ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 22 تير 1390     |     کد : 22375

هم ميان‌وعده بخوريد هم تفريح كنيد

ميان‌وعده‌ها و تنقلاتي كه در طول روز مصرف مي‌شود، براي كودكان لذت‌بخش‌ترين بخش رژيم غذايي به حساب مي‌آيد. به همين دليل هم زمان‌ صرف ميان‌وعده‌ها، براي آنها بيشتر جنبه تفريح و سرگرمي دارد.

جام جم آنلاين: ميان‌وعده‌ها و تنقلاتي كه در طول روز مصرف مي‌شود، براي كودكان لذت‌بخش‌ترين بخش رژيم غذايي به حساب مي‌آيد. به همين دليل هم زمان‌ صرف ميان‌وعده‌ها، براي آنها بيشتر جنبه تفريح و سرگرمي دارد.
اما اشتباه نكنيد؛ اين علاقه به ميان‌وعده‌ها هميشه هم دردسرساز نيست، اگر اين مواد غذايي به درستي انتخاب و آماده شود، مصرفشان حتي مي‌تواند مفيد باشد.

درحالي‌كه مصرف ميان‌وعده‌ها و تنقلات ناسالم ممكن است براي سلامت كودكان دردسرساز شود، خوراكي‌هاي مفيد و مغذي با پيشگيري از احساس گرسنگي در طول روز و فراهم كردن انرژي و مواد غذايي ضروري بدن به سلامت آنها كمك مي‌كند. پس فقط بايد بدانيد كدام مواد مناسب است و چگونه بايد آماده شود.

‌ مواد غذايي مضر

اگر در خانه و داخل كابينت‌ها بسته‌هاي رنگارنگ چيپس و پفك، آب‌نبات‌ها و شكلات‌هاي هوس‌انگيز و شيريني‌هاي خوشمزه را نگهداري نكنيد، بچه‌ها هم بهانه نمي‌گيرند و براي خوردن آنها هياهو به پا نمي‌كنند. پس اول خودتان الگويي نمونه براي آنها باشيد و تنها تنقلاتي سالم و مفيد بخريد و در خانه نگهداري كنيد.

‌ مخلوط كنيد، لذت ببريد

براي اين‌كه كودك با ميل و اشتياق ميان‌وعده‌‌اش را بخورد، بايد علاوه بر سلامت آن به فكر طعمش هم باشيد؛ چون كودك غذايي كه سالم است ولي طعم خوبي ندارد، نمي‌خورد. پس غذا را با طعم جديد و لذيذ برايش آماده كنيد. مثلا مي‌توانيد براي ايجاد طعمي كه مورد علاقه كودكان باشد، هويج يا سبزيجات ديگري كه خام مصرف مي‌شود را با سسي كم‌چرب مخلوط كنيد. (بهتر است خودتان سس را با استفاده از ماست تهيه كنيد) نگران نباشيد؛ اين كار فقط به كمي خلاقيت نياز دارد.

‌ تنوع در ليست غذا

درست مانند رستوران‌هايي كه به فكر جذب تعداد بيشتري مشتري هستند، شما هم بايد غذاهايي جديد، متنوع و دوست داشتني ارائه دهيد تا كودكان با علاقه بيشتري آنها را ميل كنند. به عنوان نمونه استفاده از ميوه‌هاي خاصي مانند آناناس و انبه يا مواد غذايي جديد و هوس‌انگيز مانند فلفل‌هاي رنگي كنار غذا مي‌تواند كودك را تشويق به غذا خوردن كند.

‌ يك بار ديگر صبحانه!

تعجب نكنيد؛‌ مي‌شود بعد از ظهر هم دوباره سفره صبحانه را پهن كرد، ولي اين دفعه به عنوان عصرانه! نان، پنير، تخم‌مرغ و... ميان‌وعده‌هايي سالم و خوشمزه است كه با خيال راحت مي‌شود براي عصرانه كودكان آماده و از آنها استفاده كرد.

‌ سختگير نباشيد

اوقاتي كه مشغول آماده كردن يا خوردن ميان‌وعده‌ها هستيد، خيلي هم جدي و سختگير نباشيد؛ كمي تفريح و بازي در اين دقايق مي‌تواند در ايجاد علاقه و تغذيه مناسب كودك موثر باشد. مثلاً مي‌توان تكه پنيري را كه قرار است به عنوان عصرانه مصرف شود در يك قالب كيك كوچك بريزيد و با خيال اين‌كه كيكي لذيذ است آن را بخوريد. نان‌ها را به سليقه كودك برش دهيد و سعي كنيد قطعات ريز‌شده ميوه‌ها را با كمك چنگال‌هاي كيك خوري بخوريد. با تكه‌هاي ميوه كلمه بنويسيد، از برش‌هاي نان‌ سبوسدار برج بسازيد يا با استفاده از ميوه‌هاي مختلف روي يك سيني صورتكي جالب نقاشي كنيد.

‌ خوراكي‌هايي آماده و در دسترس

معمولاً بچه‌ها عادت كرده‌اند به محض اين‌كه احساس گرسنگي مي‌كنند سراغ چيپس و پفك بروند؛ چون هم خوشمزه است و هم آماده مصرف. پس شما هم بايد سعي كنيد مواد غذايي مفيد هميشه در دسترس كودكان باشد؛ سبزيجات آماده مصرف داخل يخچال، ظرفي پر از ميوه‌هاي تازه روي ميز، نان‌هاي سبوسدار داخل كابينت، آب ميوه‌هاي طبيعي و خانگي و...

‌ فريب تبليغات را نخوريد

مواد غذايي با برچسب‌هاي خاصي وارد بازار مي‌شود؛ مثلاً مواد غذايي كم چرب يا بدون چربي، اما حواستان باشد اين مواد باز هم كالري و سديم زيادي دارد. به همين ترتيب غذاهايي كه بدون كلسترول است نيز شامل مقدار زيادي چربي، چربي اشباع شده و قند است. پس اگر مي‌خواهيد اطلاعاتي كامل درباره مواد غذايي داشته باشيد، برچسب مربوط به اطلاعات غذايي محصول را به دقت بخوانيد.

‌ مكاني مخصوص خوردن ميان‌وعده‌ها

با اين‌كه شايد اين كار به نظرتان عجيب باشد، اما بهتر است مكاني را ـ مثلا آشپزخانه ـ براي خوردن ميان‌وعده‌ها و تنقلات تعيين كنيد. با اين كار و با پيشگيري از پرخوري‌هاي مقابل تلويزيون يا هنگام بازي، به حفظ وزن متعادل كودك كمك مي‌كنيد.

در نهايت فراموش نكنيد اگر كودك از اين دوران بياموزد به تغذيه سلامت خود اهميت دهد، تمام عمر از فوايد آن بهره‌مند خواهد شد؛ پس از همين امروز شروع كنيد!


نوشته شده در   چهارشنبه 22 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode