ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 27 تير 1390     |     کد : 22562

وقتي راديو صبح بخير مي‌گويد

برنامه «يك صبح، يك سلام» راديو جوان يكي از موفق‌ترين برنامه‌هاي راديو به شمار مي‌آيد ...

برنامه «يك صبح، يك سلام» راديو جوان يكي از موفق‌ترين برنامه‌هاي راديو به شمار مي‌آيد
وقتي راديو صبح بخير مي‌گويد
جام جم آنلاين: شايد شما حتي براي يك بار هم كه شده يكي از برنامه‌هاي صبحگاهي راديو را شنيده باشيد. برنامه‌هاي صبحگاهي به دليل زمان پخش‌شان ويژگي‌هاي خاصي دارند. اطلاع‌رساني با انتقال شادي و نشاط به مخاطبان و چيزهايي از اين دست مهم‌ترين آنهاست.

خيلي‌ها براي اين كه صبح‌ها خواب از كله‌شان بپرد و روز خوبي را شروع كنند راديوشان را روشن و يك موج راديويي را انتخاب مي‌كنند كه مجري برنامه با انرژي سلام مي‌كند و شنونده را متقاعد مي‌كند امروز بهترين روز دنياست.

برنامه «يك صبح، يك سلام» راديو جوان يكي از موفق‌ترين برنامه‌هاي راديو به شمار مي‌آيد. اگر مدتي مشتري اين برنامه شويد، متوجه مي‌شويد كه عوامل برنامه بخصوص فاطمه صداقتي گوينده اين برنامه حساسيت بسيار بالايي در اجراي خود دارد. صداقتي اگر تاكنون توانسته بخوبي از پس اين ماجرا بربيايد شناخت او از لحظات و ثانيه‌هاي اجرا در يك برنامه صبحگاهي راديو است كه توانسته به جذابيت برنامه و جذب مخاطب كمك كند. سردبيري و تهيه‌كنندگي برنامه هم از عوامل ديگري هستند كه با وجود تاثيرگذاري شان، در يك برنامه راديويي تحت‌الشعاع كار مجري قرار مي‌گيرند و بايد با يكديگر هماهنگ باشند تا بتوانند برنامه پرمخاطب و جذاب توليد كنند.

وقتي به استوديو پخش برنامه «جوان ايراني سلام» رسيدم فهميدم كه اين گروه از لحظات اوليه صبح آماده هستند كه برنامه‌اي بر اساس نياز مخاطب توليد و پخش كنند.

جوان امروز ـ جوان ديروز؛ سلام

انوشه ميرمجلسي سردبير برنامه وظيفه هدايت محتوايي، چينش بخش‌ها و هماهنگ كردن خط منطقي و معنايي برنامه را به عهده دارد. با مرتضي اذاني و محمدحسين زرندي كه قرار است خبرهاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و ورزشي را بخوانند هماهنگي‌هاي لازم را انجام مي‌دهد تا در حين اجرا به مشكلي برنخورند. البته همزمان تلفن‌هاي برنامه را هم بررسي مي‌كند و با هانيه جوادي‌منش گزارشگر برنامه هم صحبت مي‌كند كه چه گزارشي را تهيه كند. ميرمجلسي در فرصتي كوتاه به‌ويژگي‌هاي برنامه‌هاي صبحگاهي اشاره مي‌كند و درخصوص فعاليتش در برنامه مي‌گويد: سردبير يكي از نقش‌هاي بسيار حساس در برنامه‌هاي زنده به شمار مي‌آيد به گونه‌اي كه فكر اصلي برنامه توسط سردبير به بقيه افراد تزريق مي‌شود و اين تفكر در بخش‌ها به صورت‌هاي مختلف مشهود است. به همين جهت من هم سعي مي‌كنم در اين خصوص فعاليت‌هاي مربوط به خودم را به شكل صحيحي انجام بدهم تا در كنار عوامل ديگر برنامه به موفقيتش كمك كنم. چون حضور همه عوامل بر اساس عشق و علاقه است كه با انگيزه در برنامه حضور دارند تا بتوانند برنامه‌اي توليد كنند كه مورد رضايت مخاطبان قرار بگيرد.

وي مي‌افزايد: كنترل فضاي مناسب برنامه با توجه به حال و هواي سياسي، اجتماعي و فرهنگي جامعه و بيان و ارائه مطالب روز از مهم‌ترين كارهايي است كه در اين برنامه انجام مي‌دهم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه فعاليت‌هاي سردبير با تهيه‌كننده چه تفاوت‌هايي دارد، مي‌گويد: كنترل فرمي و آوايي برنامه، چينش موسيقي و هدايت بخش‌هاي مختلف برنامه به عهده تهيه‌كننده است تا بخش‌هاي مختلف برنامه هم از جهت محتوايي و هم از جهت فني و شنيداري بي‌اشكال و جذاب ارائه شود در حالي كه سردبير بيشتر ايده مي‌دهد و روند محتوايي برنامه را كنترل مي‌كند.

ميرمجلسي تصريح مي‌كند: شايد بعضي‌ها فكر كنند تداخل‌كاري مشكلاتي بين تهيه‌كننده و سردبير به جهت نزديكي فعاليت‌ها به وجود آورد؛ اما با تقسيم وظايف كارها بخوبي انجام مي‌شود. تفاهم و همفكري بين سردبير و تهيه‌كننده به پويايي و نشاط برنامه كمك مي‌كند.

وي ادامه مي‌دهد: در اين برنامه با توجه به حساسيت‌هاي موجود همه سعي مي‌كنند وظايفشان به نحو احسن انجام دهند تا نشاط برنامه حفظ و تقويت شود. علت اين اتفاق كارگروهي و فعاليتي است كه همه عوامل اعم از نويسندگان، كارشناسان و همكاران ارتباطات رعايت مي‌كنند.

ميرمجلسي براي هماهنگي با يكي از مديران ارشد وزارت نيرو براي پيگيري مطالبات مردم سراغ تلفن مي‌رود تا در بخش «پرونده» يكي از مشكلات مردم مطرح شود و مسوول مربوطه پاسخگو باشد. منتظر مي‌مانم تا برنامه تمام شود تا با ديگر عوامل برنامه هم صحبت كنم. در برنامه جوان ايراني سلام بخش‌هاي زيادي پخش مي‌شود كه به برخي از آنها اشاره مي‌كنم. بخش يادداشت روز كه هر روز يكي از عوامل آن را مي‌نويسند، بخش طنز «در چند ثانيه» كه شوخي با خبرهاي روز است و مهدي حاجي پروانه آن را مي‌نويسد و بخش «جوان ديروز سلام» كه گفت‌وگو با جوانان ديروز است را شيما شيرازي تهيه مي‌كند. صداي دانشجو، كلينيك سلامتي، خسته نباشين، خبرهاي بازار طلا و جواهر و عكس روز از ديگر آيتم‌هاي اين برنامه هستند.

همه برنامه‌هايم شاخص است

فاطمه صداقتي گوينده جوان و مشهوري است كه به قول خودش هر جاي ايران كه رفته صدايش را شناخته‌اند. وي سال‌ها پيش با اجراي برنامه راديويي چهار راه جواني توانست قابليت‌هايش را نشان دهد و پس از آن به عنوان گوينده ثابت شبكه راديويي جوان در اكثر برنامه‌ها حضور دارد. صداقتي تاكنون با هيچ رسانه‌اي مصاحبه نكرده است و من هم مي‌دانستم كه اهل مصاحبه و گفت‌وگو نيست باوجود اين پس از اتمام برنامه از او خواستم لحظاتي بماند تا درخصوص برنامه جوان ايراني سلام و برنامه‌هاي راديو گفت‌وگو كنيم. وي معتقد است: راديو نياز به تغيير و تحول دارد و بايد مديران به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنند تا شنوندگان راديو روز به روز بيشتر شوند و برنامه‌سازان هم با آشنايي كامل از نيازهاي مخاطبان برنامه‌سازي كنند. صداقتي با بيان اين‌كه اين روزها رسانه‌ها دچار خودسانسوري شده‌اند تصريح مي‌كند: ساختار برنامه‌سازي با جابه‌جايي افراد نبايد تغيير كند چرا كه قالب و شكل برنامه مشخص است و برنامه‌ساز بايد برنامه‌اش را براي مردم بسازد نه اين‌كه مثلا در ارزيابي‌ها نمره بالاتري كسب كند يا مديري از برنامه تعريف و تمجيد كند. وي به گذشته اين برنامه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: من اجراي برنامه صبحگاهي را از يكي از سردبيران گذشته برنامه به نام فرامرز اكرمي ياد گرفتم كه اگر هم به موفقيتي رسيدم و مردم ابراز محبت مي‌كنند همه حاصل زحمات اكرمي است و واقعا من مديونش هستم.

صداقتی: ساختار برنامه‌سازي با جابه‌جايي افراد نبايد تغيير كند چرا كه قالب و شكل برنامه مشخص است و برنامه‌ساز بايد برنامه‌اش را براي مردم بسازد نه اين‌كه مثلا در ارزيابي‌ها نمره بالاتري كسب كند يا مديري از برنامه تعريف و تمجيد كند
وي از كساني كه در اجرا و گويندگي سال‌ها به او كمك كرده‌اند ياد مي‌كند و ادامه مي‌دهد: محمد جعفر خسروي يكي ديگر از كساني است كه من خيلي چيزها از او ياد گرفتم و در حال حاضر مي‌توانم از تجربيات آنها براحتي در برنامه‌هايم استفاده كنم و بر خودم واجب مي‌دانم تا از كساني كه به من ياد دادند تشكر كنم.

صداقتي اجراي برنامه صبحگاهي و عصرگاهي را بسيار متفاوت مي‌داند و توضيح مي‌دهد: اجراي من در برنامه صبح با عصر تفاوت‌هاي زيادي دارد. كساني كه شنونده هميشگي برنامه باشند اين تفاوت‌ها را مي‌فهمند لحن، نحوه بيان و... متفاوت است و به نظرم مجري برنامه‌هاي صبح بايد تسلط كامل به تكنيك‌هاي اجرا و همچنين اطلاعات روز داشته باشد.

او با اشاره به اين‌كه راديو مي‌تواند بهتر از اين باشد، خاطرنشان مي‌كند: نياز است فضاي بازتري در اختيار برنامه‌سازان راديو قرار گيرد تا آنها بتوانند برنامه‌هاي پرمخاطب توليد كنند و شنوندگان راديو روز به روز بيشتر شوند. مردم دوست دارند حرفشان از راديو بيان شود. اگر اين حرف‌ها از راديو پخش شود، قطعا سراغ راديو مي‌آيند. راديو رسانه‌اي است كه مي‌تواند در جامعه جريان‌ساز و تاثيرگذار باشد كه برنامه‌سازان و مديران بايد از اين پتانسيل استفاده كنند. راديو نياز به برنامه‌هاي شاخص دارد و اين برنامه‌ها بايد توسعه پيدا كنند تا راديو به جايگاه اصليش برسد. به‌همين سبب من هميشه سعي كردم در همه برنامه‌هايي كه اجراي آنها را به عهده دارم، با مخاطبانم ارتباط برقرار كنم.

راديو، آينه مشكلات مردم

شهره شايان از تهيه‌كنندگان جوان اما بنامي است كه نام او را بارها از شبكه راديويي جوان شنيده‌ايم. قبل از اين‌كه برنامه شروع شود ديدم كه با سردبير و گوينده بخش‌هاي مختلف را هماهنگ مي‌كند تا هنگام پخش برنامه مشكلي پيش نيايد. حواسش كاملا به برنامه است. با وجود اين‌كه تهيه برنامه‌هاي زنده راديو اضطراب فراواني دارد، اما شهره شايان نه‌تنها اضطراب نداشت بلكه با آرامش كامل برنامه‌اش را اداره مي‌كرد. او درباره برنامه‌هاي صبحگاهي راديو مي‌گويد: برنامه‌هاي صبحگاهي در راديو بايد متنوع و داراي ريتم شاد باشد تا مخاطبان با شنيدن برنامه پويايي و نشاط لازم را دريافت كنند.

وي با بيان اين‌كه برنامه‌هاي صبحگاهي جايي براي بحث‌هاي چالشي نيست! مي‌افزايد: مردم دوست دارند در برنامه‌هاي راديويي مشكلاتشان را مطرح كنند و مسوولان هم پاسخشان را بدهند و مشكلشان را رفع كنند. به همين سبب ما علاوه بر اين‌كه وظيفه اطلاع‌رساني، ايجاد روحيه نشاط و انرژي را داريم به مسائلي كه مطرح مي‌شود و خواسته‌هاي شنوندگان است هم توجه مي‌كنيم تا مخاطبانمان را حفظ كنيم.

شايان بيان مي‌كند: برنامه «جوان ايراني سلام» تلاش مي‌كند با تهيه و پخش يك برنامه صبحگاهي شاد مسائل اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، ورزشي و حتي سياسي را بازگو كند.

وي اظهار اميدواري مي‌كند: مديران راديو به مشكلات برنامه‌سازان بيشتر توجه كنند تا آنها نيز بتوانند در توليد برنامه فرصت بيشتري بگذارند.

شايان خاطر نشان مي‌كند: با توجه به اين‌كه تهيه‌كنندگي اين برنامه به صورت كامل به من واگذار شده است و تنها سردبير برنامه تغيير مي‌كند مزيت بسيار خوبي است كه موسيقي‌ها و سرودهاي تكراري استفاده نمي‌شود و برنامه براي مخاطب تكراري و يكنواخت نيست.

صدابرداري كار دشواري است

سارا تهراني صدابردار برنامه صبحگاهي شبكه جوان است. تهراني تجربه صدابرداري برنامه‌هاي مختلف بخصوص برنامه‌هاي صبحگاهي را دارد. وي به سختي‌هاي صدابرداري در برنامه‌هاي زنده اشاره مي‌كند و مي‌گويد: صدابردار به عنوان يكي از حساس‌ترين عوامل در برنامه به شمار مي‌آيد چون كوچك‌ترين اشتباهش روي آنتن مي‌رود و بايد پاسخگو باشد. در نظر بگيريد اگر به جاي موسيقي‌اي كه قرار است پخش شود به اشتباه مكالمه تلفني يا... پخش شود برنامه‌ريزي تهيه‌كننده به هم مي‌خورد.

وي با اشاره به صدابرداري در برنامه‌هاي صبحگاهي تصريح مي‌كند: صدابردار برنامه‌هاي صبح بايد سرعت عمل بسيار بالايي داشته باشد و حواسش كاملا به برنامه، تهيه‌كننده و گوينده باشد تا مشكلي پيش نيايد.

تهراني بيان مي‌كند: صدابردار بايد هماهنگي لازم بين خودش و تهيه‌كننده را ايجاد كند كه ما در برنامه «جوان ايراني سلام» با تهيه‌كننده و گوينده برنامه كاملا هماهنگ هستيم و در بسياري از اوقات همين هماهنگي باعث شده مشكلي در برنامه به وجود نيايد. گفتني است: محمد‌مهدي حاجي پروانه، انوشه ميرمجلسي (نويسنده)، شيما شيرازي، فرزاد محمدي‌راد (ارتباطات) و آذر شيشه‌گر (هماهنگي) از ديگر عوامل برنامه هستند كه هر روز در برنامه «جوان ايراني سلام» حضور دارند.

فرشيد قره‌لي / جام‌جم




نوشته شده در   دوشنبه 27 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode