ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 23 تير 1390     |     کد : 22427

نقابي زيبا براي قهرمان مردمي

سريال كره‌اي «رودخانه ماه» از شبكه 3 سيما در حال پخش است...

سريال كره‌اي «رودخانه ماه» از شبكه 3 سيما در حال پخش است
نقابي زيبا براي قهرمان مردمي
جام جم آنلاين: «رودخانه ماه» درام تاريخي تلويزيوني كره كه با نام «ايل جي‌مائه برمي‌گردد» بين مردم شناخته مي‌شود، قصد بررسي يك دوره مهم تاريخي اين كشور آسيايي را به زباني اكشن و ماجراجويانه دارد. شمشيربازي و هنرهاي رزمي كه 2 مشخصه اصلي سينما و تلويزيون كره جنوبي در ژانر سينماي حادثه‌اي هستند، حرف اصلي و مهم را در اين مجموعه مي‌زنند.
در كنار اين حادثه‌پردازي‌هاي متنوع، سازندگان رودخانه ماه رويدادهاي تاريخي را مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهند و قصه‌اي خانوادگي و دراماتيك را نيز تعريف مي‌كنند. فيلمنامه فيلم را 2 نويسنده پركار و سرشناس تلويزيوني كره نوشته‌اند. آنها واقعيت‌هاي تاريخي را با چند قصه خيالي 2 شخصيت‌ كه در عالم واقعيت وجود نداشته‌اند درهم آميخته‌اند تا مجموعه‌اي پرتنش خلق كنند.

رودخانه ماه در 24 اپيزود 60 دقيقه‌اي توليد شد و اولين بار اواخر ژانويه 2009 به روي آنتن رفت. پخش مجموعه تا آوريل همان سال ادامه پيدا كرد و توانست شمار زيادي از تماشاگران تلويزيوني را جذب خود كند. اما رودخانه ماه نتوانست موفقيتي در حد مجموعه «جومونگ» كسب كند. البته سازندگان اين مجموعه در فكر رقابت با كاري پرخرج و تاريخي مثل جومونگ نبودند. اما از آنجا كه عموم مجموعه‌هاي درام و اكشن تاريخي چند سال اخير تلويزيوني در آسيا با اين مجموعه پربيننده سنجيده مي‌شود، طبيعي است كه اهل فن و منتقدان تلويزيوني هم در اظهارات و نقدهاي خود به اين نكته اشاره كنند.

دهقانان آرام نمي‌نشينند

رودخانه ماه 2 كارگردان دارد. هوآنگ‌اين‌روئه و كيم‌سو يئونگ 24 اپيزود اين مجموعه را با همكاري يكديگر كارگرداني كرده‌اند و گروهي از بازيگران سرشناس جوان و كهنه‌كار تلويزيون اين كشور (همچون جونگ ايل‌وو، يون جين سيو، كيم مين جونگ و جونگ هيو يونگ)‌ در نقش‌هاي اصلي آن ظاهر شده‌اند. ايل جي مائه شخصيت اصلي قصه مجموعه، دوران كودكي سختي را پشت سر گذاشت. پدر او يكي از ماموران رسمي و عالي‌رتبه دولتي بود، ولي مادرش يك خدمتكار سطح پايين بود. به همين دليل، بسياري از اطرافيان، مخالف ازدواج اين دو بودند.

به منظور حفظ شرافت خانوادگي (منظور خانواده پدري است)‌ افراد فاميل پدري حاضر به پذيرش ايل‌جي‌مائه به عنوان يكي از اعضاي خانواده نمي‌شوند و او را طرد مي‌كنند. براي همين، او توسط كسان ديگري در نزديكي درخت زردآلو بزرگ مي‌شود. نام او هم در ارتباط با همين درخت است و يكي از شاخه‌هاي درخت زردآلو به نام ايل‌جي‌مائه است. خانواده‌اي كه ايل جي مائه را بزرگ مي‌كنند، خانواده‌اي معمولي هستند كه در قلمرو سلطنتي كوئينگ زندگي و كار مي‌كنند، زماني كه ايل جي مائه به كره برمي‌گردد تا خانواده واقعي خود را پيدا كند، پدرش يك بار ديگر او را طرد مي‌كند.

ايل جي مائه با دلي شكسته (اما قوي)‌ به كشور خود برمي‌گردد، او خشم و عصبانيت خود را متوجه بي‌عدالتي و ظلمي مي‌كند كه نسبت به دهقانان و مردم عادي اعمال مي‌شود و يك كلاس مبارزه و هنرهاي رزمي داير مي‌كند. مبارزه او با بي‌عدالتي، سرلوحه كار عملي‌اش قرار مي‌گيرد و هر بار كه در يك مبارزه شركت مي‌كند تا از عدالت دفاع كند، يك برگ از شاخه‌هاي درخت زرد‌آلو را در محل از خود به جا مي‌گذارد. تنها كسي كه به دنياي كوچك و دورافتاده ايل جي مائه راه دارد، وول‌هي است كه در همه حال به او كمك مي‌كند. او تنها فردي است كه مي‌داند هويت واقعي جوان شجاعي كه نقابي به چهره‌اش دارد كيست و مي‌تواند چهره پشت اين نقاب را شناسايي كند. مردم دوست دارند ببينند قهرمان آنها كه در پشت اين نقاب پنهان شده چه كسي است و ماموران دولتي هم با نيتي ديگر (و براي دستگيري ايل جي مائه)‌ مي‌خواهند بدانند اين قهرمان محبوب ناشناس كيست.

ذهن زيبا

هوآنگ اين روئه كارگردان مجموعه مي‌گويد: « ايل جي مائه يك قهرمان سنتي است كه شايد براي بسياري يادآور رابين‌هود و كارهاي او باشد. او يك رابين‌هود شرقي با تمام مشخصه‌هاي يك قهرمان آسيايي است. در نگاه اول، تماشاچي روبه‌روي خودش جواني محجوب و خوش‌چهره را مي‌بيند، ولي درون او و ذهنياتي كه دارد بسيار زيباتر از ظاهر اوست. او جواني است عدالتخواه كه مي‌خواهد عدالت را در محدوده زندگي و قلمرو خود برقرار كند. سلحشوري، جوانمردي و مروت او در كنار دليري و غيرتي كه دارد، شخصيتي را شكل مي‌دهد كه مي‌تواند براي يك مجموعه تلويزيوني، يكي از بهترين شخصيت‌هاي قصه باشد.

او قهرماني است كه در زماني ظهور مي‌كند كه جامعه پيرامون وي نيازمند عدالت است، اما اين شخصيت از ابتداي كار به اين صورت نبوده و پس از پشت‌سر گذاشتن يك زندگي سخت و متلاطم، آبديده شده و به اين شكل درآمده است. ما در مجموعه سعي كرديم شخصيت‌پردازي خوبي از وي در قسمت‌هاي اول داستان ارائه دهيم. اول از همه، كسي كه او را خيلي دوست دارد به شكل دردناكي مي‌ميرد و زندگي ايل‌جي‌مائه به سمت نوعي بي‌هدفي مي‌رود. او دلشكسته است و تنها پس از آشنايي و ديدار با وول‌هي (كه بسيار شبيه عشق بزرگ زندگي‌اش است)‌ تغييري بزرگ در زندگي و كار خود ايجاد مي‌كند. او يك قهرمان خارق‌العاده مي‌شود و در محدوده قلمرو سلطنتي، مبارزات عدالتخواهانه‌اش را شروع مي‌كند. اما با اين حال، سرنوشت و تقدير او اين است كه تنها و دلشكسته باقي بماند. ايل‌جي‌مائه قهرماني تنها و غمگين است و همين مساله باعث تفاوت او با ديگر قهرمان‌هاي مجموعه‌ها و فيلم‌هاي سينمايي و تلويزيوني مي‌شود».

نكته: جيونگ ايل وو بازيگر نقش ايل‌جي‌مائه فارغ‌التحصيل رشته هنر از يكي از دانشگاه‌هاي كره است و كار بازيگري را از سال 2006 شروع كرده است. او به صورت همزمان كار بازيگري را براي تلويزيون و سينما شروع كرد و در هر دوي آنها، بيشتر بازيگر نقش‌هاي درام بوده است
هوآنگ اين‌روئه از فيلمسازان قديمي رسانه تلويزيون كره است كه با بيش از 50 سال سن، تا به حال تعداد زيادي مجموعه و فيلم تلويزيوني براي شبكه‌هاي مختلف كره كارگرداني كرده و چند سالي است كه به طور مشخص با شبكه معروف تلويزيوني ام‌بي‌سي كره كار مي‌كند. او از سال 2006 تا به حال تمام كارهاي خود را براي اين شبكه ـ كه گفته مي‌شود بيشترين تعداد بيننده را در كره جنوبي دارد ـ ساخته است. كارهاي اين كارگردان را نمي‌توان در ژانر مخصوصي محدود كرد . وي سابقه‌اي طولاني در كار ژانرهاي مختلف دارد. او پس از خواندن قصه مصور و كميك‌استريپي رودخانه ماه (كه توسط وو يئونگ‌كو نوشته شده بود)‌ علاقه‌مند ساخت مجموعه‌اي تلويزيوني براساس آن شد و پيشنهاد توليد آن را به مسوولان شبكه ام‌بي‌سي داد. محبوبيت اين قصه مصور در بين عموم مردم (و بويژه نوجوانان و جوانان)‌ باعث شد تا مسوولان شبكه با هوآنگ اين‌‌روئه همراه شده و مجموعه رودخانه ماه را توليد كنند.

ماجراجويي متوقف مي‌شود

سازندگان مجموعه براي خلق فضايي قديمي و كهن كه متناسب با حال و هواي كلي قصه باشد، راهي يكي از روستاهاي دور كشور شدند. بخشي از سكانس‌هاي مجموعه هم در جنوب ژاپن فيلمبرداري شد. آنها حدود 6 ماه مشغول فيلمبرداري در اين دو محل بودند و گفته مي‌شود هزينه توليد آن نزديك 10 ميليون دلار شد. اين رقم براي يك محصول كره‌اي، رقم بالايي به شمار مي‌رود. ولي تهيه‌كنندگان مجموعه با عنايت به امكان پخش منطقه‌اي و بين‌المللي مجموعه، حاضر به توليد آن با چنين بودجه كلاني شدند. قصه كميك‌استريپي رودخانه ماه اولين بار در سال 1975 در يكي از مجلات هفتگي كره‌اي چاپ شد. اين قصه تا سال 1977 هر هفته در اين مجموعه به چاپ رسيد و در چندين قسمت مختلف، به شرح ماجراجويي‌هاي متفاوت شخصيت اصلي آن پرداخت.

اين مجموعه قصه، بعدها تبديل به يك كتاب چندجلدي شد و خوانندگان زيادي را هم در وادي كتاب جذب خود كرد. وو يئونگ‌كو بعدها حاضر به نگارش قسمت‌هاي ديگري از اين قصه نشد. مجموعه او با نام «ايل جي مائه» منتشر شد و نويسنده در گفت‌وگويي گفت نيازي به ادامه دادن ماجراجويي‌هاي شخصيت اصلي قصه‌اش نمي‌ديده است. او گفت: «براي چنين شخصيتي نمي‌توان تا يك مدت زمان نامحدود، قصه و ماجراجويي آفريد. نگران آن بودم كه ادامه دادن كار نگارش، باعث تكراري و كليشه‌اي شدن اين قصه شود. دوست داشتم قصه را در جايي تمام كنم كه هنوز خوانندگان دوستدار شنيدن ماجراهاي تازه‌اي از آن هستند».

قصه مردم‌پسند

سازندگان مجموعه رودخانه ماه هنگام توليد آن تغييراتي در قصه وويئونگ‌كو دادند و زندگي شخصي او را با ماجراجويي‌هاي اجتماعي وي تلفيق و همراه كردند. شبكه تلويزيوني ام‌بي‌سي در سال 2008 يك مجموعه تلويزيوني ديگر به نام «ايل‌جي‌مائه؛ دزد شبح» نيز تهيه كرد كه قصه آن براساس شخصيت ايل‌جي‌مائه بود، ولي ارتباطي به رودخانه‌ ماه ندارد. در اين مجموعه جون‌كي‌لي در نقش اين قهرمان رابين هودي بازي كرد. جيونگ ايل وو بازيگر نقش ايل‌جي‌مائه در مجموعه رودخانه ماه مي‌گويد قبل از بازي در آن، آشنايي زيادي با قصه مصور وويئونگ‌كو نداشت و اضافه مي‌كند: «وقتي قرار شد با اين مجموعه همكاري كنم، از من خواستند آن قصه مصور را بخوانم. كل قصه‌هاي آن را در يك هفته مطالعه كردم. قصه‌هاي جذاب و مردم‌پسندي بودند و روايت مصور آن، حال و هواي خاصي داشت. خيلي دوست داشتم اين حال و هوا هنگام توليد نسخه زنده تلويزيوني آن رعايت شود. سازندگان مجموعه به من اطمينان دادند كه اين حال و هوا حتما رعايت خواهد شد. براي اين كه بتوانم نقش ايل‌جي‌مائه را بهتر بازي كنم، يك سري قصه‌هاي تاريخي و قديمي را خواندم. حتي به تماشاي فيلم‌هاي رابين ‌هودي هم نشستم. بازي در چنين نقشي برايم خيلي جالب بود. اين شخصيت از نظر تاريخي و احساسي خيلي از من دور بود و مي‌خواستم آن را به صورتي بازي كنم كه عموم تماشاگران را راضي و قانع كند.»

اين بازيگر جوان فارغ‌التحصيل رشته هنر از يكي از دانشگاه‌هاي كره است و كار بازيگري را از سال 2006 شروع كرده است. او به صورت همزمان كار بازيگري را براي تلويزيون و سينما شروع كرد و در هر دوي آنها، بيشتر بازيگر نقش‌هاي درام بوده است. 7 مجموعه تلويزيوني و 3 فيلم سينمايي، حاصل كارهاي هنري وي در 6 سال اخير هستند. در بين آنها رودخانه ماه دومين كار تلويزيوني اوست كه شهرت فراواني برايش به ارمغان آورد. تازه‌ترين كار او كه هم‌اكنون روي آنتن مي‌باشد، درامي به نام «49 روز» است كه در 20 اپيزود تهيه شده است. با وجود آن كه شبكه تلويزيوني ام‌بي‌سي امتياز انحصاري برگردان تلويزيوني قصه كميك استريپي «ايل‌جي‌مائه»‌ را دارد، ولي يك شبكه تلويزيوني ديگر كره به نام اس‌بي‌سي هم مجموعه‌‌اي در رابطه با اين شخصيت تهيه و توليد كرد. اين امر باعث اعتراض و شكايت رسمي مسوولان ام‌بي‌سي از شبكه اس‌بي‌سي شد.

در ميانه‌هاي كار دادگاه 2 طرف به توافق رسيدند و به اين ترتيب دادگاه فوق منحل شد. ولي هيچ يك از طرفين دعوا، توضيحي درباره مصالحه و آشتي خود ندادند. اين شكايت باعث تبليغات خوبي براي مجموعه رودخانه ماه شد و توجهات را سمت خود جلب كرد.

سازندگان مجموعه مدتي است در فكر توليد فصل تازه‌‌اي از آن ـ با حضور بازيگران نسخه اصلي ـ هستند. گفته مي‌شود قرار است در فصل جديد، زمان رخدادها تغيير كند و به اين ترتيب حال و هواي آن هم دگرگون شود. قصه نسخه اصلي در كره قرن 17 اتفاق مي‌افتد، زماني كه دولت وقت كره با فساد سياسي و اقتصادي همراه و كشور در آستانه فروپاشي قرار داشت. قرار است قصه فصل جديد يك قرن پس از آن رخ بدهد. در حال حاضر، فيلمنامه چندين اپيزود مجموعه نوشته شده و تهيه‌كنندگان رودخانه ماه گفته‌اند فصل جديد آن را به شرطي تهيه مي‌كنند كه يك فيلمنامه خوب و قوي در اختيار داشته باشند، فيلمنامه‌اي كه در ضمن آبروي فصل اول آن را بخوبي حفظ كند.

ويكلي آسيا / مترجم: كيكاووس زياري



نوشته شده در   پنجشنبه 23 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode