ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 فروردين 1388     |     کد : 2132

سه شنبه 4 فروردين 26ربيع الاول 24 مارس

«ابوالعلاء معري»، شاعر و نويسنده تواناي عرب در سال 365 هجري قمري

«ابوالعلاء معري»، شاعر و نويسنده تواناي عرب در سال 365 هجري قمري كه در دهكده اي نزديك حلب در خانواده اي با فضيلت بدنيا آمد. وي سه ساله بود كه بدليل ابتلاء به مرض آبله از بينايي محروم گشت. اما به صورت انديشه و قدرت احساس او آنچنان شگفت آور بود كه اين ضعف جسماني كمبودي در زندگي او ايجاد نكرد. معري پس از كسب دانش در زادگاهش مدتها در طرابلس، انطاكيه و بغداد اقامت گزيد و علوم مختلف را تحصيل كرد. بعد از مدتي در شهر حلب مدرسه اي تأسيس نمود كه به تدريج مبدل به مركز اجتماع دانشمندان و اديبان آن عصر گرديد. اين شاعر تواناي عرب طي عمر خود به خلق اشعاري گرانمايه و تأليف كتب متعدد پرداخت. اشعار ابوالعلاء منسجم و غزلياتش آكنده از زيباترين جلوه هاي حيات است. از اين رو وي را مي توان يكي از نامدارترين شاعران عرب بعد از اسلام دانست.

 

آغاز نبرد نبرد تاريخي«مجمع المروج» يا «مجمع الملوك»  در سال 699 هجري قمري

نبرد تاريخي« مجمع المروج» يا «مجمع الملوك» در سال 699 هجري قمري ميان سپاه غازان، ايلخان مغول و الملك الناصر آغاز شد. دراين نبرد الملك الناصر و امراي او با لشكر خود به جانب دمشق حركت كردند و اين شعر را مقر سپاه خود قرار دادند. درآن هنگام كليه امور لشكري و كشوري الملك الناصر به عهده دو تن از كارآموزترين امراي لشكر او بود اما آن دو به دليل كارشكني هاي زيردستان موفق نشدند و الملك الناصر پس از شكست به قاهره عقب نشيني كرد و سپاه ايلخاني هم دمشق، بيت المقدس و غزوه ر تصرف نمود.

 

رحلت آیت الله سيد محسن طباطبائى حكيم در سال 1390 هجری قمری

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :

ايـشـان سـال 1306 هجری قمری، در يك خاندان علم و تقوى متولد شد. پدر عاليقدرش، سيد مهدى حكيم و مادرش عفيفه تقيه، نواده رجـالى، شيخ ‌عبدالنبى كاظمى، صاحب كتاب (تكملة الرجال )مى باشد خاندان حكيم يـكى از خاندان هاى اصيل و عريق در عراق مى باشد كه شخصيت هاى علمى و اجتماعى بزرگى از آن خاندان برخاسته اند.

اساتيد :

او از محضر بزرگان و آيات عظام كه ذيلا نام برده مى شوند، تلمذ نموده است.

1 ـ سيد محمد كاظم يزدى.

2 ـ شيخ محمد كاظم آخوند خراسانى.

3 ـ سيد ابو تراب خوانسارى.

4 ـ ميرزا حسين نائينى.

5 ـ آقا ضيا الدين عراقى.

6 ـ شيخ الشريعه اصفهانى.

7 ـ سيد محمد سعيد حبوبى.

8 ـ شيخ على باقر جواهرى.

شاگردان :

وى در كمك بخشيدن به فرهنگ اسلامى، شاگردانى را تربيت نمود كه اسامى تعدادى از آنها ذكر مى شود.
1 ـ شيخ حسين وحيد خراسانى.

2 ـ شهيد سيد اسداللّه مدنى.

3 ـ شهيد سيد محمد باقر صدر.

4 ـ شيخ محمد تقى جعفرى تبريزى.

5 ـ شيخ محمد على مدرس افغانى.

6 ـ شيخ على طسوجى.

7 ـ سيد محمد على حكيم.

8 ـ سيد محمد تقى حكيم.

9 ـ شيخ مرتضى انصارى (مؤلف زندگانى و شخصيت شيخ انصارى ).

10 ـ شيخ محمد تقى فقيه عاملى.

11 ـ سيد محمد سعيد حكيم.

12 ـ سيد محمد مهدى موسوى خلخالى

تأليفات :

او آثار ارزشمندى از خود به يادگار گذاشته است كه به برخى از آنها عبارتند از:

1 ـ مستمسك العروة الوثقى : نخستين شرح استدلالى كتاب عروة الوثقى.

2 ـ نهج الفقاهه.

3 ـ حقايق الاصول : شرح كفاية الاصول آخوند خراسانى.

4 ـ دليل الناسك : شرح استدلالى بر كتاب مناسك حج ميرزا حسين نائينى.

5 ـ رسالة فى ارث الزوجة من الزوج.

6 ـ تعليقه اى بر كتاب رياض از بحث اجاره تا نكاح.

7 ـ رساله مختصرى در درايه.

8 ـ مختصر منهاج الصالحين.

9 ـ حواشى بر نجاة العباد.

10 ـ شرح تبصره علا مه حلى.

11 ـ حاشيه بر رساله صلاتية.

مرجعيت :

مـرحوم سيد محسن حكيم، بعد از رحلت سيد حسين طباطبايى بروجردى، مرجعيت عامه و زعامت شيعه را به دست گرفت و در تنظيم امور ادارى حوزه هاى علمى و تأسيس مدارس و تربيت مبلغين، سعى و كـوشش بليغ مبذول داشت.

خدمات :

مرحوم سيد محسن حكيم ، علاقه شديدى به تأسيس مدارس، و راه انداختن كتابخانه هاى مساجد و ديگر بناهاى عـلـمـى و ديـنى داشت، از اين رو آثار متعدد دينى از آن بزرگوار به يادگار مانده است كتابخانه معروف او كه به نام (مكتبة الامام الحكيم ) در نجف اشرف تأسيس شده است، يكى از مجهزترين و مـدرن تـرين كتابخانه هاى اسلامى است، و جالب توجه آنكه اين كتابخانه بيش از يكصد شعبه در سـراسر عراق دارد به فرمان اين پيشواى بزرگ، مدارس و مساجد متعددى در نجف اشرف، بغداد، بـصـره و سـايـر نـقاط عراق و ديگر كشورهاى اسلامى ساخته شد كه هميشه نام آن فقيد سعيد را در خـاطـره هـا زنـده مى سازد مرحوم سيد محسن حكيم براى اداره امور مرجعيت خود، نظم و سازمان خـاصـى ايـجاد كرده بود و براى هر قسمت مسئول معينى انتخاب نموده بود، و از افراد مطلع در اداره ايـن تشكيلات كمك مى گرفت، به همين دليل تشكيلات او با نظم خاص و آبرومندى اداره مى شد و اين امر در نوع خود در تشكيلات روحانيت بى سابقه بود.

فعاليت :

جمعى گويند از مرحوم سيد محسن حكيم پرسيدند : نظر شما درباره سياست و دخالت علما در آن چيست ؟
او بـا صـراحت تمام فرمود : (اگر معنى سياست اصلاح امور مردم روى اصول صحيح عقلائى و رفاه حـال و آسايش بندگان خدا باشد، (كما اين كه ظاهر امر آن است كه معنى صحيح سياست همين بـاشـد) اسـلام تـمامش همين است و جز سياست چيز ديگرى نيست و علما غير از اين كار ديگرى ندارند و اگر منظور معنى ديگرى باشد، اسلام از آن بيگانه و دور است) به همين دليل او در امور جارى سياسى و اجتماعى دخالت داشت كه چند مورد از آنها آورده مى شود.

1 ـ حضور شجاعانه در جبهه.

2 ـ تكفير حزب شيوعى و اشتراكى.

3 ـ كمك به جنبشهاى آزادى بخش.

4 ـ شركت در نهضت اسلامى ايران.

وفات :

ايـن عـالم بزرگوار پس از عمرى تلاش و كوشش در راه اسلام و قرآن، سر انجام در 27 ربيع الاول 1390 هجری قمری، بـه مـلـكوت اعلى پيوست، و در تشييع پيكر پاك او، صدها هزار نفر شركت جستند، و تشييع جنازه او از بغداد تا نجف، در اثر ازدحام مردم دو روز طول كشيد و عملا به تظاهراتى وسيع عـلـيـه رژيم خون آشام بعث عراق مبدل گشت نماز ايشان را فرزند برومندش مرحوم سيد يوسف حكيم برگزار نمودند مدفن آن مرحوم در نجف، در مقبره مخصوص، جنب كتابخانه خود مى باشد.

 
 
 

درگذشت محمد بن محمود حسيني لواساني تهراني  در سال 1356 هجري شمسي

محمد بن محمود حسيني لواساني تهراني معروف به عصار حكيم، متكلم، فقيه، شاعر، و مفسر ايراني در سال 1356 هجري شمسي در مشهد درگذشت. او در تهران به دنيا آمد و تحصيلات خود را در تهران، كربلا، نجف، و مدينه ادامه دارد. لواساني تهراني قريحه شاعري بسيار خوبي داشت و در سروده‏هاي خود ابتدا به ناظم، و سپس به آشفته، تخلص مي‏كرد. آشفته تهراني مشهور به عصار در زندگي خويش فعاليت علمي بسياري داشت و آثار فراواني تدوين كرد.

 

درگذشت استاد امير حسين يزدگردي در سال 1365 هجري شمسي

استاد امير حسين يزدگردي از فرهنگ دوستان و ادب شناسان ايران در سال 1365 هجري شمسي بدرود حيات گفت. استاد يزدگردي ضمن تدريس در دانشگاه تهران در تهيه و تدوين كتاب كليله و دمنه همكاري مؤثر كرد. ايشان هم چنين در تصحيح بعضي مجلات ديوان كبير، با شادروان فروزانفر همكاري كرد. از آثار استاد يزدگردي تصحيح نفثة‏ المصدور يزدي را مي‏توان نام برد.
 
 
کشف عامل بيماري سل توسط روبرت كخ دانشمند و محقق آلماني در سال 1882 ميلادي

روبرت كخ دانشمند و محقق آلماني عامل بيماري سل را در سال 1882 ميلادي كشف كرد. اين پزشك برجسته ده سال براي كشف علت اين بيماري مطالعه و تحقيق كرد و سرانجام موفق به كشف عامل بيماري سل شد. به پاس خدمات ارزنده وي عامل بيماري سل را باسيل كخ ناميدند. روبرت كخ در سال 1905 ميلادي جايزه نوبل را در فيزيولوژي و طب دريافت كرد.

 

درگذشت «ژول ورن» نويسنده خيالپرداز و داستان نويس فرانسوي در سال 1905 ميلادي

«ژول ورن» نويسنده خيالپرداز و داستان نويس فرانسوي در سال 1905 ميلادي درگذشت. از بيشتر آثار جذاب و خواندني ژول ورن فيلم‏هاي ديدني تهيه شده است. از اين آثار بيست هزار فرسنگ زير دريا، دور دنيا در هشتاد روز، و جزيره اسرار آميز را مي‏توان برشمرد.

 

بازگشایی مسجد جامع گنجه در آذربايجان شوروي سابق پس از هفتاد سال در سال 1989 ميلادي

پس از هفتاد سال مسجد جامع گنجه در آذربايجان شوروي سابق باز سازي و مجدداً بازگشايي شد. مسجد جامع گنجه از بناهاي تاريخي جمهوري آذربايجان به شمار مي‏رود. گفتني است كه از سال 1985 ميلادي بيش از سي مسجد پس از تغييرات فضاي سياسي شوروي سابق در اين سرزمين بازگشايي شده‏اند و مسلمانان در اين مساجد به عبادت و اداي فريضه نماز مي‏پرداختند.

 
 


نوشته شده در   سه شنبه 4 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode