ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده ولیفقیه در استان آذربایجان شرقی، خانواده را مهمترین بخش، قبل از ورود به دانشگاه و مدرسه دانست و افزود: در کل دنیا، خانوادههای موفق بچههای موفق، تحویل آموزش و پرورش و مدرسه میدهند. مشکل ما در خانواده است نه در آموزش و پرورش. برنامهریزی کمی در خانواده داریم و به نظر میرسد برخی مادران، الان وقت کافی صرف تربیت کودکان نمیکنند.
حجتالاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل روز دوشنبه، ۳۰ مهرماه در همایش انجمن اولیا و مربیان و تعالی فرزندان ضمن قدردانی از حضور چشمگیر و گسترده بانوان در این همایش با بیان اینکه تعلیم و تربیت را نمیتوان از هم جدا کرد، گفت: تربیت، نیازمند تعلیم بوده و حتی مادران هم در امر تربیت باید توانایی تعلیم داشته باشند. بدون تعلیم نمیتوان تربیت انجام داد و خود تعلیم هم نیاز به تربیت دارد و چگونگی آموزش هم باید مد نظر باشد و این دو امر وابسته به هم بوده و جدا کردن آن کار صحیحی نیست.
وی با بیان اینکه نقش تربیتی مادران را هیچ مربی نمیتواند ایفا کند، اظهار کرد: بسیاری از صفات اصلی انسان از طریق مادر به کودک منتقل میشود و بسیاری از خصیصههای رفتاری بدون آموزش قبلی در رفتار کودکان و دانشآموزان نمود مییابد که متاثر از ژنتیک و محیط خانواده و حتی آثار دوران بارداری مادر بوده و مدرسه و معلم و مربی هرگز به تنهایی نمیتوانند نقش تربیتی را ایفا کنند و به همین دلیل است که در روایات بهشت را زیر پای مادران دانستهاند.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره سه اصل تربیتی در بحث تعلیم و تربیت، خاطرنشان کرد: وجودی که برای تربیت در نظر گرفتهایم باید تربیتپذیر باشد و بشود تربیتش کرد که این اصل را حق تعالی در وجود انسان قرار داده است. دومین اصل، وجود و تامین زیرساختهای لازم برای پذیرش تربیت و سوم، چیستی محتوای ارائه شده برای عملی کردن تربیت در انسان است. وجود انسان به منزله زمین زراعی بوده و وجود خاک و بستر مناسب کاشت، دانهپاشی، شرایط کاشت و عوامل متعدد دیگر در کنار هم سه اصل تربیتی مذکور را محقق میسازد.
وی ادامه داد: در مورد انسان نیز وجود تربیتپذیر را خداوند در این موجود نهاده و انسان را خلیفه خود بر روی زمین قرار داده است؛ به طوریکه انسان هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی بهترین آفریده خدا بوده و متعالی شدن به نحو مقتضی، خصیصهها و اصول تربیتی در انسان بر عهده ما است.
امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنانش، نقش تربیتی مادران را مورد اشاره قرار داده و افزود: حضور مادران در مشاغل مختلف در برخی موارد، سبب کاهش زمان صرف شده برای تربیت کودکان میشود و والدین چنین تصور میکنند، تمامی بار تربیتی فرزندانشان بر عهده مدرسه است؛ درحالیکه مادران نقشی غیرقابل انکار در تامین زیرساختها برای تربیت کودکان دارند و هیچ مربی نمیتواند جایگزین مادر شود.
وی در پایان خواستار برگزاری برنامههای مناسب، تقویت زیرساختها و همکاری متقابل آموزش و پرورش و اولیا شد.