ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 خرداد 1390     |     کد : 20947

توليد سيب مالينگ و فلفل دلمه‌اي

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از دستیابی به 44 دانش فناوری در این پژوهشکده خبر داد و گفت: محققان موفق به کسب دانش فنی تولید سیب مالینگ و فلفل دلمه ای از طریق کشت بافت و کیت های تشخیص و شناسایی ارقام 6 گونه محصولات باغی شدند.

 
جام جم آنلاين: رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از دستیابی به 44 دانش فناوری در این پژوهشکده خبر داد و گفت: محققان موفق به کسب دانش فنی تولید سیب مالینگ و فلفل دلمه ای از طریق کشت بافت و کیت های تشخیص و شناسایی ارقام 6 گونه محصولات باغی شدند.
به گزارش مهر، دکتر مجتبی خیام نکویی امروز دوشنبه در مراسم افتتاح سومین همایش ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک بکارگیری فناوری های نوین در بخش کشاورزی را از مهمترین چالش های این بخش دانست و افزود: تا افق 1404 باید حدود 170 میلیون تن مواد غذایی تولید کنیم که تولید این میزان محصول جز با استفاده از روش های نوین امکانپذیر نیست.

وی سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران، سند ملی زیست فناوری، برنامه راهبردی تحقق اهداف بالادستی در حوزه کشاورزی را از اسناد موجود در این حوزه نام برد و یادآور شد: ایجاد 15 موسسه تحقیقاتی در حوزه های مرتبط با کشاورزی، 40 بخش تحقیقاتی و آزمایشگاهی فعال و وجود 283 محقق نشاندهنده توانمندی های کشور در این حوزه است.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با تاکید بر اینکه ایران در میان کشورهای عضو اکو و کشورهای غرب آمریکا به لحاظ تولید علمی از جایگاه ممتازی برخوردار است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 415 پایان نامه در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی در وزارتخانه جهاد کشاورزی تعریف و اجرایی شده است ضمن آنکه موفق به کسب 44 دانش فنی، 50 پتنت، تولید 500 مقاله پژوهشی داخلی، 44 مقاله ISI، اجرای 405 پروژه و همچنین 607 طرح خاتمه یافته از جمله موفقیت های محقق های کشور در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی است.

خیام نکویی با اشاره به بخشی از موفقیت های محققان در حوزه بیوتکنولوژی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، خاطرنشان کرد: در پی اجرای پروژه های تحقیقاتی موفق به واگذاری پروتکل تکثیر انبوه سیب زمینی و مینی تیوبر به روش کشت بافت شدیم همچنین موفق به واگذاری پروتکل تکثیر انبوه پایه های سیب مالینگ به روش کشت بافت شدیم.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی همچنین از تولید انبوه فلفل دلمه ای به روش کشت بافت خبر داد و ادامه داد: علاوه بر این موفق به تهیه کیت های تشخیص و شناسایی ارقام 6 گونه گیاهی چون گردو، بادام، زیتون و خرما و پسته شدیم.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 27 فناوری در حوزه بیوتکنولوژی برای انتقال در این پژوهشکده وجود دارد، یادآور شد: از دو سال قبل پژوهشگران این پژوهشکده موفق به تولید گل رز شده اند ولی همچنان پایه های این گل از خارج وارد می شود.

خیام نکویی همچنین تولید پنبه تراریخته مقاوم به قارچ و همچنین تولید گندم تراریخته متحمل به خشکی را از جمله دستاوردهای این پژوهشکده در حوزه محصولات کشاورزی نام برد و خاطر نشان کرد: علاوه بر اینها موفق به تولید نوعی پلاستیک زیست تخریب پذیر شدیم که در آینده جزئیات آن اعلام خواهد شد.




نوشته شده در   سه شنبه 24 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode