ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 3 آذر 1403
شنبه 3 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 17 فروردين 1388     |     کد : 2238

وهّابیت‏ از منظر عقل و شرع 1

علماء و اندیشمندان اهل سنت ، از دیر باز ، نگاهى نقّادانه به فرهنگ و معارف شیعى داشته‏اند وهمواره سؤالات و شبهاتى را مطرح كرده‏اند ...

گسترش تهاجم به شیعه بعد از انقلاب اسلامى وانگیزه‏هاى آن

علماء و اندیشمندان اهل سنت ، از دیر باز ، نگاهى نقّادانه به فرهنگ و معارف شیعى داشته‏اند وهمواره سؤالات و شبهاتى را مطرح كرده‏اند . این رویكرد با ظهور وهّابیت در شبه جزیره عربستان ، روند وسیع‏تر وشدیدترى به خود گرفته است و پس از پیروزى انقلاب پرشكوه اسلامى ایران این هجمه با روشهاى مدرن و با استفاده از رسانه‏هاى عمومى مانند اینترنت وماهواره در سطح خیلى وسیع گسترش یافته است . این تهاجم در سالهاى اخیر گسترش چشمگیرى داشته است به گونه‏اى كه همه گروهها ، از مردم عادى تا اساتید ، دانشجویان و دانش آموزان و حتى روحانیون كاروانهاى حج را هم در بر گرفته است . طبق اظهارات حضرت آیت اللّه سبحانى ، در كشور تاجیكستان از سوى وهّابیها باغ بزرگى تهیه و از فرهنگیان جهت تدریس در محیط دانشگاه و مدارس اقدام به ثبت نام نموده و پس از یك دوره سه ماهه ، حدود 400 نفر از برگزیدگان را به عربستان برده و در دانشگاه « الإسلامیه » مدینه منوّره طى دوسال دوره آموزش مبانى وهّابیت و راه مبارزه با فرهنگ شیعه ، آنان را به شهرهاى مختلف تاجیكستان و دیگر كشورهاى آسیاى میانه اعزام كرده‏اند ، ومشابه این كار در آذربایجان شوروى انجام گرفته و حتى اسم كسانى را كه همنام ائمه : بودند ، تغییر داده و سپس آنان را براى ترویج افكار وهّابیت به كشور مبدء اعزام نموده‏اند .

فقط در ایام حجّ سال 1381 ، ده میلیون و 685 هزار جلد كتاب به 20 زبان زنده دنیا ، ( غالباً بر ضدّ شیعه ) توسّط دولت سعودى در میان زائران خانه خدا ، توزیع شده است ( مجلّه میقات ، شماره 43 ، ص 198 ، به نقل از روزنامه عكّاظ ، مورّخ 11 / 9 / 81 ) . یكى از روحانیون سرشناس شیعه در منطقه قطیف كشور سعودى ، در شب 12 رجب سال جارى ( 1382 ) در مكّه مكرّمه اظهار داشت : كتاب « للّه ثمّ للتاریخ » را با كامیونهاى بزرگ در منطقه قطیف و احساء در میان شیعیان به رایگان توزیع كرده‏اند .

همین كتاب ، در كشور كویت سال 1380 هجرى شمسى در یكصد هزار تیراژ چاپ و منتشر گردید كه توسّط دانشمند متعهّد جناب آقاى مهرى ( نماینده ولى فقیه ) به دولت كویت اعلام گردید : اگر از نشر و توزیع این كتاب موهن و ضدّ شیعه جلوگیرى نشود ، بیم آن مى‏رود كه كویت ، به لبنان دیگرى در منطقه تبدیل شود ( جریده « الرأی العام الكویتیة » به تاریخ 30 / 6 / 2001 . نامه مذكور در سایتهاى مختلف اینترنت قرار گرفته است ) .

یكى از مؤسّسات پژوهشى ، كتاب‏هایى را كه در طول 14 قرن بر ضدّ شیعه چاپ و منتشر شده ، تهیه و یا شناسایى كرده ، كه آمار آنها از مرز 5000 عنوان تجاوز كرده است .از این مجموعه ، 3000 عنوان به زبان اردو ، 1500 عنوان به زبان عربى و 500 عنوان به زبانهاى دیگر است . محتویات این كتب مورد مطالعه قرار گرفته و تاكنون هزاران شبهه در صدها عنوان ، استخراج و گرد آورى شده است . با اینكه این شبهات ، غالباً از افترا و دروغ و یا جهل ونادانى سرچشمه گرفته است ، ولى از مسئولیت اساتید ودانش پژوهان در پاسخگویى به آنها كاسته نمى‏شود . جالب توجّه این است كه 70 درصد كتاب‏هاى یاد شده بعد از پیروزى پرشكوه انقلاب اسلامى ایران نگاشته شده است ؛ یعنى در طول بیست و چهار سال نزدیك به 5 / 2 برابر چهارده قرن ، بر ضدّ شیعه كتاب تألیف گردیده است .

و این بدان جهت است كه مخالفان مكتب اهل‏بیت ، هرگز تصوّر نمى‏كردند كه فرهنگ غنى شیعه بتواند ملّت ایران را این چنین به صحنه بیاورد كه با دست خالى ، ولى با قلبى آكنده از ایمان و عشق به اسلام ، طومار حكومت تا به دندان مسلّح را -با آن همه حمایتهاى بیدریغ شرق و غرب- براى همیشه درهم بپیچد و به جاى آن ، حكومت اسلامى برپایه فقه شیعه تأسیس نماید . و به همین جهت ، مخالفان مكتب اهل‏بیت ، وقتى با گسترش فرهنگ تشیع ، موقعیت خود را در خطر مى‏بینند ، با تألیف كتابهاى ضدّ شیعىِ مملوّ از تهمت و كذب ، سعى در مخدوش كردن چهره نورانى مذهب شیعه در سطح جهانى دارند . اهمیت این قضیه ، با ذكر چند نمونه از این تهمتهاى ناجوانمردانه كاملاً روشن خواهد شد .

تهمتهاى ناجوانمردانه به شیعه

آقاى دكتر عبد اللَّه محمّد غریب از دانشمندان مصرى در كتاب مملوّ از دروغ و تهمت خود « وجاء دور المجوس » مى‏نویسد : « إنّ الثورة الخمینیة مجوسیة ولیست إسلامیة ، أعجمیة ولیست عربیة ، كسرویة ولیست محمّدیة » ( وجاء دور المجوس : 357 ) ؛ « نهضت [امام‏] خمینى ، یك نهضت مجوسى ، عجمى و كسروى است ، نه نهضت اسلامى ، عربى و محمّدى » . كینه‏توزى و دشمنى را تا آنجا پیش برده كه مى‏نویسد : « نعلم أنّ حكّام طهران أشدّ خطراً على الإسلام من الیهود ، ولا ننتظر خیراً منهم ، وندرك جیداً أنّهم سیتعاونون مع الیهود فی حرب المسلمین » ( همان : 374 ) « مى‏دانیم كه خطر حاكمان تهران ، از خطر یهود بر اسلام ، سخت‏تر است و از آنان هیچ امید خیرى انتظار نمى‏رود و نیك مى‏دانیم كه آنان به زودى با یهود ، همداستان شده و به جنگ مسلمانان خواهند آمد! » .

در حالى كه تمام دنیا مى‏داند كه امروز براى حكومت غاصب صهیونیستى ، دشمنى ، سخت‏تر از نظام اسلامى نیست و افتخار این نظام ، این است كه به مجرّد پیروزى انقلاب اسلامى ، سفارت دولت غاصب اسرائیل را براى همیشه در ایران تعطیل و به جاى آن سفارت فلسطین را گشود . دكتر ناصر الدین قفارى از اساتید دانشگاههاى مدینه منوّره ، در كتاب « اصول مذهب الشیعة الإمامیة » كه رساله دكتراى او بوده ، نوشته است : « أدخل الخمینی إسمه فی أذان الصلوات ، وقدّم إسمه حتّى على إسم النبی الكریم ، فأذان الصلوات فی ایران بعد استلام الخمینی للحكم وفی كلّ جوامعها كما یلی : اللّه أكبر ، اللّه اكبر ، خمینى رهبر ، أی الخمینی هو القائد ، ثمّ أشهد أنّ محمّداً رسول اللّه » ( أصول مذهب الشیعة الإمامیة : 3 / 1392 ) . « [امام‏] خمینى ، نام خود را در اذان نمازها داخل كرده وحتّى نام خود را بر نام پیامبر نیز مقدّم نموده است . در ایران ، اذان در نمازها بعد از اعلام [امام‏] خمینى به عنوان حاكم ایران و حاكم همه جوامع [مسلمانان‏] چنین است : اللَّه اكبر ، اللَّه اكبر ، خمینى رهبر یعنى خمینى پیشواى ماست ، سپس [مى‏گویند : ] أشهد أنّ محمّداً رسول اللَّه! » . اینجانب در بحث‏هایى كه در سال جارى ( رجب 1382 ) با تعدادى از دانشجویان دانشگاه « أمّ القرى » در كنار بیت اللَّه الحرام داشتم ، اشاره كردم كه اگر كسى به اذانى كه همه روزه از صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران ، شبكه « جام جم » كه در تمام كشورهاى جهان ؛ به ویژه عربستان پخش مى‏شود ، توجّه كند ، دروغگویى وتهمت نارواى این نویسنده ، كاملاً روشن خواهد شد . جاى بسى شگفتى است كه كتابهایى كه بر ضدّ جنایات صهیونیسم در فلسطین اشغالى نوشته مى‏شود ، بسیار كمتر از كتابهایى است كه بر ضدّ شیعه تألیف مى‏گردد .

 

چشم‏انداز مذهب شیعه

یكى از انگیزه‏هاى تهاجم وسیع وهّابیت بر ضدّ مذهب اهل بیت : ، ترس و وحشت آنان از گسترش فرهنگ برخاسته از قرآن در میان جوانان و دانشمندان تحصیل كرده و استقبال آنان از این مكتب نورانى مطابق با سنّت راستین محمّدى(صلی الله علیه و آله و سلم)است ، به چند نمونه توجّه كنید : دكتر عصام العماد ، فارغ التحصیل دانشگاه « الإمام محمّد بن سعود » در ریاض و شاگرد بن باز ( مفتى اعظم سعودى ) و امام جماعت یكى از مساجد بزرگ صنعاء و از مبلّغین وهّابیت در یمن كه كتابى نیز در اثبات كفر و شرك شیعه تحت عنوان : « الصلة بین الإثنی عشریة وفرق الغلاة » نوشته است با آشنایى با یكى از جوانهاى شیعه ، با فرهنگ نورانى تشیع آشنا شد و از فرقه وهّابیت دست كشید و به مذهب شیعه مشرّف گردید . دكتر عصام در كتابى كه به همین مناسبت تألیف نموده ، مى‏نویسد : با مطالعه كتابهایى كه وهّابیت در سالهاى اخیر نوشته‏اند ، به یقین در مى‏یابیم كه آنان احساس كرده‏اند كه تنها مذهب آینده ، همان مذهب شیعه امامیه است : « وكلَّما نقرأ كتابات إخواننا الوهّابیین نزداد یقیناً بأنّ المستقبل للمذهب الاثنی عشری ؛ لأنّهم یتابعون حركة الانتشار السریعة لهذا المذهب فی وسط الوهّابیین وغیرهم من المسلمین » ( المنهج الجدید والصحیح فی الحوار مع الوهابیین : 178 ).

هنگامى كه كتابهاى برادران وهّابى را مى‏خوانیم بر یقین ما افزوده مى‏شود كه آینده از آن مذهب تشیع است ، زیرا آنان خود وسیله انتشار سریع و آشنائى با مذهب تشیع در بین وهّابیان مى‏باشند . آنگاه از قول شیخ عبد اللَّه الغُنیمان استاد « الجامعة الإسلامیة » در مدینه منوّره نقل مى‏كند : « إنّ الوهّابیین على یقین بأنّ المذهب ( الاثنی عشر ) هو الذی سوف یجذبُ إلیه كلّ أهل‏السنَّة وكلّ الوهّابیین فی المستقبل القریب ؛ وهّابیون به یقین دریافته اند ، تنها مذهبى كه در آینده ، اهل سنّت و وهّابیت را به طرف خود جذب خواهد كرد ، همان مذهب شیعه امامى است » ( همان ) .

آقاى شیخ ربیع بن محمّد ، از نویسندگان بزرگ سعودى مى‏نویسد : آنچه كه باعث فزونى شگفتى من گردیده ، این است كه برخى از برادران وهّابى و فرزندان شخصیتهاى علمى و دانشجویان مصرى ، اخیراً به سراغ مكتب تشیع رفته‏اند : « وممّا زاد عجبی من هذا الأمر أنّ إخواناً لنا ومنهم أبناء أحد العلماء الكبار المشهورین فی مصر ، ومنهم طلّاب علم طالما جلسوا معنا فی حلقات العلم ، ومنهم بعضُ الإخوان الذین كنّا نُحْسن الظنَّ بهم ؛ سلكوا هذا الدَرْب ، وهذا الاتّجاه الجدید هو ( التشیع ) ، وبطبعة الحال أدركت منذ اللحظة الأولى أنّ هؤلاء الإخوة - كغیرهم فی العالم الإسلامی - بهرتهم أضواء الثورة الإیرانیة » ( مقدّمه كتاب « الشیعة الإمامیة فی میزان الإسلام » : 5 ) . شیخ محمّد مغراوى از دیگر نویسندگان مشهور وهّابى مى‏گوید : باگسترش مذهب تشیع در میان جوانهاى مشرق زمین ، بیم آنرا داریم كه این فرهنگ در میان جوانهاى مغرب زمین نیز گسترده شود : « بعد انتشار المذهب الإثنی عشری فی مشرق العالم الإسلامی ، فخفت على الشباب فی بلاد المغرب . . . » ( مقدّمه كتاب من سبَّ الصحابة ومعاویة فأُمّه هاویة : 4 . ) . دكتر ناصر قفارى استاد دانشگاههاى مدینه مى‏نویسد : اخیراً تعداد زیادى از اهل سنّت به طرف مذهب شیعه گرویده‏اند و اگر كسى كتاب « عنوان المجد فی تاریخ البصرة ونجد » را مطالعه كند به وحشت مى‏افتد كه چگونه برخى از قبایل عربى به صورت كامل ، مذهب شیعه را پذیرفته‏اند : « وقد تشیع بسبب الجهود التی یبذلها شیوخ الإثنی عشریة من شباب المسلمین ، ومن یطالع كتاب « عنوان المجد فی تاریخ البصرة ونجد » یهُولُه الأمر حیث یجدُ قبائل بأكملها قدتشیعت » ( مقدمة أُصول مذهب الشیعة الإمامیة الاثنی عشریة : 1 / 9 ) . جالبتر ازاینها سخن شیخ مجدى محمّد على محمّد نویسنده بزرگ وهّابى است كه مى‏گوید : یكى از جوانهاى اهل سنّت با حالت حیرت ، نزد من آمد وانگیزه حیرت او را جویا شدم ، دریافتم كه دست یك شیعه به وى رسیده است و این جوان سنّى تصوّر كرده كه شیعیان ملائكه رحمت و شیر بیشه حق مى‏باشند : « جاءنی شابّ من أهل السنّة حیران ، وسبب حیرته أنّه قد امتدّت إلیه أیدی الشیعة . . . حتّى ظنّ المسكین أنّهم ملائكة الرحمة وفرسان الحقّ » ( انتصار الحق : 11 و 14 ) .

 

ارزش و جایگاه وحدت از منظر قرآن و سنت

شاید به ذهن بعضى خطور نماید كه طرح این چنین مسایل اختلافى میان شیعه و سنى و یا شیعه و وهّابیت با جریان وحدت میان مسلمانان منافات داشته باشد و یا عامل رنجش خاطر بعضى فراهم گردد و یا موجب تفرقه گردد ، بدین منظور نا گزیریم نسبت به مفهوم وحدت و عوامل آن به صورت گذرا اشاره كنیم . یكى از عوامل پیشرفت ملتها و رمز پیروزى آنان ، پیوند و اتحاد بوده است همانگونه‏اى كه با اتحاد قطرات آب ، مخزن بزرگ سد تشكیل و با پیوستن جویهاى كوچك به همدیگر رودخانه هاى عظیم ایجاد مى‏شود ، با اتحاد انسانها باهمدیگر صفوف بزرگى تشكیل مى‏شود كه دشمن با نگاهش به آن به وحشت افتاده و فكر تجاوز به آنان را براى همیشه از سر بیرون مى‏كند ( تُرْهِبُونَ بِهِ‏ى عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ ) ( انفال : 60 ) .

قرآن مجید ملت اسلامى را به سوى یگانه عامل وحدت ، « تمسك به حبل اللّه » دعوت مى‏كند و از هر گونه تفرقه برحذر مى‏دارد : ( وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَاتَفَرَّقُواْ ) ( آل عمران : 103 ) .

بلكه اختلاف و پراكندگى و به جان هم افتادن را یكى از بدترین عذابها به شمار مى‏آورد : ( قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى‏ أَن یبْعَثَ عَلَیكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْمِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ یلْبِسَكُمْ شِیعًا وَیذِیقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَیفَ نُصَرِّفُ الْأَیتِ لَعَلَّهُمْ یفْقَهُونَ ) ( انعام : 65 ) « بگو او تواناست كه از بالاى سرتان یا از زیر پاهایتان عذابى بر شما بفرستد یا شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضى از شما را به بعضى دیگر بچشاند » . ابن اثیر مى‏گوید : مراد از « شیعاً » همان تفرقه میان امت اسلامى است ( النهایة فی غریب الحدیث : 2 / 520 ) .

رسول گرامى اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم)مى‏فرماید : تمام مسلمانان عالم اعضاء یكدیگر هستند وهمه آنا بمنزله یك جسد مى‏باشند كه اگر عضوى از آن به درد آید سایر اعضاء نیز متأثر خواهد شد .

« مثل المؤمنین فی توادهم وتعاطفهم وتراحمهم بمنزلة الجسد إذا اشتكى منه شئ تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى » ( مسند أحمد : 4 / 270 ) . امیر مؤمنان(علیه السلام)مى‏فرماید : ملازم جامعه اسلامى باشید چون دست خدا همواره با جماعت است ، و از تفرقه بپرهیزید زیرا گروه اندك طعمه شیطان مى‏شود همانطورى كه گله اندك ، نصیب گرگ مى‏شود .

قال على(علیه السلام): « وألزموا السواد الأعظم ، فإنّ ید اللّه على الجماعة ، وإیاكم والفرقة ، فإنّ الشاذّ من الناس للشیطان ، كما أنّ الشاذّ من الغنم للذئب . . . ( نهج البلاغة لصبحی الصالح : 184 رقم 127 ) » .


پايگاه مطالعات شيعه شناسي


نوشته شده در   دوشنبه 17 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode