ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 تير 1390     |     کد : 21855

يادگاري خانم معلم از خاكريزهاي پشت جبهه

خانم حشمتيان كه هم‌اكنون به عنوان معاون وزير آموزش و پرورش در بزرگ‌ترين و زيربنايي‌ترين وزارتخانه كشور فعاليت مي‌كند در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس از "يادگاري " صحبت مي‌كند كه در پشت‌ جبهه‌هاي دفاع مقدس و در كسوت امدادگر به غنيمت در نزد خود نگاه داشته است.

خانم حشمتيان كه هم‌اكنون به عنوان معاون وزير آموزش و پرورش در بزرگ‌ترين و زيربنايي‌ترين وزارتخانه كشور فعاليت مي‌كند در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس از "يادگاري " صحبت مي‌كند كه در پشت‌ جبهه‌هاي دفاع مقدس و در كسوت امدادگر به غنيمت در نزد خود نگاه داشته است.

فرشته حشمتيان معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشاركت‌هاي مردمي و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» با توصيف ويژگي‌هاي مشترك ايثارگري و معلمي اظهار مي‌دارد: ايثارگري يكي از بركات خداوند است كه به انسان‌ها هديه داده مي‌شود و بايد قدر آن را دانست.

وي ادامه مي‌دهد: ايثارگري با معلمي رابطه بسيار نزديكي دارد چرا كه معلمي نيز در واقع شغل نيست و نوعي عشق و ايثار است و با نگاه ايثارگري راحت‌تر مي‌توان در اين عرصه كار كرد؛ در واقع معلمي نوعي سرمايه‌گذاري معنوي براي استفاده از سرمايه‌هاي انساني است.

اين بانوي فرهنگي جانباز مي‌افزايد: تكليف اوليه ما كه از جانب خداوند و از طريق پيامبر (ص) و معصومين (ع) به ما رسيده يك تكليف تربيتي است و چون «تربيت» محور كار آموزش و پرورش است، بنابراين نقش معلمان در تعليم و تربيت يك نقش حياتي است و اگر اين وظيفه و نقش را به نحو مطلوب درك و به آن عمل كنيم، در آن صورت به درجه ايثارگري در عرصه معلمي رسيده‌ايم.

حشمتيان با بيان اينكه مقام جانبازي بسيار ارزشمند است، تصريح مي‌كند: من خودم را در مقايسه با شهداي عزيزي كه رفتند يا جانبازان گرانقدري كه هم‌اكنون با شرايط سختي در آسايشگاه‌ها زندگي كرده و مشكلات خود را تحمل مي‌كنند، چيزي نمي‌دانم و در مقايسه با اين افراد اصلاً به خودم اجازه نمي‌دهم كه جايگاه جانبازي را براي خود تصور كنم.

وي خاطرنشان مي‌كند: در عين حال به اين مسئله افتخار مي‌كنم كه به عنوان نقطه‌اي در صفحه افتخارات ايثارگران واژه جانبازي را با افتخار پذيرا باشم.

* فعاليت در عرصه‌هاي امدادي و پشتيباني
----------------------------------------------------

معاون وزير آموزش و پرورش در ادامه، ايام دفاع مقدس را روزهايي به ياد ماندني و شيرين از لحاظ معنوي در عين وجود با سختي‌هايي توصيف كرده و مي‌گويد: افراد در آن دوران نه به خاطر حقوق، پست و يا تشويق بلكه براي اداي تكليف به اين عرصه ورود پيدا كردند.

حشمتيان با اشاره به نقش زنان در عرصه دفاع مقدس اظهار مي‌دارد:‌ در آن ايام نقش زنان با مردان متفاوت بود؛ با اين توضيح كه زنان در عرصه پشتيباني و تداركات همان هدف و نقش‌آفريني را كه مردان در خط مقدم داشتند، دنبال مي‌كردند و بنده نيز به عنوان عضوي از اعضاي بسيج سعي مي‌كردم كه در فعاليت‌هاي پشتيباني و امدادي حضور داشته باشم و تمام لذتم نيز حضور در اين فعاليت‌ها بود.

اين فرهنگي جانباز ادامه مي‌دهد: در زمينه فعاليت‌هاي پشتيباني به تأمين تداركات جبهه‌ها در مساجد مشغول بوديم و در رابطه با فعاليت‌هاي امدادي نيز با گذراندن دوره‌هاي امدادي در هلال‌احمر غرب كشور، امكان حضور در بيمارستان‌ها و كمك به مجروحان جبهه‌ها را داشتم.

*يك فرهنگي بسيجي "بدهكار " هستم
-----------------------------------------------

وي درباره تاريخ و نحوه مجروحيت خود بيان مي‌كند: در تاريخ دوم آذرماه سال 65 و در شرايطي كه فرزندم يك ماه داشت، در جريان بمباران هوايي خوشه‌اي دشمن در محدوده بيمارستان طالقاني كرمانشاه مجروح و به افتخار جانبازي نائل شدم.

حشمتيان با اشاره به اوج قساوت نيروهاي بعثي در بمباران‌هاي خوشه‌اي تصريح مي‌كند: در اين نوع از بمباران‌ها تمام مناطق اعم از منازل مسكوني و بيمارستان‌ها هدف قرار مي‌گرفت؛ من در آن زمان به همراه ديگر زنان امدادگر مشغول كمك به مجروحان جبهه‌ها و مداواي آنها بودم.

معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه در همان زمان نيز به حرفه معلمي مشغول بودم، ادامه مي‌دهد: به نظر من جانبازي يك نوع يادآوري است يعني افرادي كه به نوعي عنوان ايثارگري را با خود به همراه دارند، نسبت به ديگران وظيفه سنگين‌تري دارند چرا كه معتقدم جامعه به تمام اقدامات آنها با نگاه ايثارگري مي‌نگرد به همين دليل من خودم را در معرفي‌ها يك فرهنگي بسيجي بدهكار به شهدا و ايثارگران عنوان مي‌كنم.

* معلمي خط مقدم "تربيت " در جامعه است
----------------------------------------------------

وي در ادامه در رابطه با تأثير سختي‌ها و مشكلات مجروحيت و چگونگي كنار آمدن با آن در زندگي معلمي اظهار مي‌دارد: معلمي خط مقدم تربيت در جامعه است؛ در خط مقدم نيز انسان از همه چيز خود گذشت مي‌كند يعني خودش را نمي‌بيند و چون به تكليف الهي فكر مي‌كند، تنها خدا را مي‌بيند بنابراين در مسير معلمي قصد قربت خيلي تأثير دارد.

اين بانوي جانباز مي‌افزايد: در اين مسير انسان نبايد به حقوق، جايگاه و نگاه اطرافيان فكر كند و رمز موفقيت معلمي نيز در اين است كه انسان باور كند كه مي‌تواند در زمينه تربيت ديگران تأثيرگذار باشد.

حشمتيان ادامه مي‌دهد: بايد قدردان جايگاه معلمي باشيم و من نيز اعتقادم اين است كه بايد در اين عرصه «سرعت و دقت» داشته باشيم و پيگيري كنيم كه آيا كارهايمان اثرگذاري لازم را دارد يا خير؟

معاون وزير‌آموزش و پرورش تأكيد مي‌كند: معتقدم در كار معلمي هميشه بايد شهدا را ناظر بر اعمال خود بدانيم و لحظاتي را كه رزمندگان با تشكيل ديوار گوشتي و به صورت چهره به چهره با دشمن مي‌جنگيدند را در كار معلمي نيز تداعي كنيم و اگر اين موضوع را درك كنيم، قطعاً در كنار معلمي تأثيرگذار و موفق خواهيم بود.

وي با بيان اينكه حضور در تمام عرصه‌هاي آموزش و پرورش اعم از تدريس، كارهاي اجرايي و كارهاي پژوهشي نيازمند يك نوع نگاه ايثارگرانه است، تأكيد مي‌كند: نگاه من اين است كه افراد نام‌ها و عناوين ارزشمند ايثارگري خود را هزينه نكنند، چرا كه حُسن برخورداري از اين جايگاه اين است كه ارزش آن را حفظ كنيم و آن را براي كارهاي دنيايي هزينه نكنيم اما در عين حال به عنوان يك «يادگار» از آن استفاده كنيم؛ به عنوان مثال هر جا كه در كارهايمان نزديك بود كه كم‌كاري كنيم، مقام و مسئوليت جانبازي و ايثارگري را يادآوري كنيم و از كم‌كاري پرهيز كنيم.

*ضرورت تقويت اقدامات مشاوره‌اي و آموزشي براي زنان با روحيه "ايثارگرانه "
----------------------------------------------------------------------------------------

اين مدير ارشد نظام تعليم و تربيت درباره مهمترين ايده‌ها و برنامه‌هاي خود به عنوان يك زن فرهنگي جانباز براي بهبود جايگاه زنان در آموزش و پرورش اظهار مي‌دارد: در محورهاي مختلف كه مرتبط با دختران دانش‌آموز، معلمان زن و خانواده‌ها و به ويژه نقش مادري در خانواده‌هاست، بايد اقدامات «مشاوره‌اي و آموزشي» را تقويت كنيم چرا كه بسياري از زنان و دختران ما مي‌خواهند كه سالم زندگي كنند اما شايد اطلاعات لازم را در اين زمينه نداشته باشند.

حشمتيان عنوان مي‌كند: بر اين اساس وظيفه داريم كه نسبت به آگاه‌سازي خانواده‌ها و اطلاع‌رساني به همكاران فرهنگي و آگاه كردن دانش‌آموزان نسبت به آسيب‌هاي اجتماعي و خطرات و تهديدات فرهنگي اقدام كنيم.

معاون وزير آموزش و پرورش تأكيد مي‌كند: در اين راستا بايد كميته‌هاي تخصصي براي آسيب‌شناسي و رفع چالش‌ها و آسيب‌هاي كنوني داشته باشيم تا فرصت‌ها را بشناسيم و تهديدها را نيز به فرصت تبديل كنيم؛ اين فرصت‌ها ممكن است مهارت‌هاي شغلي و حرفه‌اي دختران و زنان و يا استفاده از خرد جمعي آن افراد باشد.

وي ادامه مي‌دهد: به طوركلي بايد توانمندي‌هاي زنان را كشف كنيم و براي آن دسته از آنها كه از اين قابليت‌ها برخوردار نيستند اما نيازمند دريافت اطلاعات هستند، برنامه‌ريزي كنيم و در اين برنامه‌ريزي‌ها نيز «روحيه ايثارگري» داشته باشيم.

اين فرهنگي جانباز خاطرنشان مي‌كند: در عين حال هر چقدر تلاش و كوشش و جنب و جوش داريم، نبايد «ارزيابي» از كارها را فراموش كنيم تا بتوانيم متوجه شويم كه نتيجه كارهايمان چقدر براي جامعه مؤثر است.

*بايد حاشيه‌ها را كم كرده و به متن بپردازيم
----------------------------------------------------

حشمتيان اظهار مي‌دارد: يكي ديگر از نكات لازم اين است كه بايد تلاش كنيم تا حاشيه‌ها را كم كرده و به متن كار بپردازيم؛ در حال حاضر نيز در برنامه‌هاي كاري دنبال همين مسئله هستيم چرا كه وقتي انسان با نگاه الهي كار مي‌كند محدوديت‌هاي اداري را نيز كنار مي‌گذارد.

معاون وزير آموزش و پرورش در ادامه يادآور مي‌شود: در صورتي كه انسان در نظام تعليم و تربيت با قصد قربت و با نگاه ايثارگري كار كند و خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران را دريابد و نگاهي نيز به تاريخ گذشته خود داشته باشد، به خوبي مي‌فهمد كه اين آرامش امروز بدون ايثارگري‌هاي گذشته امكان‌پذير نبوده است.

وي در پايان مي‌افزايد: در حال حاضر كه از اين آرامش و امنيت برخورداريم، بايد بدانيم كه اين آرامش يك امانت از امانت‌هاي به جامانده از شهدا و ايثارگران است كه بايد به خوبي از آن مراقبت كنيم.


نوشته شده در   سه شنبه 14 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode