ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 5 فروردين 1388     |     کد : 2135

چهار شنبه 5 فروردين27 ربيع الاول 25 مارس

قتل « محمد بن علي بن خلف» مشهور به« فخرالملك واسطي» در سال 407 هجري قمري

«محمد بن علي بن خلف» مشهور به« فخرالملك واسطي» وزير مشهور ديلميان در سال 407 هجري قمري در اهواز به قتل رسيد. وي يكي از باكفايت ترين وزراي ديلميان بشمار رفته است. او درزمان بهاء الدين ديلمي و پسرش سلطان الدوله مقام وزارت را به عهده داشت، اما سعادت دشمنان عاقبت موجبات قتل او را فراهم آورد. گفته مي شود حاسب كرخي ؛ كتاب الفخري را به نام فخرالملك واسطي تأليف كرده است.

 

تولد سيد علي طباطبايي، صاحب كتاب مشهور رياضُ المسائل در سال 1160 هجري قمري

سيد علي طباطبايي، صاحب كتاب مشهور رياضُ المسائل از بزرگترين عالمان شيعه در سال 1160 هجري قمري در كاظمين قدم به عرصه گيتي نهاد. او ابتدا از محضر پدرش ابوالمعالي كسب دانش نمود و پس از چند سال خود به تدريس، تعليم و تربيت، تصنيف و تأليف مشغول گشت. وي به صاحب رياض نيز مشهور است و ازديگر كتب ارزنده ايشان مي توان به شرحي برمفاتيح فيض كاشاني ؛ شرحي بر مختصر النافع محقق اول و حاشيه بر مدارك اشاره كرد.

 
 
 

خروج رسمي ايران از پيمان استعماري (سنتو)  در سال1358هجري شمسي

اين پيمان كه در واقع منابع و تماميت ارضي كشور را در اختيار اجانب قرار مي داد باعث خشم و نارضايتي مردم بود. بعد از عراق، آمريكا رياست اين پيمان را بر عهده گرفت.وجود ايران در سنتو به دليل موقعيت استراتژيكي , تسلط بر خليج فارس و تنگه هرمز بر اهميت سنتو افزوده و به همين دليل قدرت برتر منطقه شده بود. به بهانه اجراي مفاد قراردادهاي مربوط به سنتو آمريكا توانسته بود نظاميان خود را داخل نيروهاي مسلح ايران نفوذ داده و در حقيقت ايران را به صورت پايگاه ديده باني خود عليه شوروي سابق در آورده بود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ايران در تاريخ 5/1/1358 به طور رسمي از پيمان سنتو خارج گرديد و اين پيمان نيز مانند پيمان بغداد از هم پاشيد.
 
 
امضای قرارداد ايجاد جامعه اقتصادي اروپا يا بازارمشترك اروپا در سال1957ميلادي

قرارداد ايجاد جامعه اقتصادي اروپا يا بازارمشترك اروپا دررم ميان نمايندگان كشورهاي اروپايي در سال1957ميلادي به امضا رسيد. هدف ازتشكيل چنين جامعه اي ايجاد تعرفه گمركي ميان كشورهاي عضوبراي ازبين بردن تعرفه هاي گمركي بود كه درپي آن مبادلات كالا، نيروي كار، سرمايه و خدمات نيزبصورت آزاد ميان كشورهاي عضو انجام مي‎گرفت. اكنون بازازمشترك اروپا براي كشورهاي عضو به منزله مركزي براي دستيابي به مقاصد سياسي است و اين كشورها ازمقاصد سياسي و نظامي خود را ازطريق بازارمشترك اروپا اعمال مي‎كنند.
 
 


نوشته شده در   چهارشنبه 5 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode