موتورسيکلتسازي اين کشور کوچک اتفاقات جالب توجهي روي مي دهد. ظهور مجدد موتورسيکلتهايي به سبک و سياق دوران پيش از جنگ جهاني دوم، البته با اين تفاوت که موتورها و ساختارهاي كنترلي و برقي آنها تفاوت زيادي کردهاند، يکي از اين اتفاقات هيجانانگيز است. شركت موتورسيکلتسازي نه چندان معروف رنارد از امسال توليد سري گرانقيمت GT خود را آغاز کرده است. کل شاسي اين موتورسيکلت از فيبر کربني است. پس اگر با رقم 11 کيلوگرم در برابر مشخصه وزن آن روبهرو شديد چندان تعجب نکنيد. با اين حال از ياد نبريم که استفاده از فيبر کربني در ساختار موتورسيکلت محدوديتهاي زيادي نيز به همراه دارد که شايد مهمترين آنها سادگي ظاهر و محدوديتهاي گسترده در زيباسازي آن باشد. موتور اين موتورسيکلت 1200 سيسي، 130اسببخار توان دارد. کل وزن موتورسيکلت 190 کيلوگرم است و اين يعني زماني که سوار بر آن ميشويد و با سرعت بالاي 200 کيلومتر بر ساعت ميرانيد بايد توجه زيادي به هدايت دقيق آن داشته باشيد. در اين موتورسيکلت حتي چرخها نيز از فيبر کربني هستند. البته ساير قطعات کوچک آن از آلومينيوم ساخته شدهاند. ابتدا اين قطعات با استفاده از سيستمهاي پيشرفته رايانهاي به طور سهبعدي طراحي و مدلسازي شده و سپس با استفاده از ماشينآلات CNC از بلوکهاي بزرگ آلومينيومي تراشيده ميشوند. اين که اين قطعات نه به روش قالبگيري بلکه با تکيه بر ماشينآلات CNC ساخته شدهاند خود يک مزيت بزرگ به شمار ميآيد.
شرکت رنارد اين محصول شيک و تا حد زيادي لوکس را براي استفاده در جاده طراحي کرده است و براي آن که آن را موتورسيکلتي متفاوت عنوان کرد در تبليغات آن چنين آورده است: «زماني كه سوار بر موتورسيکلت 140 ميليون توماني خود ميشويد قطعا متفاوت خواهيد بود چون سوار بر تنها موتورسيکلت کربني جهان شدهايد.»
سيستمهاي هيبريد يا همان دوگانهسوز عمدتا در صنايع خودروسازي به کار گرفته ميشوند، اما چندان جاي تعجبي ندارد که اين فناوري به تدريج وارد دنياي موتورسيکلتها نيز شود. شرکتهاي شناخته شده موتورسيکلتسازي در جهان براي اينکه در اين رقابت جديد عقب نمانند، دست به کار شده و مدلهاي مفهومي محصولات هيبريدي خود را ارائه کردهاند.
ياماها يکي از اين شرکتهاست كه با معرفي موتورسيکلت دوگانهسوز خود موسوم به Gen-Ryu در نمايشگاه توکيو ظاهر شد؛ اما شكل و شمايل اين محصول هيچ شباهتي به موتورسيکلتهاي دو چرخ دنيا ندارد. برخورداري از يک موتور 600 سيسي بنزيني و يک موتور برقي جانبي، اين موتورسيکلت را در ميان تمامي موتورسيکلتهاي جهان شاخص کرده است. بدنه پهن كه به نظر ميرسد به اندازه كافي براي افزايش ضريب ايمني موتورسيكلت سوار كافي باشد آن را بيشتر شبيه يك ليموزين كوچك كرده است.
به لطف فناوري مخصوصي كه مهندسان ياماها براي كاهش سر و صدا در اين محصول هيبريدي به كار بردهاند، راكبان اين موتورسيكلت برخلاف ساير موتورسواران كه سرو صداي زيادي را هنگام راندن موتورسيكلت خود تحمل ميكنند، دنياي ساكتي را تجربه مينمايند. تا آنجاکه راکب ميتواند با استفاده از فرامين صوتي، سيستم ناوبري آن را کنترل و هدايت کند. مهندسان ياماها انبوهي از فناوريهاي نوين را در اين ليموزين کوچک جاي دادهاند. به عنوان مثال ميتوان به تلفن همراه، سيستم اختفاي چراغهاي جلو، دوربين عقب و در نهايت نمايشگر LCD در قسمت داشبورد اشاره کرد. کارشناسان، اين موتورسيکلت را در رديف محصولات لوکسي ميدانند که به احتمال زياد طرفداران زيادي براي خود دست و پا نخواهد كرد؛. اما به هر حال تلاش هيجانانگيز يکي از برترين و بزرگترين سازندگان موتورسيکلت در جهان، راه را براي طراحي و ساخت نسل آتي موتورسيکلتهاي هيبريدي هموار كرده است، قابل تقدير و توجه ويژه است.