ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 آذر 1404
جمعه 14 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 5 آبان 1404     |     کد : 207528

حضرت زینب(س)؛ استاد زمان‌شناسی در تبلیغ

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: خطبه‌های حضرت زینب(س) در کوفه و شام را نماد درک صحیح از شرایط و زمان‌شناسی مؤثر در انتقال پیام دانست.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: خطبه‌های حضرت زینب(س) در کوفه و شام را نماد درک صحیح از شرایط و زمان‌شناسی مؤثر در انتقال پیام دانست.

حجت‌الاسلام ذاکر قاسم‌زاده، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه آذربایجان شرقی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از سیره علمی و آموزشی حضرت زینب(س) در عرصه‌های مختلف جامعه، محیط‌های درمانی و دانشگاهی را بستری مهم برای تجلی این سیره خواند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه آذربایجان شرقی، با اشاره به نقش آگاهی‌بخشی حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا، اظهار داشت: حضرت زینب(س) در صحنه‌ای که دشمن می‌پندارند همه چیز را به نابودی کشانده، با تدبیر و شجاعت، بزرگ‌ترین دانشگاه سیار تاریخ را تأسیس کرد. خطبه‌های ایشان در کوفه و شام، درسی فراموش‌نشدنی در تبیین حقایق برای عموم مردم است.

وی افزود: این الگو به‌طور مستقیم به کادر درمان قابل تسری است. پزشکان و پرستاران ما امروز می‌توانند با شفافیت علمی و بیان حقایق پزشکی به زبانی ساده برای بیماران، اعتماد و مشارکت آنان را در فرآیند درمان جلب کنند. این کار، علاوه بر افزایش رضایت مندی، یک تکلیف اخلاقی است.

وی در ادامه با اشاره به جنبه مراقبت و پرستاری در سیره حضرت زینب(س)، خاطرنشان کرد: ایشان در سخت‌ترین شرایط، پرستار و مدافع کودکان و بازماندگان کاروان بودند. این همان تلفیق علم با تعهد انسانی است که باید سرلوحه کار پرستاران و پزشکان امروز قرار گیرد. در محیط درمان، بیمار فقط یک کیس نیست، یک انسان با تمام هویت و است.

حجت الاسلام قاسم‌زاده تاب‌آوری را یکی دیگر از درس‌های کلیدی حضرت زینب(س) برای جامعه امروز برشمرد و گفت: فشارهای روانی و اخلاقی در محیط‌های درمانی و آموزشی بسیار بالاست. الگوگیری از استقامت و امیدآفرینی بانوی کربلا می‌تواند به کادر درمان و اساتید دانشگاه کمک کند تا در مواجهه با بحران‌هایی مانند مرگ بیماران یا فشار کاری، نه تنها خود را نبازند، بلکه منبع قوت برای اطرافیان باشند.

وی با تأکید بر نقش معلمی حضرت زینب(س)، تصریح کرد: سیره ایشان به ما می‌آموزد که استاد دانشگاه تنها انتقال‌دهنده دانش فنی نیست، بلکه باید مرجع اخلاق و مسئولیت‌پذیری اجتماعی باشد. هدف نهایی، تربیت دانشجویانی است که مانند زینب کبری(س)، علم را در خدمت حق و حقیقت و دفاع از مظلوم به کار گیرند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه‌های عملی برای ترویج این الگو افزود: حوزه‌های علمیه می‌توانند با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، دوره‌های مشترک اخلاق پزشکی با الهام از سیره اهل بیت(ع) را طراحی و اجرا کنند. همچنین برگزاری همایش‌های مشترک بین‌المللی با محوریت الگوی مراقبت معنوی در سیره حضرت زینب(س) می‌تواند گامی مؤثر در معرفی این ظرفیت عظیم به جهانیان باشد.

وی به نقش دانشجویان در ترویج این فرهنگ پرداخت و گفت: تشکیل کانون‌های طلاب و دانشجویان زینبی در دانشگاه‌ها که به تبیین و الگوسازی از سیره علمی و آموزشی ایشان می‌پردازند، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. این کانون‌ها می‌توانند با سازماندهی اردوهای جهادی در مناطق محروم، این سیره را به صورت عملی در جامعه گسترش دهند.

حجت الاسلام قاسم‌زاده در پایان با اشاره به زمان‌شناسی حضرت زینب(س) تأکید کرد: یکی از درخشان‌ترین جنبه‌های سیره حضرت زینب(س)، زمان‌شناسی ایشان است. تشخیص داد که در کوفه چگونه و در شام چگونه سخن بگوید. این درس بزرگی برای پژوهشگران و درمانگران امروز است که باید با درک شرایط جامعه و نیازهای زمانه، به ارائه خدمات و تولید علم بپردازند


نوشته شده در   دوشنبه 5 آبان 1404  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode